Oklippt bild här: http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_ ... p?TID=6488
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
De gjorde reklam på spårvagnarna i Kristiania också vad det anbelangar, men det är väl ändå troligast att bilden är från Stockholm.daniel_s skrev:Och "Pellerins margarin" står det förstås på den högra skylten. De gjorde reklam på spårvagnarna i Stockholm
Anläggning av dubbelspår kanske?daniel_s skrev:För övrigt skulle jag inte påstå att spårvägen "byggs", det ser mera ut som rälsbyte eller något sådant.
Det skulle väl kunna vara Söder också. Mellan Mejeri och Diversehandel står det 73 eller möjligen 72 på skylten. Den som har lust kan ju fördjupa sig i gamla adresskalendrar hos Stockholmskällan och se om det går att hitta någon sådan butik på det numret.daniel_s skrev:Får en känsla av Östermalm men har absolut ingen aning.
Pellerins margarinfabrik har spårväg utanför knuten, även om det inte produceras margarin under varumärket seden 1965. Då gick spårvägen en annan väg förbi än idag - men det är en annan spårväg än den på bilden.Per Lind skrev:Pellerins bör det stå.
Var inte det ett stort märke i Malmö?
Jag kollade på googlemaps och hamnade på Folkungagatan 72 - som ligger på södra sidan. Nåja, det kan mycket väl ha omnumrerats. I alla fall vände jag blicken och hamnade vid Folkungagrillen. Då såg jag att avståndet verkar stämma, då man ser Tjärhovsgatan i bakgrunden. Men det är ju inte säkert att det är just där...Harald skrev:I likhet med 643 har jag en känsla av Söder, vad sägs om norra sidan av Folkungagatan t.ex., d.v.s huset på andra sidan träden skulle ligga vid Tjärhovsgatan.
Han är hel om man har tillräcklig bredd på fönstret. Forums programvara klipper ju tyvärr höger bildkant om bredden inte räcker till, och man får ingen skrollist så att man kan flytta bilden i sidled.Per Lind skrev:Längst till höger är halv man i uniform.
Hela bilden ser Du här: http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_ ... p?TID=6488
-Per
Det konstiga är att man ser en ensam räl. Det skulle naturligtvis vara ännu konstigare om det handlade om en smalspårig bana.roggek skrev:Och var i Finland pratades det svenska och fanns spårväg, jo i Helsingfors...
Därav det konstiga spåravståndet...