Stockholm 2070

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Stockholm 2070

Inlägg av LÅ1 »

Hur ser Stockholm och dess T-bana ut 2070?
Här finns i alla fall ett förslag på T-banenät
Intressant är Fruängsbanans fortsättning mot norr och den nya södra förgreningen på röda banan. När det gäller blåa banans övertagande av en grön gren i söder så har man valt Farstagrenen. (Handelskammaren står nog inte bakom förslaget eftersom man fortfarande tycks ha spårvagnstrafik både vid T-centralen och Djurgården! :wink: )

Linjekartan hittade jag här: ”Stockholm 2070 - en attraktiv stad att leva i” och på denna plats länkar man vidare till Stockholm2070.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm 2070

Inlägg av LÅ1 »

Inge skrev:Grenen till Huddinge är intressant och den raka linjen mellan Segeltorp och Huddinge C är idag oexploaterad. Men har inte Huddinge redan bränt sig rätt ordentligt på miljonsprogramsprojekt, är man verkligen villig att göra det igen?
Det är långt till 2070! (Ligger lika långt fram i tiden som 1956 ligger bakåt!) Vem säger att det är kommunen som skall bygga?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Stockholm 2070

Inlägg av spårsnoken »

LÅ1 skrev:
Inge skrev:Grenen till Huddinge är intressant och den raka linjen mellan Segeltorp och Huddinge C är idag oexploaterad. Men har inte Huddinge redan bränt sig rätt ordentligt på miljonsprogramsprojekt, är man verkligen villig att göra det igen?
Det är långt till 2070! (Ligger lika långt fram i tiden som 1956 ligger bakåt!) Vem säger att det är kommunen som skall bygga?
---------------------
Och 2093 ligger lika långt fram i tiden som 1933 ligger bakåt. 1933 invigdes som bekant Södermalmstunneln; den första delen 'tunnelbana' i Stockholm, visserligen för trafik med spårvagnar men snart skulle (1950) tyngre tunnelbanetåg följa. Så så långt bort är det inte. Men låt oss nu inrikta oss mot att få en byggstart på tunnelbanan till Nacka. Det övriga är inte så bråttom. Karolinska kan med fördel trafikförsörjas med en spårväg från Odenplan som kan vara klar om några år redan och som man slipper vänta 20 år på. Det hindrar inte att man på lång sikt även får en tunnelbana mot Karolinska och vidare.

mvh/spårsnoken
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm 2070

Inlägg av LÅ1 »

spårsnoken skrev:
LÅ1 skrev:
Inge skrev:Grenen till Huddinge är intressant och den raka linjen mellan Segeltorp och Huddinge C är idag oexploaterad. Men har inte Huddinge redan bränt sig rätt ordentligt på miljonsprogramsprojekt, är man verkligen villig att göra det igen?
Det är långt till 2070! (Ligger lika långt fram i tiden som 1956 ligger bakåt!) Vem säger att det är kommunen som skall bygga?
---------------------
Och 2093 ligger lika långt fram i tiden som 1933 ligger bakåt. 1933 invigdes som bekant Södermalmstunneln; den första delen 'tunnelbana' i Stockholm, visserligen för trafik med spårvagnar men snart skulle (1950) tyngre tunnelbanetåg följa. Så så långt bort är det inte. Men låt oss nu inrikta oss mot att få en byggstart på tunnelbanan till Nacka. Det övriga är inte så bråttom. Karolinska kan med fördel trafikförsörjas med en spårväg från Odenplan som kan vara klar om några år redan och som man slipper vänta 20 år på. Det hindrar inte att man på lång sikt även får en tunnelbana mot Karolinska och vidare.

mvh/spårsnoken
Min tanke var att det har hänt en hel del när det gäller bostadsbyggande sedan 1956. Både tekniskt och finansieringsmässigt. Så det kan nog ha hänt en del tills 2070 också, som vi inte kan förutspå i dag. (Det är svårt att spå, speciellt om framtiden!)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Stockholm 2070

Inlägg av M_M »

"Spårväg" = Roslagsbanan parallellt med tunnelbanan i nordost?

De glömde helt alla lokalbanor, de behöver vara med på en karta över tänkta tunnelbaneutbyggnader!
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Stockholm 2070

Inlägg av gbd »

Grundtanken är väl sund med att varje linje grenar sig i två (inte mer)(Sen så är ju grön lite lustigt "grenad"). Sen kan man ju alltid di´videra om den faktiska implementeringen och som M_M säger utan de andra spårtrafiklösningarna så säger den här inte så mycket
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Stockholm 2070

Inlägg av spårlasse »

Jag är nog mer förvånad över att några privata aktörer lägger resurser på att lägga fram ett sådant här fantasiprogram. En del områden passar faktiskt inte vidare bra för tunnelbana utav de här föreslagna - utan att man nästan river befintlig bebyggelse. Sedan är det väl alltid så att om man har obegränsat med pengar så...

Jag vet att även folk är förespråkat exempelvis tunnelbana till Viksjö. Men det är ju ett väldigt stort område med bara radhus och villor - förutom några flerfamiljshus precis i centrum. Det gör att gångavståndet för de allra flesta blir för långt - därmed förvinner mycket av vitsen med tunnelbana (alla måste nästan ändå byta till buss, då gångavståndet blir för långt och då kan man lika gärna göra det i Barkarby). Det gör att vitsen med att bygga ut dit är ganska liten. Veddesta är ju ett ganska litet industriområde som knappast heller behöver någon tunnelbana. Däremot kan det kanske på sikt vara ett område för bostadsbyggande - och i sådana fall skulle man väl kunna bygga tillräckligt tätt för att motivera tunnelbana dit.

Samma sak har ju här diskuterats tidigare om Lidingö Centrum. Ska man förlänga dit måste man nog bygga rejält med bostäder i centrum. I annat fall ger det ju inget värde för mer än ett mycket litet antal resenärer.

Nälsta låter väldigt konstigt. Tanken att dra den till Bällsta kan väl förvisso vara bra - även om det inte är så långt ifrån Sundbyberg, men det ger kortare gångväg för boende i Annedal. Man planerar väl förvisso att gräva ner stomkraftsnätet som går förbi Nälsta och gör att ett relativt stort område är obebyggt. Vill man exploatera den delen så kan det kanske vara en idé. Bällsta låter ju dock konstigt och en bättre sträcka vore väl att dra förbi Beckombergaområdet kanske? Om man då inte menar att linjen skall gå längs den sträcka där man dragit stomkraftnätet under jord.

Nälsta känns inte heller som någon bra slutstation.

Tallbacken - är det någon som vet var det ligger. Ekerö var ju dock en liten ovanlig lösning till. Den var rätt smart faktiskt. Kanske blir inte heller restiden märkbart längre än från Brommaplan? - Ekerö har ju dock ännu större problem än Viksjö med att det är ett litet centrum och att alla ändå måste byta till buss för att komma hem. Här är väl dock den stora fördelen att man skapar en annan resväg söderifrån. Det gör att det ändå blir rätt bra restidsvinster för många jämfört med bussalternativet. Dessutom är det en relativt lång sträcka, vilket kan göra att tunnelbana ändå blir ett mer attraktivt alternativ.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Stockholm 2070

Inlägg av gbd »

Ekerö var ju dock en liten ovanlig lösning till. Den var rätt smart faktiskt. Kanske blir inte heller restiden märkbart längre än från Brommaplan? - Ekerö har ju dock ännu större problem än Viksjö med att det är ett litet centrum och att alla ändå måste byta till buss för att komma hem. Här är väl dock den stora fördelen att man skapar en annan resväg söderifrån. Det gör att det ändå blir rätt bra restidsvinster för många jämfört med bussalternativet. Dessutom är det en relativt lång sträcka, vilket kan göra att tunnelbana ändå blir ett mer attraktivt alternativ.
Kanske om man kombinerar den med en vägbro, så att all trafik inte behöver gå över Drottningholmsbron kan det kanske vara en lämplig lösning (fast nu lär väl allt gå via förbifarten)
Men om spårväg syd byggs, skulle man inte lika gärna kunna låta den gå med en gren till Ekerö?
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Stockholm 2070

Inlägg av spårlasse »

gbd skrev:
Ekerö var ju dock en liten ovanlig lösning till. Den var rätt smart faktiskt. Kanske blir inte heller restiden märkbart längre än från Brommaplan? - Ekerö har ju dock ännu större problem än Viksjö med att det är ett litet centrum och att alla ändå måste byta till buss för att komma hem. Här är väl dock den stora fördelen att man skapar en annan resväg söderifrån. Det gör att det ändå blir rätt bra restidsvinster för många jämfört med bussalternativet. Dessutom är det en relativt lång sträcka, vilket kan göra att tunnelbana ändå blir ett mer attraktivt alternativ.
Kanske om man kombinerar den med en vägbro, så att all trafik inte behöver gå över Drottningholmsbron kan det kanske vara en lämplig lösning (fast nu lär väl allt gå via förbifarten)
Men om spårväg syd byggs, skulle man inte lika gärna kunna låta den gå med en gren till Ekerö?
Nackdelen är väl att det blir ett byte till med Spårväg Syd för resenärer från stan. Tänker man det som en tvärförbindelse (att en tunnelbana ändå inte kommer ta huvuddelen av resenärerna som idag åker via Brommaplan) bör väl en förlängning av Spårväg syd vara lika lämplig. Men med byte så blir det tveksamt om det blir så attraktivt för boende på Ekerö. Många jobbar och har ju också sina målpunkter i Västerort eftersom det är där förbindelserna finns idag. Detta ändrar man inte i en handvändning. Det skulle väl alltså antagligen inte ses som så positivt från Ekeröbonas sida.

Allt beror ju också på hur hårt man bebygger Ekerö (finns ju stor potential) - men även på mycket lång sikt är det nog orimligt med en tunnelbana dit som inte också tar resandeströmmen från city. Det skulle helt enkelt bli en alltför dyrbar investering sett till trafikantmängden.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Stockholm 2070

Inlägg av gbd »

Allt beror ju också på hur hårt man bebygger Ekerö (finns ju stor potential) - men även på mycket lång sikt är det nog orimligt med en tunnelbana dit som inte också tar resandeströmmen från city. Det skulle helt enkelt bli en alltför dyrbar investering sett till trafikantmängden.
Men om potentialen är osäker så kan man ju bygga tvärbana och se till att den har möjlighet att lätt konverteras och lätt at byta. Går dessutom spårväg syd in till tvärbanan istället för Älvsjö så borde den vara mer attraktiv. Men visst, blir det tillräckligt många resenärer så tunnelbana utan tvekan.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Stockholm 2070

Inlägg av spårlasse »

gbd skrev:
Allt beror ju också på hur hårt man bebygger Ekerö (finns ju stor potential) - men även på mycket lång sikt är det nog orimligt med en tunnelbana dit som inte också tar resandeströmmen från city. Det skulle helt enkelt bli en alltför dyrbar investering sett till trafikantmängden.
Men om potentialen är osäker så kan man ju bygga tvärbana och se till att den har möjlighet att lätt konverteras och lätt at byta. Går dessutom spårväg syd in till tvärbanan istället för Älvsjö så borde den vara mer attraktiv. Men visst, blir det tillräckligt många resenärer så tunnelbana utan tvekan.
Problemet är väl bara att en tunnelbana direkt skulle få ett ganska bra underlag om den går utan byte från City- om än inte så stora restidsvinster - på kanske 20 000 resenärer per dag till Ekerö redan i dag (under förutsättning att man begränsar resandet från Brommaplan). En tvärbana utan direkt koppling till City skulle nog inte ens locka mer än en femtedel - alltså omkring 4 000 per dag. Det ger ungefär 200 resenärer i maxtimmen. Givetvis kanske vissa effekter av en utbyggnad kring Södertörn etc. Med tiden skulle väl också resmönster ändras så att man skulle komma upp i lite högre resandetal. Det är ju dock otillräckligt ändå för en spårförbindelse.

Till Ekerö tror jag nog en bussförbindelse på tvären vore det bästa - den skulle ju kunna ansluta till Förbifart Stockholm och kunna erbjuda en relativt god turtäthet, utan att köra med tomma vagnar.

Men allt handlar ju om hur mycket Ekerö växer. Det krävs dock väldigt stort resandeunderlag för att motivera en spårväg på tvären i ett läge som ligger relativt ocentralt. Då är det nog bättre att bygga på en tvärförbindelse från Brommaplan - den skulle ju kunna ha koppling till existerande tvärbana. Då passar det nog bättre med vart man har de stora resandeströmmarna från Ekerö i dagsläget. Men även det är jag skeptisk till, då även en sådan sträckning för flertalet endast innebär ett byte extra. Och då är det sällan en bra lösning.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Stockholm 2070

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:Jag är nog mer förvånad över att några privata aktörer lägger resurser på att lägga fram ett sådant här fantasiprogram. En del områden passar faktiskt inte vidare bra för tunnelbana utav de här föreslagna - utan att man nästan river befintlig bebyggelse. Sedan är det väl alltid så att om man har obegränsat med pengar så...
Sweco och Skanska vill bygga, MTR vill köra. Även om det är mycket liten sannolikhet att det faktiskt byggs som de föreslår och att just de får bygga och köra så är det antagligen ändå värt att göra en sånhär parts-debattinlaga. Utan att faktiskt veta så skulle jag gissa att ifall chansen är bättre än en på några tusen så är det lönsamt för företagen att göra utredningen...
spårlasse skrev:Jag vet att även folk är förespråkat exempelvis tunnelbana till Viksjö. Men det är ju ett väldigt stort område med bara radhus och villor - förutom några flerfamiljshus precis i centrum. Det gör att gångavståndet för de allra flesta blir för långt - därmed förvinner mycket av vitsen med tunnelbana (alla måste nästan ändå byta till buss, då gångavståndet blir för långt och då kan man lika gärna göra det i Barkarby).
Men måste stationerna ligga på tunnelbanemässiga avstånd när det ändå är vid ändhållplatsen? Om man bygger tunnelbana med innerstadsspårvägsmässigt avstånd mellan stationer/hållplatser så borde väl restiden (inkl att man slipper byta tåg-buss) ändå bli bättre än anslutande busslinjer?

Sidospår på det: Hur många åker matarbussar till t.ex. Roslagsbanans stationer? (Man kan väl för övrigt konstatera att det är väl nästan ingen som åker matarbuss till Saltsjöbanan, det finns väl bara någon enstaka linje som inte har så värst hög turtäthet om jag inte minns fel).
spårlasse skrev:Samma sak har ju här diskuterats tidigare om Lidingö Centrum. Ska man förlänga dit måste man nog bygga rejält med bostäder i centrum. I annat fall ger det ju inget värde för mer än ett mycket litet antal resenärer.
Jag håller inte riktigt med.

En flytt av bytet tunnelbana-buss från Ropsten till Lidingö Centrum skulle dels innebära en effektivisering (trots allt så används Ropstens tunnelbanestation till största del för byten till/från Lidingö, resandet inom Stockholms kommun via den stationen är nog en rätt låg andel) eftersom det är effektivare att resenärerna åker tunnelbana istället för åker buss på den sträckan. Det skulle också dels innebära att vägbron blir utan busstrafik, vinst för bilförespråkarna alltså. En rätt stor vinst skulle nog vara att flytta bytespunkten från trista draghålet Ropsten (som typ saknar all form av utbud (förutom nån kiosk) utöver kollektivtrafik), till Lidingö C som redan idag är ett litet centrum och som skulle kunna få ännu större centrumprägel. Folk skulle helt enkelt kunna tänkas uträtta ärenden o.s.v. när de ändå både ska åka buss/spårvagn och tunnelbana, ungefär som att någon sticker in på Åhlens om de byter mellan tunnelbana och pendeltåg på Stockholm C / T-centralen.
spårlasse skrev:Ekerö var ju dock en liten ovanlig lösning till. Den var rätt smart faktiskt. Kanske blir inte heller restiden märkbart längre än från Brommaplan? - Ekerö har ju dock ännu större problem än Viksjö med att det är ett litet centrum och att alla ändå måste byta till buss för att komma hem. Här är väl dock den stora fördelen att man skapar en annan resväg söderifrån. Det gör att det ändå blir rätt bra restidsvinster för många jämfört med bussalternativet. Dessutom är det en relativt lång sträcka, vilket kan göra att tunnelbana ändå blir ett mer attraktivt alternativ.
Nu är jag politiskt radikal-obstinat och tycker loss lite här: Alla kommuner/"områden" borde påtvingas en bebyggelseutjämning så att de som nästan inte har några miljonprogramhus skulle förses med ett gäng nybyggda motsvarigheter (d.v.s. byggda med dagens kunskaper om bra boende, men med samma syfte som då, bygga bort bostadsbristen på ett prisvärt sätt). Då skulle resandeunderlaget i Ekerö bli stort nog.

Det vore väl egentligen bra att ansluta både till Skärholmen och Bromma?
spårlasse skrev:
gbd skrev:
Ekerö var ju dock en liten ovanlig lösning till. Den var rätt smart faktiskt. Kanske blir inte heller restiden märkbart längre än från Brommaplan? - Ekerö har ju dock ännu större problem än Viksjö med att det är ett litet centrum och att alla ändå måste byta till buss för att komma hem. Här är väl dock den stora fördelen att man skapar en annan resväg söderifrån. Det gör att det ändå blir rätt bra restidsvinster för många jämfört med bussalternativet. Dessutom är det en relativt lång sträcka, vilket kan göra att tunnelbana ändå blir ett mer attraktivt alternativ.
Kanske om man kombinerar den med en vägbro, så att all trafik inte behöver gå över Drottningholmsbron kan det kanske vara en lämplig lösning (fast nu lär väl allt gå via förbifarten)
Men om spårväg syd byggs, skulle man inte lika gärna kunna låta den gå med en gren till Ekerö?
Nackdelen är väl att det blir ett byte till med Spårväg Syd för resenärer från stan. Tänker man det som en tvärförbindelse (att en tunnelbana ändå inte kommer ta huvuddelen av resenärerna som idag åker via Brommaplan) bör väl en förlängning av Spårväg syd vara lika lämplig. Men med byte så blir det tveksamt om det blir så attraktivt för boende på Ekerö. Många jobbar och har ju också sina målpunkter i Västerort eftersom det är där förbindelserna finns idag. Detta ändrar man inte i en handvändning. Det skulle väl alltså antagligen inte ses som så positivt från Ekeröbonas sida.

Allt beror ju också på hur hårt man bebygger Ekerö (finns ju stor potential) - men även på mycket lång sikt är det nog orimligt med en tunnelbana dit som inte också tar resandeströmmen från city. Det skulle helt enkelt bli en alltför dyrbar investering sett till trafikantmängden.
Spårväg Syd känns allmänt fel... spårtrafik där är säkert en bra idé men det bör byggas som tunnelbana och med triangelanslutning till befintlig tunnelbana (och eventuell tunnelbana till Ekerö bör då också få triangelspår, så att man kan köra Ekerö-Centrum, Ekerö-"Tvärbana Syd - pendeltågstation", Norsborg-centrum och Norsborg-"Tvärbana Syd - pendeltågstation".
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Stockholm 2070

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:"Spårväg" = Roslagsbanan parallellt med tunnelbanan i nordost?
De glömde helt alla lokalbanor, de behöver vara med på en karta över tänkta tunnelbaneutbyggnader!
Självklart måste Roslagsbanans "28" även fortsättningsvis passera Arninge. Det är ju sedan länge tänkt att linjerna 639, 670 och 676 ska få sin södra ändhållplats vid just Arninge, och då krävs det nog allt två tunnelbanelinjer samt en Roslagsbanelinje för att kunna svälja alla resenärer som dessa tre fullsatta linjer släpper av i Arninge. Annars blir det fullsatta tåg redan från starthållplatsen morgontid.

Och 2070 hoppas jag verkligen att Roslagsbanan är utbyggd till Rimbo, i kombination med att bebyggelsen och befolkningen mellan Lindholmen, Kårsta och Rö växt. Från Rimbo går då 639 regelbundet, precis mittemellan tågavgångarna. Detta medan busslinjen Rimbo-Edsbro-Hallstavik har ett helt eget linjenummer.

Fast allt ovanstående hoppas jag egentligen på redan 2020-2025...
Senast redigerad av Verspieder den tisdag 02 juli 2013 1:00, redigerad totalt 2 gång.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Stockholm 2070

Inlägg av Verspieder »

Inge skrev:Bromma behövs som flygplats. Den grenen kan alltså skippas.
Med tanke på att man redan kastat ut alla små privatplan från Barkarby är det svårt att tro att Bromma flygplats finns kvar i någon form år 2070.
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Stockholm 2070

Inlägg av Lennart Petersen »

Verspieder skrev:
Inge skrev:Bromma behövs som flygplats. Den grenen kan alltså skippas.
Med tanke på att man redan kastat ut alla små privatplan från Barkarby är det svårt att tro att Bromma flygplats finns kvar i någon form år 2070.
Med tre landningsbanor på Arlanda, ett tåg som går dit på 20min och i framtiden en järnväg till Skavsta så ska vi nog klara oss utan Bromma flygplats. Det har sagts att med hög exploatering kan värdet på tomtmarken för bostadsbebyggelse ligga på ca 30 miljarder kr.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Stockholm 2070

Inlägg av spårlasse »

M_M skrev: Men måste stationerna ligga på tunnelbanemässiga avstånd när det ändå är vid ändhållplatsen? Om man bygger tunnelbana med innerstadsspårvägsmässigt avstånd mellan stationer/hållplatser så borde väl restiden (inkl att man slipper byta tåg-buss) ändå bli bättre än anslutande busslinjer?
Givetvis kan man ha kortare avstånd. Problemet är väl då kostnaden med att bygga och det faktum att en t-banestation är 140-meter lång. Det begränsar ju lite hur ofta det är rimligt att ha stationer. Viksjö är ju också byggt som ett stort villaområde (det största i landet när det byggdes), det gör att en tunnelbana - för att skapa bra gångavstånd för alla, skulle gå i en hiskelig kringelkrok för att täcka hela området.
M_M skrev: Sidospår på det: Hur många åker matarbussar till t.ex. Roslagsbanans stationer? (Man kan väl för övrigt konstatera att det är väl nästan ingen som åker matarbuss till Saltsjöbanan, det finns väl bara någon enstaka linje som inte har så värst hög turtäthet om jag inte minns fel).
Men frågan är ju hur bostadsområdena ser ut. Bostäderna längs Saltsjöbanan och Roslagsbanan har ju växt upp som en följd av järnvägen och därmed begränsas avståndet naturligt. Men när det gäller Saltsjöbanan så åker väl i princip flertalet på den inre sträckan buss till Slussen, istället. Kring Roslagsbanan har man ju lite av samma problem. Det blir så oattraktivt att åka matarbuss till Roslagsbanan, att man har direktbussar till Danderyd (Humlegården) för de områden som har längre avstånd. Gränsen är väl ganska givet dock - man brukar väl tala om kring drygt 1 000 meter som acceptabelt gångavstånd från en t-bana/järnvägsstation, sedan börjar folk vänta på bussen i stället.

spårlasse skrev:Samma sak har ju här diskuterats tidigare om Lidingö Centrum. Ska man förlänga dit måste man nog bygga rejält med bostäder i centrum. I annat fall ger det ju inget värde för mer än ett mycket litet antal resenärer.
M_M skrev: Jag håller inte riktigt med.

En flytt av bytet tunnelbana-buss från Ropsten till Lidingö Centrum skulle dels innebära en effektivisering (trots allt så används Ropstens tunnelbanestation till största del för byten till/från Lidingö, resandet inom Stockholms kommun via den stationen är nog en rätt låg andel) eftersom det är effektivare att resenärerna åker tunnelbana istället för åker buss på den sträckan. Det skulle också dels innebära att vägbron blir utan busstrafik, vinst för bilförespråkarna alltså. En rätt stor vinst skulle nog vara att flytta bytespunkten från trista draghålet Ropsten (som typ saknar all form av utbud (förutom nån kiosk) utöver kollektivtrafik), till Lidingö C som redan idag är ett litet centrum och som skulle kunna få ännu större centrumprägel. Folk skulle helt enkelt kunna tänkas uträtta ärenden o.s.v. när de ändå både ska åka buss/spårvagn och tunnelbana, ungefär som att någon sticker in på Åhlens om de byter mellan tunnelbana och pendeltåg på Stockholm C / T-centralen.
Det finns säkert värden av att flytta tunnelbanestationen till Lidingö C och jag är väl ingen direkt motståndare (även om man väl antagligen skulle få korta av Lidingöbanan i sådana fall) - svårt att få plats med den också (om man inte gräver den under Saltsjön). Men det ger knappast någon tidsvinst att tala om för resenärerna (en del bussar går ju också direkt till Ropsten idag utan att passera centrumet). Därmed är det svårt att motivera en sådan byggnation, när Ropsten ändå fungerar rätt bra. Man kunde ju göra Ropsten trivsammare till en bråkdel av kostnaden av att bygga ut tunnelbanan. Eftersom det behövs en ganska kraftig bro - blir ju också kostnaden relativt hög för en relativt kort sträcka som inte skulle ge några direkta tidsvinster och antagligen då inte heller fler resenärer (såvida man då inte bygger ut centrum kraftigt med bostäder). [/quote]


spårlasse skrev:Ekerö var ju dock en liten ovanlig lösning till. Den var rätt smart faktiskt. Kanske blir inte heller restiden märkbart längre än från Brommaplan? - Ekerö har ju dock ännu större problem än Viksjö med att det är ett litet centrum och att alla ändå måste byta till buss för att komma hem. Här är väl dock den stora fördelen att man skapar en annan resväg söderifrån. Det gör att det ändå blir rätt bra restidsvinster för många jämfört med bussalternativet. Dessutom är det en relativt lång sträcka, vilket kan göra att tunnelbana ändå blir ett mer attraktivt alternativ.
M_M skrev: Nu är jag politiskt radikal-obstinat och tycker loss lite här: Alla kommuner/"områden" borde påtvingas en bebyggelseutjämning så att de som nästan inte har några miljonprogramhus skulle förses med ett gäng nybyggda motsvarigheter (d.v.s. byggda med dagens kunskaper om bra boende, men med samma syfte som då, bygga bort bostadsbristen på ett prisvärt sätt). Då skulle resandeunderlaget i Ekerö bli stort nog.

Det vore väl egentligen bra att ansluta både till Skärholmen och Bromma?
Jo, visst kan man väl tänka så. Att man inte byggt mer på Ekerö är väl både för att det är en rätt fin och gammal kulturmiljö där (vilket hänseende man nu ska ta till det), men därtill kommer väl att Drottningholmsvägen inte sväljer fler bilar och att utan bra kommunikationer är det ingen som vill bygga och ingen som vill flytta dit. Så i det har du förstås en poäng - som jag själv också framhöll - att man kan skapa ett bra underlag. Det blir ju dock oavsett svårt att få till en bra lösning för detta vid Ekerö Centrum - om man inte vill riva en del hus förstås. Brygga industriområde är väl annars ett område som nog skulle kunna bebyggas utan alltför stora protester. Det är alltid lättare att flytta på kontors- och industrilokaler än folks villor.

Visst - med obegränsade resurser kan man ju bygga hur mycket som helst. Så får man drömma kan man ju tänka sig både Skärholmen och Bromma
spårlasse skrev: Ekerö var ju dock en liten ovanlig lösning till. Den var rätt smart faktiskt. Kanske blir inte heller restiden märkbart längre än från Brommaplan? - Ekerö har ju dock ännu större problem än Viksjö med att det är ett litet centrum och att alla ändå måste byta till buss för att komma hem. Här är väl dock den stora fördelen att man skapar en annan resväg söderifrån. Det gör att det ändå blir rätt bra restidsvinster för många jämfört med bussalternativet. Dessutom är det en relativt lång sträcka, vilket kan göra att tunnelbana ändå blir ett mer attraktivt alternativ.
M_M skrev: Spårväg Syd känns allmänt fel... spårtrafik där är säkert en bra idé men det bör byggas som tunnelbana och med triangelanslutning till befintlig tunnelbana (och eventuell tunnelbana till Ekerö bör då också få triangelspår, så att man kan köra Ekerö-Centrum, Ekerö-"Tvärbana Syd - pendeltågstation", Norsborg-centrum och Norsborg-"Tvärbana Syd - pendeltågstation".
Frågan är ju bara hur restiderna blir. Problemet är ju som sagt att en tunnelbaneförbindelse till Ekerö som inte lyckas locka resenärerna (om man inte tvingar dem) att åka den vägen för den radiella trafiken in mot city - kommer ju aldrig kunna motiveras. För att tunnelbana skall fungera som tvärförbindelse, skulle det väl inte vara nog med en femdubbling av boende, utan snarare en 50 dubbling.
Senast redigerad av spårlasse den tisdag 02 juli 2013 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Stockholm 2070

Inlägg av gbd »

Spårväg Syd känns allmänt fel... spårtrafik där är säkert en bra idé men det bör byggas som tunnelbana och med triangelanslutning till befintlig tunnelbana (och eventuell tunnelbana till Ekerö bör då också få triangelspår, så att man kan köra Ekerö-Centrum, Ekerö-"Tvärbana Syd - pendeltågstation", Norsborg-centrum och Norsborg-"Tvärbana Syd - pendeltågstation".
Spårväg syd mellan masmo och fruängen är väl inte så mycket att säga om, men sedan ut i ändarna kan man ju kanske ifrågasätta om och hur den ska dras men det kan kanske diskuteras i en annan tråd
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Stockholm 2070

Inlägg av M_M »

Spårlasse: citeringarna är fel i inlägget du skrivit senast i tråden, det var inte jag som skrev "Kanske om man kombinerar den med en vägbro, så att all trafik inte behöver gå över Drottningholmsbron kan det kanske vara en lämplig lösning (fast nu lär väl allt gå via förbifarten)
Men om spårväg syd byggs, skulle man inte lika gärna kunna låta den gå med en gren till Ekerö?".


I Viksjö verkar avstånden mellan Viksjöleden och bebyggelsen inte vara nämnvärt längre än avstånden mellan befintliga tunnelbanelinjer och omkringliggande bebyggelse. Det vore kanske en oortodox lösning att bygga tunnelbana i stort sett i ytläge och längs en genomfartsväg och därtill missa "Viksjö C" (området kring Viksjöskolan), men det verkar ju å andra sidan som att de ändå haft hjärnsläpp när de planerade det området, med inte mindre än tre separata ej sammankopplade infarter till varsitt parkeringsplatsområde - ska man åka bil till detta område och det är fullt där man tänkt parkera så måste man åka minst någon kilometer via omkringliggande genomfartsväg för att ta sig till nästa parkeringsplats...
I princip skulle tunnelbanan kunna fortsätta längs Viksjöleden genom Jakobsberg, korsa järnvägen och en bit öster om järnvägen svänga av söderut.


Vad gäller Lidingö C - Ropsten så skulle kanske en kommungränsflytt kunna vara en idé? Låt Ropsten tillhöra Lidingö kommun, flytta kommunhus o.s.v. dit och bygg om nuvarande Lidingö C till ett bostadsområde...

Å andra sidan, argumentet om att det inte ger tidsvinst att byta buss-tunnelbana så att större andel av resan blir tunnelbaneresa verkar märkligt. I så fall är det över huvud taget i stort sett inte lönsamt att bygga tunnelbana alls eftersom det inte är någon tidsvinst jämfört med buss...
En förlängning till Lidingö C behöver inte innebära att alla byten måste ske vid Lidingö C, dels kan man tänka sig en tunnelbanestation vid Torsvik som kan ge byten till busslinjer man av någon anledning inte vill dra till Lidingö C, och dels kan i princip vissa busslinjer fortsätta gå till Ropsen om man absolut vill.

SL borde ta fram en lösning för samnyttjande av samma spår både för tunnelbana och spårväg - då skulle mycket vara löst.

Ekerö borde gå att exploatera bra mycket mer. Om det skulle tas fram en lösning för spårvagnar och tunnelbana på samma spår så skulle tunnelbanelinjer kunna gå dels till Norsborg som idag och dels till Ekerö centrum / "storbytesplatsen" (var den lämpligtvis ligger i framtiden) medan Spårväg Syd skulle kunna byggas som spårväg och trafikera "pendeltåget"-Norsborg och "pendeltåget"-Ekerö där spårvägen skulle kunna köra längre än tunnelbanan (eftersom anläggningen kan byggas billigare).
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Stockholm 2070

Inlägg av spårlasse »

MM- ber om ursäkt för felciteringen - nu struken. Det blir lite rörigt med citathanteringen i de här trådarna ibland.

Vad gäller kombo tunnelbana-spårväg fungerar ju inte det längre med låggolvsvagnar. De vagnar det fungerade på har ju precis gått till slakt...

Annars är det väl egentligen samma argument för alla utbyggnader jag framför. Tunnelbana är bäst där det finns en viss täthet i bebyggelse. Den samhällsekonomiska anledningen till att man bygger tunnelbana är ju i princip att det ger tidsvinster. Utan dem är det svårt att motivera. Tidsvinster blir det ju framförallt för dem som bor nära stationerna. så fort det behövs en anslutningsbuss, så är ju restiden ofta sämre än om det fanns en direktbussförbindelse. Däri ligger väl problemet.

Men man kan ju ändå göra en förlängning av kapacitetsskäl (som till Nacka), eller av andra skäl om busstrafiken är för omfattande - därför är det ju bra att man föreslår tunnelbana till Orminge här.

Spår får dock aldrig bli ett egenvärde. Det viktigaste är - skulle jag säga - alltid att se till att en ny spårförbindelse (särskilt tunnelbana) ger minskade byten åt en tillräckligt stor grupp resenärer. Ger den inte det - är det sällan en bra idé - om det inte är nödvändigt för att klara kapaciteten.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Stockholm 2070

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Verspieder skrev:
Inge skrev:Bromma behövs som flygplats. Den grenen kan alltså skippas.
Med tanke på att man redan kastat ut alla små privatplan från Barkarby är det svårt att tro att Bromma flygplats finns kvar i någon form år 2070.
Med tre landningsbanor på Arlanda, ett tåg som går dit på 20min och i framtiden en järnväg till Skavsta så ska vi nog klara oss utan Bromma flygplats. Det har sagts att med hög exploatering kan värdet på tomtmarken för bostadsbebyggelse ligga på ca 30 miljarder kr.
Vågar vi tro att man har höghastighetståg till Malmö och Göteborg 2070? Då försvinner väl i princip behovet av inrikesflyg söderut?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar