M25 åter i trafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johnny
Inlägg: 132
Blev medlem: tisdag 26 november 2002 8:30

M25 åter i trafik

Inlägg av Johnny »

Hittade detta på ett annat forum: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=709139

Är det aktuellt?
:?:
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av M_M »

En svårtolkad formulering finns här:
Metro: Tillverkare kan stämmas för rostiga spårvagnar

"I värsta fall får de gamla trotjänarna kallas in.
– Det är en himla tur att vi har kvar dem, säger Hellström om 50-åringarna som verkar ha klarat sig bättre trots att rostindex inte är något modernt påfund.
– Det är klart att det finns rost på dem, men inte i konstruktionen på det här sättet, vad jag vet."


Om man är sugen på någon drastisk åtgärd så skulle man väl hyra tillbaka ett gäng av M23/A31-vagnarna från Stockholm. De lär väl inte behövas i så jättestor utsträckning idag, eller?
hej
Inlägg: 1728
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 19:12
Ort: Göteborg

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av hej »

M_M skrev:En

Om man är sugen på någon drastisk åtgärd så skulle man väl hyra tillbaka ett gäng av M23/A31-vagnarna från Stockholm. De lär väl inte behövas i så jättestor utsträckning idag, eller?
Låter seriöst med tanke på att M32 är mer skrotfärdiga än M28 och vagnar behövs. Högre personalkostnad dock enär konduktörer behövs.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av HSS F2 »

Nöden har ingen lag sägs det.;-)

Rent kapacitetsmässigt vore det ju vettigt att sätta in några M23/S27-tåg i trafiken för att klara den mest akuta vagnbristen. Risken finns ju onekligen att även M32 serie 2 måste in för modifieringar vad det lider (jag tror nämligen inte att den serien är så mycket pålitligare på sikt...).

Rent passagerarmässigt är ju inte skillnaden stor mellan en M25/29/29 respektive M23.

En nödåtgärd vore att sätta in M25 606 som enkelvagn, Angeredståget 582 plus 621 och sedan lägga till ett mindre antal M23, antingen som enkelvagnar eller ihop med S27-släp. Kör man dessa med släpvagn är högt belastade rusningstidsavgångar lämpliga för insatsen.

Fördelen med M23 är just möjligheten att koppla till S27 och på så vis få till en kapacitetsstark nödlösning. Driftmässigt lär det helt klart fungera avsevärt bättre än M32 (som väl får betraktas som den överlägset sämsta spårvagn som köpts till Göteborg).

På längre sikt är det kanske t.o.m nödvändigt att försöka få tag på begagnade vagnar från annat håll (t.ex Düwag-ledvagnar) att ha som reserv.

Egentligen borde ju snarast den tänkta beställningen på M33 utökas med 60-65 vagnar och helt enkelt ersätta M32 helt. Något säger mig att sista ordet i sagan M32 inte är skrivet än och att det lär bli en dyr följetong även i fortsättningen. Har man så svåra problem med rostskador och nu även mögel att vagnarna betraktas som osäkra känns det som att det nog är bäst att ställa av skrotet och satsa på en utökad M33-beställning istället.

Jag är helt övertygad om att nödtrafik med M23/S27 skulle fungera avsevärt bättre. Vagntypen är ju robust och driftsäker. Mig veterligen har det inte förekommit att M23or fått massavställas (p.g.a att de är trafikfarliga) på det vis som nu sker med M32.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av Sven Blomberg »

Hur många M23/S27 tåg går att uppbringa?
Medlem nr 266
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av HSS F2 »

Sven Blomberg skrev:Hur många M23/S27 tåg går att uppbringa?
Ringlinien har tre st M23 och i.a.f ett S27-släp som är trafikklart. Det är M23 15, 61 och 63 samt S27 423 som är trafikklara vagnar. S27 448 som byggts om till Oslo-utförande kanske skulle gå att sätta in men jag är inte helt säker på om den är trafikklar.

Djurgårdslinjen har A31 (M23) 331 och 333 samt B31 (S27) 615.

Det skulle således gå att plocka ihop två kompletta tåg, eventuellt tre om 448 kan tas i trafik och komplettera med två eller tre enkelvagnar.

Hade det inte varit problem med att köra smala vagnar i nödtrafik skulle också M67K kanske gå att använda, likaså M11. Frågan är dock om det ens i en nödsituation är möjligt att köra med smal materiel, dock.

Ytterligare en lösning är naturligtvis att undersöka möjligheten att köra buss på någon linje. Det är naturligtvis en rejäl nödlösning men skulle ju kunna frigöra vagnar. Även om man plockar fram alla reserver, d.v.s M23 och M25 är det ju ett rejält bortfall av kapacitet och skulle det gå att köra buss på någon linje kan man ju tänka sig att det skulle kunna ge möjlighet att köra dubbelpedal där det annars hade blivit enkelvagn.
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av Harald »

Sven Blomberg skrev:Hur många M23/S27 tåg går att uppbringa?
Inte många. Det verkar finnas två M23 i Stockholm och två i Göteborg. Det är en ganska dålig idé. Det skulle krävas utbildning av förare och konduktörer och det krävs mycket personal i förhållande till kapaciteten. Det torde gå att uppbringa samma kapacitet i form av boggibussar med mindre personalåtgång. Det är lätt att ersätta linje 10 på sträckan Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen med buss och resterande sträcka till Biskopsgården kan ersättas med en förlängning av linje 13.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av M_M »

Se där, jag trodde att det fanns klart fler M23/A31 i Stockholm.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av Stefan Widén »

I en annan tråd pratade vi om Sthlmsvagnar i gbg och kunde konstatera att vi i bästa fall fick ihop en godsvagn. Nu har GBG chans att få besök av riktiga trafikvagnar. Snabbar sig GS på kan de lägga rabarber på Lidingös vagnar. Då får de ihop 7-8 tvåvagnståg beroende på hur många som är friska. körrikningsvisare och bromsljus är det som behövs monteras. Och lite växelomläggning kanske .

Sen får man så klart sätta in dem på linje 21 eftersom de har de linjenumret fast monterat. :D :D

Annars så finns 328 och 239 och 615 som reservagnar som kan lånas ut. 331,333 och 616 behövs för att klara anstormningen till Djurgården.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av Stefan Widén »

ÅÅÅ kom ju på Norrköping har ju en hel dröse avställda vagnar ..........Berlinvagn som gått både i Norrköping och GBG, nått för den sanne diggaren.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av Johan »

Står det några avställda M28/M29 för tillfället?

En totalrenovering av samtliga M28 (motsvarande vad som på SJ-språk kallades för en R4) känns som en vettig investering för framtiden. Men det skulle innebära att ett antal vagnar blev borta från trafik, löpande.

Utredningen får väl visa men är det troligt att rostskadorna på M32 hänger ihop med att man valde ett lättare golv i balsaträ? Hade tillverkaren föreslagit ett tåligare plyfagolv i första offerten?
De nu påstådda mögelproblemen torde väl ändå bero på balsaträgolvet.
Golvmattan bör normalt vara tät men det finns ju många luckor o.s.v. Är skadorna koncentrerade till skarvar och luckor eller är det mer generellt?

Men visst vore det trevligt att åka M25 eller M23 i ordinarie trafik.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av HSS F2 »

Harald skrev:
Sven Blomberg skrev:Hur många M23/S27 tåg går att uppbringa?
Inte många. Det verkar finnas två M23 i Stockholm och två i Göteborg. Det är en ganska dålig idé. Det skulle krävas utbildning av förare och konduktörer och det krävs mycket personal i förhållande till kapaciteten. Det torde gå att uppbringa samma kapacitet i form av boggibussar med mindre personalåtgång. Det är lätt att ersätta linje 10 på sträckan Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen med buss och resterande sträcka till Biskopsgården kan ersättas med en förlängning av linje 13.
Nja, en M23 med S27 motsvarar ju snarare två boggibussar (15 meter). Konduktörsbehovet borde kunna reduceras genom att ordna möjlighet att köra motorvagnen enmansbetjänad och ha konduktör på släpet. Uppsikt över dörrarna i en M23 borde ju teoretiskt kunna ordnas med kamera eller ett spegelarrangemang för att ge föraren möjlighet att hålla uppsikt bakåt mot bakre plattformen. Även om detta inte skulle gå att ordna, d.v.s konduktör krävs i såväl motorvagn som släpvagn tycker jag ändå att det är en vettig idé då fordonet ju är enkelt att integrera i trafiken - då syftar jag på trafik som normalt går med dubbelpedal eller M31/M32.

Buss är ju snarare mer lämpligt på en linje med lägre trafikunderlag och där det i värsta fall går att köra i spåren utan direkta problem (stombuss s.a.s). Det kan ju också finnas en poäng i att se om någon ordinarie busslinje kan dras in och ersättas av en spårvagnsersättande variant men som även täcker upp det som den ordinarie linjen sköter i vanliga fall. Då kan man spara bussar.

Vid insättning av M23/S27 är det just insatstrafik i rusningstid på en högre belastad linje som är det riktiga. Att köra vissa omlopp med ett sådant tåg ger ju stabilare trafikering jämfört med att tvingas tursätta enkelpedaler eller försöka köra förstärkningsbussar. Det blir dessutom mer transparent för resenärerna om trafiken går "som vanligt" och att det ibland är en M23/S27 som kommer istället för en M31 eller dubbelpedal.

Renovering av M28 vore helt klart en bra idé - framförallt om man INTE till slut ger upp M32 och väljer att beställa fler M33. Uppenbarligen är det nödvändigt att planera trafiken utan att förlita sig på M32. Det är väl så att dessa vagnar får betraktas som en "kapacitetsbonus" i fortsättningen, d.v.s fungerar de är det bra eftersom fler turer kan gå med ledvagn, om de inte fungerar är det ingen katastrof eftersom resterande vagnpark räcker för att köra alla turer utan att man måste dra in linjer och ersätta med buss, alternativt glesa ut trafiken p.g.a vagnbrist. :wink:

I en nödsituation skulle fem M23 (M23 15, 61 och 63 samt A31 331 och 333) absolut vara ett bra tillskott. Med M32 ur leken är ju egentligen allt som rullar och fungerar av stort värde.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av Odd »

Ett antal sådana här på Angeredsbanan kanske...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av Harald »

HSS F2 skrev:Nja, en M23 med S27 motsvarar ju snarare två boggibussar (15 meter).
Har jag påstått något annat? Till två boggibussar går det åt två förare och det finns utbildade professionella förare. Till ett M23-S27-tåg går det åt en förare och två konduktörer och de utbildade som finns är i stor utsträckning folk med andra yrken som kör spårvagn på fritiden.
HSS F2 skrev:Buss är ju snarare mer lämpligt på en linje med lägre trafikunderlag och där det i värsta fall går att köra i spåren utan direkta problem (stombuss s.a.s).
Just det, och det är därför linje 10 är lämplig. Om man gör som jag skrev
Harald skrev: Det är lätt att ersätta linje 10 på sträckan Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen med buss och resterande sträcka till Biskopsgården kan ersättas med en förlängning av linje 13.
så är det bara Frihamnen och hållplatserna i Guldheden som man inte kommer åt med buss. Frihamnen klarar sig gott med återstående tre linjer och i Guldheden är det bara linje 10 så folk behöver inte fundera på vilken hållplats de ska ställa sig på om man annonserar ordentligt.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av HSS F2 »

Grejen är ju att M23-S27 - trots personalbehovet - kan sättas in i rusningstid på en högt belastad spårvägslinje där det krävs kapacitet och inte lämpar sig att köra buss.

D.v.s om alternativet är att köra enkelpedal i en tur där mer kapacitet krävs (där det normalt går dubbelpedal) är M23-S27 en bra lösning. Tanken är ju att försöka köra så mycket trafik som möjligt med full kapacitet, d.v.s dubbelpedal eller M31 och då kan M23an komma väl till pass.

För att ersätta en M32 tycker jag tveklöst att M23/S27 är ett bättre alternativ än att köra med en enkel M28 t.ex just av kapacitetsskäl.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av M_M »

Stefan Widén skrev:Snabbar sig GS på kan de lägga rabarber på Lidingös vagnar.
Alldeles bortsett från en massa andra faktorer:

Skulle SL verkligen vara beredda att göra sig av med de vagnarna "på måndag"?

(P.S. vad var det jag sa - det var dumt av SL att skrota ut de gamla vagnarna på Nockebybanan...)
LFB
Inlägg: 84
Blev medlem: måndag 25 juni 2012 14:52
Ort: Lilla London

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av LFB »

Var det inte snack om M23 på linje 13 vid senaste vagnbristen? Eller är det bara jag missminner mig... Det gick ju ett tåg mellan Eketrägatan och julas och de var minst sagt omtyckt. Konduktörerna behövs väl bara för att öppna/stänga dörrarna, låt resenärerna åka gratis. Finns ju förare och annan personal på GS som fick utbildning på M23 fram tills sent 80-tal så det blir ju inga problem, i värsta fall får man väl hyra in personalen tillsammans med vagnarna från Ringlinien och Djurgårdslinjen.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av spårsnoken »

Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg? Det här ser ju ut att kunna bli långvarigt och M23 är visserligen diggabelt men trots allt upplevs väl M11 som modernare. Ja, vagnen är kanske lite smalare (glapp mellan plattform och insteg större) och spänningen kanske ger lite problem men det är väl sådant som går att lösa.

mvh/spårsnoken
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av daniel_s »

spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?
C12C3C3C12
Inlägg: 2133
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: M25 åter i trafik

Inlägg av C12C3C3C12 »

daniel_s skrev:
spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?
Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...
Skriv svar