Är det aktuellt?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Låter seriöst med tanke på att M32 är mer skrotfärdiga än M28 och vagnar behövs. Högre personalkostnad dock enär konduktörer behövs.M_M skrev:En
Om man är sugen på någon drastisk åtgärd så skulle man väl hyra tillbaka ett gäng av M23/A31-vagnarna från Stockholm. De lär väl inte behövas i så jättestor utsträckning idag, eller?
Ringlinien har tre st M23 och i.a.f ett S27-släp som är trafikklart. Det är M23 15, 61 och 63 samt S27 423 som är trafikklara vagnar. S27 448 som byggts om till Oslo-utförande kanske skulle gå att sätta in men jag är inte helt säker på om den är trafikklar.Sven Blomberg skrev:Hur många M23/S27 tåg går att uppbringa?
Inte många. Det verkar finnas två M23 i Stockholm och två i Göteborg. Det är en ganska dålig idé. Det skulle krävas utbildning av förare och konduktörer och det krävs mycket personal i förhållande till kapaciteten. Det torde gå att uppbringa samma kapacitet i form av boggibussar med mindre personalåtgång. Det är lätt att ersätta linje 10 på sträckan Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen med buss och resterande sträcka till Biskopsgården kan ersättas med en förlängning av linje 13.Sven Blomberg skrev:Hur många M23/S27 tåg går att uppbringa?
Nja, en M23 med S27 motsvarar ju snarare två boggibussar (15 meter). Konduktörsbehovet borde kunna reduceras genom att ordna möjlighet att köra motorvagnen enmansbetjänad och ha konduktör på släpet. Uppsikt över dörrarna i en M23 borde ju teoretiskt kunna ordnas med kamera eller ett spegelarrangemang för att ge föraren möjlighet att hålla uppsikt bakåt mot bakre plattformen. Även om detta inte skulle gå att ordna, d.v.s konduktör krävs i såväl motorvagn som släpvagn tycker jag ändå att det är en vettig idé då fordonet ju är enkelt att integrera i trafiken - då syftar jag på trafik som normalt går med dubbelpedal eller M31/M32.Harald skrev:Inte många. Det verkar finnas två M23 i Stockholm och två i Göteborg. Det är en ganska dålig idé. Det skulle krävas utbildning av förare och konduktörer och det krävs mycket personal i förhållande till kapaciteten. Det torde gå att uppbringa samma kapacitet i form av boggibussar med mindre personalåtgång. Det är lätt att ersätta linje 10 på sträckan Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen med buss och resterande sträcka till Biskopsgården kan ersättas med en förlängning av linje 13.Sven Blomberg skrev:Hur många M23/S27 tåg går att uppbringa?
Har jag påstått något annat? Till två boggibussar går det åt två förare och det finns utbildade professionella förare. Till ett M23-S27-tåg går det åt en förare och två konduktörer och de utbildade som finns är i stor utsträckning folk med andra yrken som kör spårvagn på fritiden.HSS F2 skrev:Nja, en M23 med S27 motsvarar ju snarare två boggibussar (15 meter).
Just det, och det är därför linje 10 är lämplig. Om man gör som jag skrevHSS F2 skrev:Buss är ju snarare mer lämpligt på en linje med lägre trafikunderlag och där det i värsta fall går att köra i spåren utan direkta problem (stombuss s.a.s).
så är det bara Frihamnen och hållplatserna i Guldheden som man inte kommer åt med buss. Frihamnen klarar sig gott med återstående tre linjer och i Guldheden är det bara linje 10 så folk behöver inte fundera på vilken hållplats de ska ställa sig på om man annonserar ordentligt.Harald skrev: Det är lätt att ersätta linje 10 på sträckan Guldheden-Hjalmar Brantingsplatsen med buss och resterande sträcka till Biskopsgården kan ersättas med en förlängning av linje 13.
Alldeles bortsett från en massa andra faktorer:Stefan Widén skrev:Snabbar sig GS på kan de lägga rabarber på Lidingös vagnar.
De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?
Återmatningen från M32 är väl inte något större problem nu...daniel_s skrev:De lär väl må lika dåligt av Göteborgs linjespänning (inkl återmatning från M31-32) som av Norrköpings?spårsnoken skrev:Varför skulle man inte kunna ta ned M11 (Tatravagnarna från Berlin) till Göteborg?