snabbstarten (Cx). Det är vanligt att föraren efter stängning av trafikantdörrarna direkt stänger hyttdörren, sedan ställer sig vänd framåt
och inväntar att "vit lampa" tänds och då trycker på snabbstarten.
Därefter går föraren till förarplatsen.
Nu är det några år sedan (nästan 25) jag arbetade som tunneltågförare (behörighet för 1,2 och 3).
Snabbstarten skulle då användas under helt andra "premisser" och detta inpräntades med emfas under såväl teori som praktik.
Med öppen hyttdörr skulle följande moment utföras:
1. Dörrstängningsmanöver (dörrmanövertavla eller knapp på handmikrofon).
2. Noggrann kontroll att allt var OK utmed hela tågsidan.
3. Vända sig framåt och kontrollera att inget hinder fanns i tågets färdriktning.
4. Då "vit lampa" tänts - fortfarande under observation utmed tågsidan - trycka på snabbstarten.
5. Vara beredd att omedelbart avbryta genom att trycka på "stopp snabbstart", vilket innebar att man hade ett finger ovanför den knappen.
(Exempelvis om man upptäcker koppelåkare hoppa på.)
Nu skulle hyttdörren stängas.
6. "Ta över" tåget med körspakarna.
Varför efter dörrstängningsmanöver direkt stänga hyttdörren och invänta att snabbstarten kan aktiveras?
Är det inte vettigare att hålla uppsikt över "läget" utmed tåget under den tiden?

Nu är jag väl närmast att betrakta som en "antik tunneltågförare" men det vore intressant att få veta vad som
kan vara anledningen till en sådan drastisk förändring som verkligen rör säkerheten.
