Snabbstart tunneltåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tidmagnetventil

Snabbstart tunneltåg

Inlägg av Tidmagnetventil »

Jag reser regelbundet, sedan många år, med tunnelbanan i Stockholm och har under senare år observerat hur många förare använder
snabbstarten (Cx). Det är vanligt att föraren efter stängning av trafikantdörrarna direkt stänger hyttdörren, sedan ställer sig vänd framåt
och inväntar att "vit lampa" tänds och då trycker på snabbstarten.
Därefter går föraren till förarplatsen.

Nu är det några år sedan (nästan 25) jag arbetade som tunneltågförare (behörighet för 1,2 och 3).
Snabbstarten skulle då användas under helt andra "premisser" och detta inpräntades med emfas under såväl teori som praktik.

Med öppen hyttdörr skulle följande moment utföras:

1. Dörrstängningsmanöver (dörrmanövertavla eller knapp på handmikrofon).

2. Noggrann kontroll att allt var OK utmed hela tågsidan.

3. Vända sig framåt och kontrollera att inget hinder fanns i tågets färdriktning.

4. Då "vit lampa" tänts - fortfarande under observation utmed tågsidan - trycka på snabbstarten.

5. Vara beredd att omedelbart avbryta genom att trycka på "stopp snabbstart", vilket innebar att man hade ett finger ovanför den knappen.
(Exempelvis om man upptäcker koppelåkare hoppa på.)

Nu skulle hyttdörren stängas.

6. "Ta över" tåget med körspakarna.

Varför efter dörrstängningsmanöver direkt stänga hyttdörren och invänta att snabbstarten kan aktiveras?
Är det inte vettigare att hålla uppsikt över "läget" utmed tåget under den tiden? :shock:

Nu är jag väl närmast att betrakta som en "antik tunneltågförare" men det vore intressant att få veta vad som
kan vara anledningen till en sådan drastisk förändring som verkligen rör säkerheten. :?
daniel_s

Re: Snabbstart tunneltåg

Inlägg av daniel_s »

Det som fortfarande gäller är att föraren ska stå kvar med öppen hyttdörr och fortsätta att överblicka tågsidan tills alla trafikantdörrar är helt stängda (sidosignalerna släckta). Först då får föraren vända sig om och stänga hyttdörren. Allt annat är ett idiotiskt regelbrott och tyvärr upplever jag att det slarvas mer nu än för några år sedan, med högre olycksrisk som följd.

Att snabbstarta tåget med öppen hyttdörr är däremot inte möjligt numera då tågen (Cx) har fått en förregling som förhindrar snabbstart så länge hyttdörren är öppen. Skälet till detta är främst att föraren riskerar att slå skallen i grinden vid plattformens bortre ände (de fanns inte på din tid) men det fanns även andra nackdelar med förfarandet du beskriver, bl a att det går tungt att stänga hyttdörren när tåget redan har startat.

Dessutom har man på senare år tittat mer på ergonomin i det hela och det är egentligen ganska osunt att stå på det sätt som man måste stå för att kunna göra det du beskriver. Då står man typiskt med bröstkorgen vänd rakt ut mot plattformen, huvudet vridet 90 grader åt höger och höger arm sträckt rakt ut åt höger, vilket inte är att rekommendera.

Man bör i stället ha hela kroppen vänd åt det håll man för tillfället tittar åt, alltså rakt bakåt, och vänta med att lyfta armen tills det är dags att trycka på stängknappen. (Dörrmanövertavlan ska ha en särskild plastbricka som gör det lätt att hitta stängknappen utan att titta efter.) Sedan fortsätter man att titta åt det hållet tills dörrarna är helt stängda, och först då vänder man sig om ett halvt varv och stänger hyttdörren. Sedan kollar man (för andra gången) att det är fritt framåt, grön signal osv innan man trycker på snabbstarten.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Sidospår-ergonomifråga:
Nog är det en markant skillnad på att göra samma monotona oergonomiska rörelse ofta, och att tillräckligt ofta växla med en spegelvänd men i övrigt likadan oergonomisk rörelse?

Den som känner sig manad kan ju ta det som en uppmaning att klura ut förhållandet mellan "titta höger" respektive "titta vänster" för olika förarturer. Det kanske kan bli en facklig fråga att kräva byte till högertrafik på blåa banan för att slita jämnt på förarnas titta-höger-titta-vänster-nacke? :mrgreen: :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Sidospår-ergonomifråga:
Nog är det en markant skillnad på att göra samma monotona oergonomiska rörelse ofta, och att tillräckligt ofta växla med en spegelvänd men i övrigt likadan oergonomisk rörelse?

Den som känner sig manad kan ju ta det som en uppmaning att klura ut förhållandet mellan "titta höger" respektive "titta vänster" för olika förarturer. Det kanske kan bli en facklig fråga att kräva byte till högertrafik på blåa banan för att slita jämnt på förarnas titta-höger-titta-vänster-nacke? :mrgreen: :wink:
Det hjälper ju inte annat än på så sätt att förarna på den banan får spegelvända symptom jämfört med de andra.

Här har jag räknat ut frekvenserna för dörrstängning på vänster sida under ett varv på respektive linje. Sannolikheterna för ändstationerna gäller vid 10-minuterstrafik med reservation för om jag kommer ihåg turlistan fel. Antalet stationer på linjen får du räkna ut själv!

Linje 17: Åkeshov, 1 gång; Skarpnäck (50%)
Linje 18: Skärmarbrink, 2 gånger
Linje 19: Gullmarsplan, 2 gånger; Johannelund, 2 gånger; Hässelby (50%)
Linje 13: Liljeholmen, 1 gång; Gamla stan, 2 gånger; Slussen, 2 gånger
Linje 14: Liljeholmen, 2 gånger; Gamla stan, 2 gånger; Slussen, 2 gånger
Linje 10: Västra skogen, 2 gånger; Rinkeby, 1 gång; Hjulsta (50%)
Linje 11: Kungsträdgården, 1 gång; Västra skogen, 1 gång; Hallonbergen, 1 gång; Akalla, 1 gång
Senast redigerad av daniel_s den fredag 08 februari 2013 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu väntar vi bara på bonusfrågan om man kan bygga om ett antal stationer på ytsträckorna till sidoplattformar för att uppnå jämn förslitning av förarna. :roll:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:Nu väntar vi bara på bonusfrågan om man kan bygga om ett antal stationer på ytsträckorna till sidoplattformar för att uppnå jämn förslitning av förarna. :roll:
:mrgreen: :cheesygrin: :mrgreen: :cheesygrin: :mrgreen: :cheesygrin:

Snarast att om ojämnt slitage är ett problem så kanske förarna kan flytta runt mellan banorna (om en bana ändras till högertrafik) :wink:
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det ni snackar om "slitage" är inget problem, OM man inte är av den åsikten att man måste stressa när man gör det.

Som Daniel skrev, så är de korrekta momenten, i tur och ordning och utan stress, kontrollera att ev signal står i kör och att inget annat hindrar start, kontrollera hinderfrihet för dörrar, stänga dörrarna, observera utvändig(Cx)/invändig(C20) gul, stänga hyttdörren, kontrollera att ev signal visar kör, kontrollera ev andra hinder (tex hastighetsbegränsning), trycka på snabbstarten och sedan inom 5 sekunder ta över körningen.

Snabbstartens främsta uppgift är att omedelbart kunna stoppa tåget om klarsignalen förloras och att förhindra start mot stoppsignal.

Men även jag har under lång tid observerat just det fenomen att många nu för tiden slarvar med dörrstängningen. Det är tyvärr rätt vanligt att förarhyttsdörren är stängd innan trafikantdörrarna har stängts, vilket är särskilt farligt på C20 som helst saknar säkerhetsanordning på dörrarna. På icke-ombyggda Cx avbryts nämligen starten om någon/något sliter i en dörr. Men jag undrar vad det egentligen beror på? Jag skulle aldrig ens komma på tanken att inte kontrollera att dörrarna är stängda innan jag startar tåget.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Det kan man ju kontrollera på indikeringarna i hytten. Indikerar det att dom är stängda så är dom väl det?
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

Hechtwagen skrev:Det kan man ju kontrollera på indikeringarna i hytten. Indikerar det att dom är stängda så är dom väl det?
Något kan sitta fast även om dörrarna är stängda och föraren erhåller klarsignal. Då kan dramatik uppstå om tåget kör iväg.
Tidmagnetventil

Inlägg av Tidmagnetventil »

Tackar för klargörande svar på min fundering. :D
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kan det vara så att man litar på vad som syns på monitorerna på stationerna? Visst finns det sådana åtminstone på vissa stationer?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Kan det vara så att man litar på vad som syns på monitorerna på stationerna? Visst finns det sådana åtminstone på vissa stationer?
Monitorerna visar bara den bakre delen av tåget, och är som regel placerade på ett sådant sätt att man bara ser dem om man har hyttdörren öppen.
Skriv svar