Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av bark »

1. De här två ljusblå plåtkonstruktionerna som står på Slussens perronger, är det bara ett par avancerade soptunnor?

Bild

2. De här orangefärgade spetten (något i mobilkameran tyckte att de skulle vara bruna och inte orange), är det något slags jordningsredskap för nödsituationer? Jag har sett dem på ett par ställen, och det här… eller, det kan ju bli en liten gåta: Var är det?

Bild
Utacka
Inlägg: 59
Blev medlem: torsdag 22 april 2010 17:27

Re: Sv: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av Utacka »

bark skrev:1. De här två ljusblå plåtkonstruktionerna som står på Slussens perronger, är det bara ett par avancerade soptunnor?

Bild

2. De här orangefärgade spetten (något i mobilkameran tyckte att de skulle vara bruna och inte orange), är det något slags jordningsredskap för nödsituationer? Jag har sett dem på ett par ställen, och det här… eller, det kan ju bli en liten gåta: Var är det?

Bild
1) är väl hittegods insamlingen från tbane förarna?
2) vet ej :))

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Robban Ftm
Inlägg: 151
Blev medlem: tisdag 21 september 2004 23:49
Ort: Haninge, Vid 807:ans ändhållplats.

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av Robban Ftm »

1.Lådorna vid Slussen är gjorda för att förarna skall kunna slänga i kvarglömda effekter som hittas på tågen.
2. Spetten är till för att kunna hänga upp märken utefter linjen tex vid hastighetsbegränsningar, det orangea är plast och fungerar som en isolering eftersom det finns 700 volt i närheten.

/Robban
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av roggek »

bark skrev:1. De här två ljusblå plåtkonstruktionerna som står på Slussens perronger, är det bara ett par avancerade soptunnor?

Bild
Det jag undar är varför skåpet står kvar på Slussen?
En gång i tiden (på 50 och 60-talet) så låg väl tillvaratagna effekter just på SLU X (jag kan ha fel...), senare på Rådmansgatan och numera på Klara Östra Kyrkogata. Skulle det inte isåfall vara smartare att flytta skåpet till T-Centralen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av Sparkfot »

roggek skrev:
bark skrev:1. De här två ljusblå plåtkonstruktionerna som står på Slussens perronger, är det bara ett par avancerade soptunnor?

Bild
Det jag undar är varför skåpet står kvar på Slussen?
En gång i tiden (på 50 och 60-talet) så låg väl tillvaratagna effekter just på SLU X (jag kan ha fel...), senare på Rådmansgatan och numera på Klara Östra Kyrkogata. Skulle det inte isåfall vara smartare att flytta skåpet till T-Centralen...
Det är ganska trångt som det är redan nu på T-Centralen, på Slussen står de inom ett perfekt avstånd från hytten och dessutom är det väl inte jobbigare att någon får åka två stationer och tömma de båda blåa skåpen på pfd 3 och 4. :)
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av bruse »

Är det inte risk att folk slänger ned skräp eller annat som förstör de kvarglömda effekterna?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av Anders Hanquist »

Jo, den risken finns säkert. Med frekvensen av sådant ofog borde vara väl utvärderat vid det här laget. Anordningen har säkert funnits där i omkring 50 år eller så. Den är antagligen så pass diskret att få tänker på den.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av LÅ1 »

Genom åren har man sett förare placera saker i de små facken och kasta större saker genom det "backspärrade" hålet till vänster. Kommer inte ihåg när jag insåg skåpets funktion. Första eller andra gången jag såg det användas, antar jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2555
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Genom åren har man sett förare placera saker i de små facken och kasta större saker genom det "backspärrade" hålet till vänster. Kommer inte ihåg när jag insåg skåpets funktion. Första eller andra gången jag såg det användas, antar jag.
Oftast lämnas väl det upphittade av föraren till spärren vid tågets ändstation...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Genom åren har man sett förare placera saker i de små facken och kasta större saker genom det "backspärrade" hålet till vänster. Kommer inte ihåg när jag insåg skåpets funktion. Första eller andra gången jag såg det användas, antar jag.
Oftast lämnas väl det upphittade av föraren till spärren vid tågets ändstation...
Beror väl på om det finns tid för föraren att gå upp till spärren? Som jag har förstått är visa vändtider rätt tajta.
Jan Molin
Inlägg: 140
Blev medlem: söndag 02 mars 2008 13:17
Ort: Stockholm

Re: Två saker jag funderat över i T-banan (med bilder)

Inlägg av Jan Molin »

BSB101 skrev:
roggek skrev:
LÅ1 skrev:Genom åren har man sett förare placera saker i de små facken och kasta större saker genom det "backspärrade" hålet till vänster. Kommer inte ihåg när jag insåg skåpets funktion. Första eller andra gången jag såg det användas, antar jag.
Oftast lämnas väl det upphittade av föraren till spärren vid tågets ändstation...
Beror väl på om det finns tid för föraren att gå upp till spärren? Som jag har förstått är visa vändtider rätt tajta.
Vi går aldrig till spärren med saker. Det som vi hittar eller det som plockstädarna hittar och lämnar till oss ropar vi upp till TLC om. Därefter finns det tre alternativ:

1. Ägaren/ägarinnan möter upp längs vägen och återfår sin effekt mot beskrivning då de har kontaktat personal i syfte att återfå den.

2. Vi lägger effekten i ovan nämnda skåp vid SLU Som inte alternativ 1 har aktiverats.

3. Effekten plockas av/lämnas in på TX för vidarebefordran till Hittegodsavdelningen, om inte alternativ 1 har aktiverats. Detta gäller värdesaker eller stora effekter som inte läggs/får plats i i SLU S.
Skriv svar