Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
1. De här två ljusblå plåtkonstruktionerna som står på Slussens perronger, är det bara ett par avancerade soptunnor?
2. De här orangefärgade spetten (något i mobilkameran tyckte att de skulle vara bruna och inte orange), är det något slags jordningsredskap för nödsituationer? Jag har sett dem på ett par ställen, och det här… eller, det kan ju bli en liten gåta: Var är det?
bark skrev:1. De här två ljusblå plåtkonstruktionerna som står på Slussens perronger, är det bara ett par avancerade soptunnor?
2. De här orangefärgade spetten (något i mobilkameran tyckte att de skulle vara bruna och inte orange), är det något slags jordningsredskap för nödsituationer? Jag har sett dem på ett par ställen, och det här… eller, det kan ju bli en liten gåta: Var är det?
1) är väl hittegods insamlingen från tbane förarna?
2) vet ej )
1.Lådorna vid Slussen är gjorda för att förarna skall kunna slänga i kvarglömda effekter som hittas på tågen.
2. Spetten är till för att kunna hänga upp märken utefter linjen tex vid hastighetsbegränsningar, det orangea är plast och fungerar som en isolering eftersom det finns 700 volt i närheten.
bark skrev:1. De här två ljusblå plåtkonstruktionerna som står på Slussens perronger, är det bara ett par avancerade soptunnor?
Det jag undar är varför skåpet står kvar på Slussen?
En gång i tiden (på 50 och 60-talet) så låg väl tillvaratagna effekter just på SLU X (jag kan ha fel...), senare på Rådmansgatan och numera på Klara Östra Kyrkogata. Skulle det inte isåfall vara smartare att flytta skåpet till T-Centralen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det jag undar är varför skåpet står kvar på Slussen?
En gång i tiden (på 50 och 60-talet) så låg väl tillvaratagna effekter just på SLU X (jag kan ha fel...), senare på Rådmansgatan och numera på Klara Östra Kyrkogata. Skulle det inte isåfall vara smartare att flytta skåpet till T-Centralen...
Det är ganska trångt som det är redan nu på T-Centralen, på Slussen står de inom ett perfekt avstånd från hytten och dessutom är det väl inte jobbigare att någon får åka två stationer och tömma de båda blåa skåpen på pfd 3 och 4.
Jo, den risken finns säkert. Med frekvensen av sådant ofog borde vara väl utvärderat vid det här laget. Anordningen har säkert funnits där i omkring 50 år eller så. Den är antagligen så pass diskret att få tänker på den.
Genom åren har man sett förare placera saker i de små facken och kasta större saker genom det "backspärrade" hålet till vänster. Kommer inte ihåg när jag insåg skåpets funktion. Första eller andra gången jag såg det användas, antar jag.
LÅ1 skrev:Genom åren har man sett förare placera saker i de små facken och kasta större saker genom det "backspärrade" hålet till vänster. Kommer inte ihåg när jag insåg skåpets funktion. Första eller andra gången jag såg det användas, antar jag.
Oftast lämnas väl det upphittade av föraren till spärren vid tågets ändstation...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1 skrev:Genom åren har man sett förare placera saker i de små facken och kasta större saker genom det "backspärrade" hålet till vänster. Kommer inte ihåg när jag insåg skåpets funktion. Första eller andra gången jag såg det användas, antar jag.
Oftast lämnas väl det upphittade av föraren till spärren vid tågets ändstation...
Beror väl på om det finns tid för föraren att gå upp till spärren? Som jag har förstått är visa vändtider rätt tajta.
Beror väl på om det finns tid för föraren att gå upp till spärren? Som jag har förstått är visa vändtider rätt tajta.
Vi går aldrig till spärren med saker. Det som vi hittar eller det som plockstädarna hittar och lämnar till oss ropar vi upp till TLC om. Därefter finns det tre alternativ:
1. Ägaren/ägarinnan möter upp längs vägen och återfår sin effekt mot beskrivning då de har kontaktat personal i syfte att återfå den.
2. Vi lägger effekten i ovan nämnda skåp vid SLU Som inte alternativ 1 har aktiverats.
3. Effekten plockas av/lämnas in på TX för vidarebefordran till Hittegodsavdelningen, om inte alternativ 1 har aktiverats. Detta gäller värdesaker eller stora effekter som inte läggs/får plats i i SLU S.