Jesper Bengtsson, pressansvarig vid SL, säger enligt Svenskan "I påsk går bussar från Liljeholmen ut mot Sickla på ungefär samma sträckning som tvärbanan".
I artikeln står det också "Hur ersättningstrafiken ska planeras för höst är ännu inte bestämt."
Jag kan förstå att man räknar med lägre belastning under påsken är vardagar under den långa avstängningsperioden. Men finns det så många alternativa sätt att bedriva ersättningstrafik?
Det vanliga är väl att bussar snirklar sig fram hela vägen så gott det går utan att passera Alviks strand. Sedan har man en kortpendel Alvik - Alviks strand.
Alternativen är kanske att behandla Årstadal och kanske någon mer hållplats på liknande sätt som Alviks strand? Detta för att snabba upp resan för alla andra.
Man kan också tänka sig kortare förstärkningslinjer i rusningen som inte kör hela sträckan.
En fråga till de som har kunskapen:
Vad är det som skall åtgärdas rent fysiskt utmed banan när det gäller signalsystemsbytet? Nya signaler? Nya sensorer? Nya kablar? Nya kommunikationsutrustning för signaler från och till vagnarna?
Vagnarna skall också modifieras för signalsystemet har jag förstått.
Man passar också på att bygga om en del hållplatser. Bygger man "riktig" perrong på hela Alviks strand då?
Liljeholmens plattformar skall breddas. Undra var man hittar den yta som behövs. Det är väl lite trångt där redan?
Hittar inget om avstängningen på sl.se
Är det jag som letar dåligt?