Tvärbanan avstängd i påsk och i höst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Tvärbanan avstängd i påsk och i höst

Inlägg av LÅ1 »

Tvärbanan kommer att vara stängd under påsken och sedan under tre månader i höst, 3 september till 12 december. (Återinvigning med luciatåg kanske? :D )

Jesper Bengtsson, pressansvarig vid SL, säger enligt Svenskan "I påsk går bussar från Liljeholmen ut mot Sickla på ungefär samma sträckning som tvärbanan".
I artikeln står det också "Hur ersättningstrafiken ska planeras för höst är ännu inte bestämt."

Jag kan förstå att man räknar med lägre belastning under påsken är vardagar under den långa avstängningsperioden. Men finns det så många alternativa sätt att bedriva ersättningstrafik?
Det vanliga är väl att bussar snirklar sig fram hela vägen så gott det går utan att passera Alviks strand. Sedan har man en kortpendel Alvik - Alviks strand.
Alternativen är kanske att behandla Årstadal och kanske någon mer hållplats på liknande sätt som Alviks strand? Detta för att snabba upp resan för alla andra.
Man kan också tänka sig kortare förstärkningslinjer i rusningen som inte kör hela sträckan.

En fråga till de som har kunskapen:
Vad är det som skall åtgärdas rent fysiskt utmed banan när det gäller signalsystemsbytet? Nya signaler? Nya sensorer? Nya kablar? Nya kommunikationsutrustning för signaler från och till vagnarna?

Vagnarna skall också modifieras för signalsystemet har jag förstått.

Man passar också på att bygga om en del hållplatser. Bygger man "riktig" perrong på hela Alviks strand då?
Liljeholmens plattformar skall breddas. Undra var man hittar den yta som behövs. Det är väl lite trångt där redan?

Hittar inget om avstängningen på sl.se
Är det jag som letar dåligt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Karsten

Re: Tvärbanan avstängd i påsk och i höst

Inlägg av Karsten »

Är inte pendeltrafiken avstängd förbi Årstaberg samma helg? Lär bli en rätt död station några dagar...
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Alvik strand skall byggas om med nya plattformar och nytt vändspår
den elektroniska kommunikationen längs nuvarande tvärbanan skall uppgraderas
det skall bli vändspår på två ställen till läns banan
en del teknikhus skall uppgraderas
tydligare än så vill jag inte vara
så det är bara att vänta o se tiden ann
och dokumentera gärna medan bygget pågår det är bra för framtiden när nya intresserade kommer med frågor (det gäller även Hamngatan! )
Hälsingborgare i själ o hjärta
twr

Inlägg av twr »

Vändspår i Alviks strand, Årstaberg och Mårtensdal ska byggas.

Tillgänglighetsanpassning av plattformar vid Gröndal och Trekanten.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Kommer inte ihåg om jag sett någon ritning, ska kopplingen tvärbana <-> pendeltåg i Årstaberg bli bättre?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Hållplatsen Alvik Strand kommer att stängas ner redan 23 eller om det var den 26 Juni, jag tror inte man öppnar den förrän den stora återöppningen av hela tvärbanan vid lucia 2012. Alvik Strand är mer komplicerat än de andra platserna där vändspår ska anläggas.
Kanske det blir en minibuss mellan Alvik och Alvik Strand som man har kört med vid tidigare ersättningar eller så får "damerna" lära sig att promenera igen ner till Alvik.

SL´s Jesper Bengtsson säger i SVD:
- Från början planerade vi helt enkelt inte för så många resenärer.

Vilket inte förvånar mig när man har med SL att göra... när kan dom göra något rätt utan att försöka uppfinna hjulet om och om igen.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

A32 skrev:SL´s Jesper Bengtsson säger i SVD:

Vilket inte förvånar mig när man har med SL att göra... när kan dom göra något rätt utan att försöka uppfinna hjulet om och om igen.
Tvärbanan fick fler resenärer än man hade räknat med. Vad är "fel" med det? Fanns det någon som satt inne med "rätt" prognos som SL kunde ha lyssnat till? Såvitt jag minns var det snarare en spridd uppfattning att banan knappt skulle få några resande alls och projektet skulle bli ett fiasko. Och vad har uppfinningen av hjulet med resandeprognoser att göra?
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:

Tvärbanan fick fler resenärer än man hade räknat med. Vad är "fel" med det? Fanns det någon som satt inne med "rätt" prognos som SL kunde ha lyssnat till? Såvitt jag minns var det snarare en spridd uppfattning att banan knappt skulle få några resande alls och projektet skulle bli ett fiasko. Och vad har uppfinningen av hjulet med resandeprognoser att göra?
Jag gör ett litet undantag och lämnar följande sakupplysning:

När Tvärbanan hette Snabbspårvägen var planerna att den skulle trafikeras av tre linjer (Gullmarsplan-Alvik, Gullmarsplan-Älvsjö, Älvjsö-Alvik) samtliga med minst 10-minuterstrafik. Det skulle alltså vara minst 5-minutestrafik på hela banan, åtminstone under högtrafik.

Den trafikintensiteten har vi ännu inte nått upp till, eller hur?

med vänlig hälsning
Eder tillfällige rapportör från Årsta
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Harald skrev:

Om SL kunde ta sig ur sitt glaspalats på Kungsholmen och komma ut i verkligheten så hade man säkert märkt om inte annat blivit upplysta om att sedan 10 år tillbaks så lämnar vi folk på hållplatserna som INTE kan åka med spårvagnen för att det är fullt, det sker både under morgonrusningen samt eftermiddagsruschen samt på söndagar då SL envisas med att ha enkelvagnar ute.
För 12-13 år sedan när vi började köra på banan så var ju den ledande politiska majoriteten övertygad om att Snabbspårvägen inte skulle bli en succé utan kvartstrafik var tillräcklig och det blir väl max några tusen som kommer att åka.
Men som bekant så vände ju politikerna kappan efter vinden och blev spårvägsälskarna nr 1 istället för som under snabbspårvägens barndom vara spårvägens fiende nr 1.
Om det sen rapporteras vidare till SL från entrepenören om att man lämnar folk på plattformarna varje dag och folk blir sena till arbeten etc vet jag inte men det friar ju inte huvudmannen att ta sitt ansvar om att veta hur verkligheten ser ut.
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tjenare Thomas! Kul att se dig, och kul att se att du läser här!
TKO skrev:Jag gör ett litet undantag och lämnar följande sakupplysning:

När Tvärbanan hette Snabbspårvägen var planerna att den skulle trafikeras av tre linjer (Gullmarsplan-Alvik, Gullmarsplan-Älvsjö, Älvjsö-Alvik) samtliga med minst 10-minuterstrafik. Det skulle alltså vara minst 5-minutestrafik på hela banan, åtminstone under högtrafik.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Sant, alltför sant. Men den uppnås väl (om inte förr) när Kistagrenen öppnas. Men naturligtvis har du rätt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

A32 skrev:För 12-13 år sedan när vi började köra på banan så var ju den ledande politiska majoriteten övertygad om att Snabbspårvägen inte skulle bli en succé utan kvartstrafik var tillräcklig och det blir väl max några tusen som kommer att åka.
Men som bekant så vände ju politikerna kappan efter vinden och blev spårvägsälskarna nr 1 istället för som under snabbspårvägens barndom vara spårvägens fiende nr 1.
Om det sen rapporteras vidare till SL från entrepenören om att man lämnar folk på plattformarna varje dag och folk blir sena till arbeten etc vet jag inte men det friar ju inte huvudmannen att ta sitt ansvar om att veta hur verkligheten ser ut.
Är det samma politiker Du pratar om?
Hänger inte iktigt med i Stockholmspolitiken, vem som styrde när, men i riket var det väl (s) som styrde när Tvärbanan byggdes och dom politikerna har ännu inte vänt på kappan - vad jag vet?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
bruse

Inlägg av bruse »

Harald skrev:

Felet var att SL byggde alla hållplatser för två vagnar, utom just Alvik strand. Därmed sänkte man banan kapacitet till hälften. Elelr så skulle man varit tvungen pasera hållplatsen utan att stanna. Först efteråt förlängdes plattformarna med trä.

I övrigt var det så, att även de som trodde på succé, fick se att förväntningarna på antalet resandet, överstegs.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Vad är egentligen historien bakom de kortare plattformarna på Alviks strand? Som jag hört det så tänkte man bara stanna vid den hållplatsen i högtrafiktid eftersom det är mest arbetsplatser där. Men det verkar bakvänt. Det är ju då man kör med dubbla vagnar. Det känns nästan som ett slags "Tänkte inte på det"-exempel.
TKO

Inlägg av TKO »

bruse skrev:
Harald skrev:

Felet var att SL byggde alla hållplatser för två vagnar, utom just Alvik strand. Därmed sänkte man banan kapacitet till hälften. Elelr så skulle man varit tvungen pasera hållplatsen utan att stanna. Först efteråt förlängdes plattformarna med trä.

I övrigt var det så, att även de som trodde på succé, fick se att förväntningarna på antalet resandet, överstegs.
Ytterligare ett undantag:
Vissa myter dör aldrig...
Denna fråga har behandlats inte bara i otaliga inlägg på detta froum utan det finns även en VTI-rapport som talar om hur det var. Eftersom jag redan både länkat till och refererat innehållet i rapporten säkert hundra gånger så låter jag bli den här gången.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Om jag skriver en gång till så är det inte längre ett undantag!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
bruse

Inlägg av bruse »

Och om du låter bli att vara hjälpsam, varför då svara alls?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TKO skrev:Jag gör ett litet undantag och lämnar följande sakupplysning:

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Trevligt att höra nåt från dig igen!

Vad var tanken med att ha en "hel" linje och två "halvor" med brytpunkt i Årsta?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

M_M skrev:Vad var tanken med att ha en "hel" linje och två "halvor" med brytpunkt i Årsta?
Nu stod det ju inte Årsta utan Älvsjö. Man planerade alltså från början en gren till Älvsjö, och man skulle kunna åka mellan alla benen utan byte, precis som med blå, grön och röd linje i Göteborg en gång i tiden.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ah, då blev det genast mer begripligt. Jag läser tydligen dåligt... :oops:
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

SL ändrade sent nittiotal den tänkta tåglängden till 30m på tvb. Alla plattformar utom Alviks Strand var då byggda. Sedan ändrade sig SL igen, rätt omgående, men då var det svårt att bugfa hela plattformen i sten, kablar mm i vägen. Sådetblev som det blev, och ingen femminuterstrafik...

HS
twr

Inlägg av twr »

Henrik Schütz skrev:SL ändrade sent nittiotal den tänkta tåglängden till 30m på tvb. Alla plattformar utom Alviks Strand var då byggda. Sedan ändrade sig SL igen, rätt omgående, men då var det svårt att bugfa hela plattformen i sten, kablar mm i vägen. Sådetblev som det blev, och ingen femminuterstrafik...

HS
Först planerade man för 60, sedan för 30 och sedan för 60 igen?
Harald skrev:
M_M skrev:Vad var tanken med att ha en "hel" linje och två "halvor" med brytpunkt i Årsta?
Nu stod det ju inte Årsta utan Älvsjö. Man planerade alltså från början en gren till Älvsjö, och man skulle kunna åka mellan alla benen utan byte, precis som med blå, grön och röd linje i Göteborg en gång i tiden.
Det handlade bland annat om att kunna åka från OS-byn i Hammarby sjöstad till järnvägsstationen i Älvsjö. Det blev som bekant inget OS.

När beslut om ny Årstabro fattades 1997 bestämde man också ett bygga en ny pendeltågsstation i Årstaberg, så löste man bytet på det sättet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar