Spårväg Skeppsbron
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg Skeppsbron
Fortsätter här diskussion som förts i annan tråd.
Spårväg Skeppsbron är överklagad följande är formuleringen från Bostadsrättsföreningen på Norra Liden 4 och 6.
"Den beslutade sträckningen av spârväg, diagonalt frân Stora Badhusgatan till Stenpiren,
kommer att innebära ett antal svângar och därrned skärande lj ud frân spârvagnshjulen mot
rälsen. Det skärade lätet när en spârvagn svänger kommer att bli en olägenhet inte bara för de
omkringboende utan ocksä för passagerare och alla som vistas i omrâdet.
En godtagbar lösning angäende trañkutfonnningen Skeppsbron borde istället vara att
endast köra med buss vilket skulle medföra mindre störande ljud och dessutom skapa större
flexibilitet men med möjlighet att kunna modiñera linj edragning í takt med att
stadsplaneringen antar konkreta planer.
Störande buller kan förväntas under byggnadstiden, exempelvis vid pâlning, gïävning och
tunga transporter. Vi, boende pä Norra Liden 6 och 8, har redan och under flera varit utsatta
för kraftig störning och bullet när Götatunneln byggdes.
Det mâste därför säkerställas att metoder och utrustning väljs att stömingarna för
omgivningen minimeras samt att störande arbete endast utföras under kontorstid (08-17).
Med tanke pá att byggverksamhet kommer att fiera är kan lângvariga dagliga störningar
innebära men för psykisk hälsa.
Det mäste beaktas att vi boende har vâra uteplatser/balkonger mot Stora Badhusgatan."
Följande är skrivit inför beslutet att anta detaljplanen i kommunens material
Störningar
Frågor ställs från SDN Centrum, fastighetsägare och boende gällande eventuella
bullerproblem och luftföroreningar från trafik för befintlig bebyggelse, vissa bostäder
har balkonger och terrasser mot Stora Badhusgatan. Bullerdämpande åtgärder önskas
och förslag på gräs i spåren framförs. Brf Skandia vid Västra Hamngatan motsätter sig
spårvägen p.g.a. risk för ytterligare buller- och vibrationsstörningar. Miljönämnden
menar att en helhetsbedömning av den sammanvägda ljudmiljön i området måste göras
Många är oroade över förlorat solinfall och mörkare lägenheter.
Från boende ställs krav på utökad beskrivning av konsekvenser för befintlig bebyggelse.
Länsstyrelsen och Vägverket förelår tydligare bestämmelser gällande krav för buller.
Kommentar:
Bullersituationen ska ses i det perspektivet att Götaleden tidigare
passerade området innebärande stora bullerproblem, leden fördes ner i en tunnel för att
förbättra denna situation och möjliggöra en utveckling av staden längs södra
älvstranden. Att samla trafiken i Stora Badhusgatan ger marginellt högre bullervärden
Göteborgs Stad Stadsbyggnadskontoret, Samrådsredogörelse 6(51)
längs den gatan samtidigt som Skeppsbron (gatan/kajen) får mycket låga bullervärden.
Med ett färdigbyggt Skeppsbron med nya bostadskvarter åstadkoms på så sätt en totalt
sett bättre bullersituation med få bullerstörda bostäder.
Bullersituationen har utretts vidare och frågan om buller vid befintliga bostäder och
lokaler förtydligas. Enligt trafikkontorets beräkningar kommer trafikmängderna ungefär
motsvara dagens trafik i området, men trafiken överförs från Skeppsbron och samlas i
Stora Badhusgatan.
Stora Badhusgatan planeras att hastighetssäkras till 30 km/h samt kantas av parkering,
det sänker bullernivån och gör gatan mindre attraktiv för genomfart. Gräs mellan spåren
är inte aktuellt, dels ger det en olämplig karaktär inom city och dels behöver busstrafik
köra i spårområdet för god framkomlighet.
Luftföroreningar i området bedöms komma understiga samtliga miljökvalitetsnormer.
Solstudier för påverkan på befintlig bebyggelse är inte relevant för aktuell detaljplan.
En sammanvägning av ljudmiljön har gjorts. I nu aktuell detaljplan finns inte behov av
bestämmelser om buller.
Spårväg Skeppsbron är överklagad följande är formuleringen från Bostadsrättsföreningen på Norra Liden 4 och 6.
"Den beslutade sträckningen av spârväg, diagonalt frân Stora Badhusgatan till Stenpiren,
kommer att innebära ett antal svângar och därrned skärande lj ud frân spârvagnshjulen mot
rälsen. Det skärade lätet när en spârvagn svänger kommer att bli en olägenhet inte bara för de
omkringboende utan ocksä för passagerare och alla som vistas i omrâdet.
En godtagbar lösning angäende trañkutfonnningen Skeppsbron borde istället vara att
endast köra med buss vilket skulle medföra mindre störande ljud och dessutom skapa större
flexibilitet men med möjlighet att kunna modiñera linj edragning í takt med att
stadsplaneringen antar konkreta planer.
Störande buller kan förväntas under byggnadstiden, exempelvis vid pâlning, gïävning och
tunga transporter. Vi, boende pä Norra Liden 6 och 8, har redan och under flera varit utsatta
för kraftig störning och bullet när Götatunneln byggdes.
Det mâste därför säkerställas att metoder och utrustning väljs att stömingarna för
omgivningen minimeras samt att störande arbete endast utföras under kontorstid (08-17).
Med tanke pá att byggverksamhet kommer att fiera är kan lângvariga dagliga störningar
innebära men för psykisk hälsa.
Det mäste beaktas att vi boende har vâra uteplatser/balkonger mot Stora Badhusgatan."
Följande är skrivit inför beslutet att anta detaljplanen i kommunens material
Störningar
Frågor ställs från SDN Centrum, fastighetsägare och boende gällande eventuella
bullerproblem och luftföroreningar från trafik för befintlig bebyggelse, vissa bostäder
har balkonger och terrasser mot Stora Badhusgatan. Bullerdämpande åtgärder önskas
och förslag på gräs i spåren framförs. Brf Skandia vid Västra Hamngatan motsätter sig
spårvägen p.g.a. risk för ytterligare buller- och vibrationsstörningar. Miljönämnden
menar att en helhetsbedömning av den sammanvägda ljudmiljön i området måste göras
Många är oroade över förlorat solinfall och mörkare lägenheter.
Från boende ställs krav på utökad beskrivning av konsekvenser för befintlig bebyggelse.
Länsstyrelsen och Vägverket förelår tydligare bestämmelser gällande krav för buller.
Kommentar:
Bullersituationen ska ses i det perspektivet att Götaleden tidigare
passerade området innebärande stora bullerproblem, leden fördes ner i en tunnel för att
förbättra denna situation och möjliggöra en utveckling av staden längs södra
älvstranden. Att samla trafiken i Stora Badhusgatan ger marginellt högre bullervärden
Göteborgs Stad Stadsbyggnadskontoret, Samrådsredogörelse 6(51)
längs den gatan samtidigt som Skeppsbron (gatan/kajen) får mycket låga bullervärden.
Med ett färdigbyggt Skeppsbron med nya bostadskvarter åstadkoms på så sätt en totalt
sett bättre bullersituation med få bullerstörda bostäder.
Bullersituationen har utretts vidare och frågan om buller vid befintliga bostäder och
lokaler förtydligas. Enligt trafikkontorets beräkningar kommer trafikmängderna ungefär
motsvara dagens trafik i området, men trafiken överförs från Skeppsbron och samlas i
Stora Badhusgatan.
Stora Badhusgatan planeras att hastighetssäkras till 30 km/h samt kantas av parkering,
det sänker bullernivån och gör gatan mindre attraktiv för genomfart. Gräs mellan spåren
är inte aktuellt, dels ger det en olämplig karaktär inom city och dels behöver busstrafik
köra i spårområdet för god framkomlighet.
Luftföroreningar i området bedöms komma understiga samtliga miljökvalitetsnormer.
Solstudier för påverkan på befintlig bebyggelse är inte relevant för aktuell detaljplan.
En sammanvägning av ljudmiljön har gjorts. I nu aktuell detaljplan finns inte behov av
bestämmelser om buller.
Re: Spårväg Skeppsbron
Det där har man ju tänkt på och tagit upp i miljökonsekvensbeskrivningen. Det enda de möjligen kan åstadkomma med överklagandet är att försena bygget.
Re: Spårväg Skeppsbron
Seriöst, har man kommit så här långt bör de boende hålla tyst. Jävligt tyst och vara öerhört tacksamma över satsningarna på området.
Re: Spårväg Skeppsbron
Ursäkta metadiskussionen, men är den där texten OCR-scannad med tveksam kvalitet, eller?
Re: Spårväg Skeppsbron
Fick texten som PDF-fil från Stadsbyggnadskontoret, kopierade bara av texten utan att korrläsa, vilket jag nu inser att jag borde. Men tyckte att det var viktigare att få ut texten till de som är intresserade på detta forum än att korrläsa. Kunde ha gjort båda delarna men tiden räckte inte.M_M skrev:Ursäkta metadiskussionen, men är den där texten OCR-scannad med tveksam kvalitet, eller?
Re: Spårväg Skeppsbron
Aha! Då lär Stadsbyggnadskontoret ha OCR'at halvdåligt, antar jag...hej skrev:Fick texten som PDF-fil från Stadsbyggnadskontoret, kopierade bara av texten utan att korrläsa, vilket jag nu inser att jag borde. Men tyckte att det var viktigare att få ut texten till de som är intresserade på detta forum än att korrläsa. Kunde ha gjort båda delarna men tiden räckte inte.M_M skrev:Ursäkta metadiskussionen, men är den där texten OCR-scannad med tveksam kvalitet, eller?
Re: Spårväg Skeppsbron
Tanken är alltså att bygget ska starta till hösten och vara klart 2015? Kan någon förklara för en oinvigd varför det ska behöva ta ~2½ år att anlägga ~1 km spårväg? Det ska ju inte byggas några tunnlar eller liknande.
Re: Spårväg Skeppsbron
Allt runt omkring. flytta ledningar och avlopp, förstärkningar, m.m.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Spårväg Skeppsbron
Kloker skrev:Tanken är alltså att bygget ska starta till hösten och vara klart 2015? Kan någon förklara för en oinvigd varför det ska behöva ta ~2½ år att anlägga ~1 km spårväg? Det ska ju inte byggas några tunnlar eller liknande.
Hela området skall bebyggas så man passar samtidigt på att göra nödvändiga förberedelser för bebyggelsen. Sedan ska en båtterminal för Älvsnabben och Älvsnabbare anläggas vid Stenpiren som påverkar bygget av spårväg.Fredrik E skrev:Allt runt omkring. flytta ledningar och avlopp, förstärkningar, m.m.
Visst kan det tyckas vara lång tid men äntligen verkar man ligga i startgroparna.
Re: Spårväg Skeppsbron
Tack för era svar. Ja, skönt att det äntligen ska komma igång. Spaden borde satts i marken långt tidigare men den som väntar på något gott...
Kommer Stora Badhusgatan att vara helt avstängd för biltrafik under byggperioden?
Kommer Stora Badhusgatan att vara helt avstängd för biltrafik under byggperioden?
Re: Spårväg Skeppsbron
I fredags. alltså den 9 mars hade Länsstyrelsen fått in överklagandet från kommunen.
Re: Spårväg Skeppsbron
Någon som hört något mer om hur det ser ut?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3505
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg Skeppsbron
Och vad kommer denna kilometer kosta inklusive allt? Alltså vad blir kostnaden enligt S/Handelskammarmodellen? (Inklusive pir och allt).
Re: Spårväg Skeppsbron
Jag har inte hittat några siffror för enbart spårvägen. Det är ju inte primärt ett spårvägsprojekt utan ett större stadsförnyelseprojekt där spårvägen är en del. Ombyggnad av gator och kajer inklusive spårväg har beräknats kosta 780 Mkr. Man ska även modernisera ledninsgnätet, t.ex. bygga skilda dag- och spillvattenledningar. Om S/Handelskammarmodellen innebär att allt som görs samtidigt med och i närheten av ett spårvägsbygge ska anses vara kostnad för spårvägen, så har de väl fått ett nytt tal att hugga tänderna i. 

Re: Spårväg Skeppsbron
Det där är en intressant aspekt, att man ändå avser förnya ledningsnätet.
Hur lätt/svårt är det att kartlägga åldern och förnyelsebehovet för ledningsnätet på olika platser?
Hur länge håller ledningar i allmänhet?
Hur lätt/svårt är det att kartlägga åldern och förnyelsebehovet för ledningsnätet på olika platser?
Hur länge håller ledningar i allmänhet?
Re: Spårväg Skeppsbron
Det står lite om ledningarna i området i genomförandebeskrivningen.
Re: Spårväg Skeppsbron
Just - ungefär samma kilometerkostnad som för "spårvägen på Hamngatan" i Stockholm 1*) ju!Harald skrev:Jag har inte hittat några siffror för enbart spårvägen. Det är ju inte primärt ett spårvägsprojekt utan ett större stadsförnyelseprojekt där spårvägen är en del. Ombyggnad av gator och kajer inklusive spårväg har beräknats kosta 780 Mkr. Man ska även modernisera ledninsgnätet, t.ex. bygga skilda dag- och spillvattenledningar. Om S/Handelskammarmodellen innebär att allt som görs samtidigt med och i närheten av ett spårvägsbygge ska anses vara kostnad för spårvägen, så har de väl fått ett nytt tal att hugga tänderna i.

1*) Alltså spårväg i Hamngatan, upprustning av merparten och linjen och renoverad och tillbyggd vagnhall - men detta bör man ju låta bli att nämna om man vill få det att låta dyrt. I Hamngatan var det väl inte så mycket rör och grejor som behövde flyttas på, som det var t ex i Sundbyberg där delar av gatorna var uppgrävda i två år eller så.
Snart kommer antagligen "Varför blir det så dyrt att bygga i Göteborg när det är mycket billigare på alla andra ställen?", och "GS ska då alltid uppfinna hjulet själva, så det blir bara dåligt och dyrt!" och allt det där också!

/ragge s
Re: Spårväg Skeppsbron
Men då kan man visa på vad den södra-östra delen av Kringen kostade. Där var det mera renodlade spårvägsprojekt och de kostade:
Annedalsmotet: 190 Mkr/km
Chalmerstunneln: 160 Mkr/km
Skånegatan och Korsvägen: 150 Mkr/km
Totalt 160 Mkr/km.
Annedalsmotet: 190 Mkr/km
Chalmerstunneln: 160 Mkr/km
Skånegatan och Korsvägen: 150 Mkr/km
Totalt 160 Mkr/km.
Re: Spårväg Skeppsbron
Aha, tack!
Jag tänkte iofs mer generellt, t.ex. för att göra en "amatörutredning" av spårvägskonvertering av andra sträckor.
Jag tänkte iofs mer generellt, t.ex. för att göra en "amatörutredning" av spårvägskonvertering av andra sträckor.
Re: Spårväg Skeppsbron
Finns det någon siffra på Skånegatan exkl broarna över kanalen i gatans norra ände?Harald skrev:Men då kan man visa på vad den södra-östra delen av Kringen kostade. Där var det mera renodlade spårvägsprojekt och de kostade:
Annedalsmotet: 190 Mkr/km
Chalmerstunneln: 160 Mkr/km
Skånegatan och Korsvägen: 150 Mkr/km
Totalt 160 Mkr/km.