tacksam för svar

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Även C15 går på röd linje, alla som jag säger det till kallar det för baloney men det gör inget, jag har sett flera gånger C15 på röd linje (och då bor jag inte i Sverige). Dessutom är C14+C15 vanliga på linje 13, ibland t.o.m vanligare än C6, medan linje 14 nästan enbart kör C6.AdrianLangemar skrev:På Blå linjen går C14 och C15. På Röda linjen går C6 (och något enstaka C14-tåg på linje 13). Inga CX på Gröna linjen.
C14 är inte vanligare än C6 på linje 13, men det går C14 på linje 13. C15 vet jag inte vart dem går, har alldrig sett någon som jag vet är en C15. C14 går på blåa.sirmoorgate1994 skrev:Även C15 går på röd linje, alla som jag säger det till kallar det för baloney men det gör inget, jag har sett flera gånger C15 på röd linje (och då bor jag inte i Sverige). Dessutom är C14+C15 vanliga på linje 13, ibland t.o.m vanligare än C6, medan linje 14 nästan enbart kör C6.AdrianLangemar skrev:På Blå linjen går C14 och C15. På Röda linjen går C6 (och något enstaka C14-tåg på linje 13). Inga CX på Gröna linjen.
Det var en uttalad målsättning redan när C20 beställdes, att alla tåg på T-bana 1 skulle bytas ut. Av något slags rättviseskäl spred man dock ut vagnarna på alla tre banorna men så småningom var alla Cx borta på T-bana 1. Sedan ändrade man lite på signalsystemet så att det numera inte är tillåtet att köra Cx på T-bana 1 utan restriktioner.Delokrat skrev:Varför går inga Cx på gröna linjen?
Varför hade man den målsättningen?daniel_s skrev:Det var en uttalad målsättning redan när C20 beställdes, att alla tåg på T-bana 1 skulle bytas ut. Av något slags rättviseskäl spred man dock ut vagnarna på alla tre banorna men så småningom var alla Cx borta på T-bana 1. Sedan ändrade man lite på signalsystemet så att det numera inte är tillåtet att köra Cx på T-bana 1 utan restriktioner.Delokrat skrev:Varför går inga Cx på gröna linjen?
Tål att upprepas:AdrianLangemar skrev:Varför hade man den målsättningen?daniel_s skrev:Det var en uttalad målsättning redan när C20 beställdes, att alla tåg på T-bana 1 skulle bytas ut. Av något slags rättviseskäl spred man dock ut vagnarna på alla tre banorna men så småningom var alla Cx borta på T-bana 1. Sedan ändrade man lite på signalsystemet så att det numera inte är tillåtet att köra Cx på T-bana 1 utan restriktioner.Delokrat skrev:Varför går inga Cx på gröna linjen?
C15 brukar gå tillsammans med C14 på blåa. Går det öht att se någon (visuell) skillnad mellan C14 och C15 utan att lyssna på pysljudet efter inbromsning?Tgoj gubben skrev:C15 vet jag inte vart dem går, har alldrig sett någon som jag vet är en C15. C14 går på blåa.
Mest utomhussträcka = jobbigast när det är svinkallt ute?Delokrat skrev:Men varför just gröna linjen?
Det är nog bara C20F som har AC i kupén. C20 är ett rullande växthus på sommaren. Fattar inte varför C20 inte har öppningsbara fönster. har C20 något slags "smart" klimatsystem som skulle störas av det?M_M skrev:Mest utomhussträcka = jobbigast när det är svinkallt ute?Delokrat skrev:Men varför just gröna linjen?
Har C20 AC i hytten? I så fall är även det ett skäl till att köra C20 där det är mest utomhussträcka.
Å andra sidan har C20 vad jag minns inte öppningsbara fönster, och det är bara en vagn (C20F) som har AC i kupén (om ens den har, minns inte säkert), vilket är ett skäl att inte köra dem utomhus på sommaren...
Det är egentligen ganska självklart, den är den viktigaste ur politisk synpunkt och det var dessutom där de mest skrotiga vagnarna (bl a C2, C12) fanns.Delokrat skrev:Men varför just gröna linjen?
Vagnen är konstruerad för att ha AC i kupén. Då ska fönstren inte vara öppningsbara. För övrigt tror jag att öppningsbara fönster hade inneburit ett brott mot kravet på invändig ljudnivå (fast jag ska inte svära på det så här på rak arm).MalteR skrev:Fattar inte varför C20 inte har öppningsbara fönster. har C20 något slags "smart" klimatsystem som skulle störas av det?
Fast är den verkligen konstruerad för att ha AC i kupén? Tror aldrig att det var på tapeten när vagnen beställdes i mitten av 1990-talet. På den tiden tänkte man inte så. Debatten hade s.a.s inte kommit igång. Däremot är den ju konstruerad med luftintag förstås, vilket man väl bedömde skulle räcka. Det var ju en av orsakerna till varför Bomberdier bjöd på C20F, för att man själva ville testa hur det skulle fungera med en AC-anläggning etc (förutom de andra konstruktionsfinesserna). Jag har hört - men det kan förstås bara vara rykten, skrönor etc - att det främst var av säkerhetsskäl man inte ville ha några fönster.daniel_s skrev:Vagnen är konstruerad för att ha AC i kupén. Då ska fönstren inte vara öppningsbara. För övrigt tror jag att öppningsbara fönster hade inneburit ett brott mot kravet på invändig ljudnivå (fast jag ska inte svära på det så här på rak arm).MalteR skrev:Fattar inte varför C20 inte har öppningsbara fönster. har C20 något slags "smart" klimatsystem som skulle störas av det?