cx läget i stockholms tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
cx-galning

cx läget i stockholms tunnelbana

Inlägg av cx-galning »

hej jag undrar hur cx vagnarna går på linjerna i stockholms tunnelbana
tacksam för svar :D
AdrianLangemar

Re: cx läget i stockholms tunnelbana

Inlägg av AdrianLangemar »

På Blå linjen går C14 och C15. På Röda linjen går C6 (och något enstaka C14-tåg på linje 13). Inga CX på Gröna linjen.
sirmoorgate1994

Inlägg av sirmoorgate1994 »

AdrianLangemar skrev:På Blå linjen går C14 och C15. På Röda linjen går C6 (och något enstaka C14-tåg på linje 13). Inga CX på Gröna linjen.
Även C15 går på röd linje, alla som jag säger det till kallar det för baloney men det gör inget, jag har sett flera gånger C15 på röd linje (och då bor jag inte i Sverige). Dessutom är C14+C15 vanliga på linje 13, ibland t.o.m vanligare än C6, medan linje 14 nästan enbart kör C6.
Användarens profilbild
Tgoj gubben

Inlägg av Tgoj gubben »

sirmoorgate1994 skrev:
AdrianLangemar skrev:På Blå linjen går C14 och C15. På Röda linjen går C6 (och något enstaka C14-tåg på linje 13). Inga CX på Gröna linjen.
Även C15 går på röd linje, alla som jag säger det till kallar det för baloney men det gör inget, jag har sett flera gånger C15 på röd linje (och då bor jag inte i Sverige). Dessutom är C14+C15 vanliga på linje 13, ibland t.o.m vanligare än C6, medan linje 14 nästan enbart kör C6.
C14 är inte vanligare än C6 på linje 13, men det går C14 på linje 13. C15 vet jag inte vart dem går, har alldrig sett någon som jag vet är en C15. C14 går på blåa.
Mvh TGOJ gubben!
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Varför går inga Cx på gröna linjen?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Delokrat skrev:Varför går inga Cx på gröna linjen?
Det var en uttalad målsättning redan när C20 beställdes, att alla tåg på T-bana 1 skulle bytas ut. Av något slags rättviseskäl spred man dock ut vagnarna på alla tre banorna men så småningom var alla Cx borta på T-bana 1. Sedan ändrade man lite på signalsystemet så att det numera inte är tillåtet att köra Cx på T-bana 1 utan restriktioner.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

daniel_s skrev:
Det var en uttalad målsättning redan när C20 beställdes, att alla tåg på T-bana 1 skulle bytas ut. Av något slags rättviseskäl spred man dock ut vagnarna på alla tre banorna men så småningom var alla Cx borta på T-bana 1. Sedan ändrade man lite på signalsystemet så att det numera inte är tillåtet att köra Cx på T-bana 1 utan restriktioner.
Varför hade man den målsättningen?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

AdrianLangemar skrev:
daniel_s skrev:
Varför hade man den målsättningen?
Tål att upprepas:

Därför att Cx ,främst då C12-C14 i "grund och botten" är vagnar från T-banans barndom (1950 och framåt), en C12 var i princip en C2 med ny vagnskorg, men fortfarande med viss gammal elutrustning, gamla boggier och luftsystem från skrotade C1-C3,
en C13-C14 var i princip samma sak, men nu med nytillverkade boggier, dock även här var viss elutrustning från skrotade C1-C3.

Det i sin tur med en odräglig arbetsmiljö för förarna, bl a med dragiga förarhytter etc, etc. gjorde att C20 prioritrades på gröna linjen, (nog mycket tack vare ett starkt förarfackförbund och huvudskyddsombud).

Millenieskiftet var nog också en starkt bidragande orsak, in med det nya, ut med det gamla.
"Vagn 2000" är det nog inte många som tänker på att C20 lanserades som...

(Själv saknar jag inte Cx ett dugg...)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Delokrat

Inlägg av Delokrat »

Men varför just gröna linjen?
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

Tgoj gubben skrev:C15 vet jag inte vart dem går, har alldrig sett någon som jag vet är en C15. C14 går på blåa.
C15 brukar gå tillsammans med C14 på blåa. Går det öht att se någon (visuell) skillnad mellan C14 och C15 utan att lyssna på pysljudet efter inbromsning?
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
Användarens profilbild
Micke Asklander
Kontakt:

Inlägg av Micke Asklander »

Ja, vagnsnumret skiljer mellan C15 och C14 :D
ännu en dag
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Delokrat skrev:Men varför just gröna linjen?
Mest utomhussträcka = jobbigast när det är svinkallt ute?

Har C20 AC i hytten? I så fall är även det ett skäl till att köra C20 där det är mest utomhussträcka.

Å andra sidan har C20 vad jag minns inte öppningsbara fönster, och det är bara en vagn (C20F) som har AC i kupén (om ens den har, minns inte säkert), vilket är ett skäl att inte köra dem utomhus på sommaren...
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

M_M skrev:
Mest utomhussträcka = jobbigast när det är svinkallt ute?

Har C20 AC i hytten? I så fall är även det ett skäl till att köra C20 där det är mest utomhussträcka.

Å andra sidan har C20 vad jag minns inte öppningsbara fönster, och det är bara en vagn (C20F) som har AC i kupén (om ens den har, minns inte säkert), vilket är ett skäl att inte köra dem utomhus på sommaren...
Det är nog bara C20F som har AC i kupén. C20 är ett rullande växthus på sommaren. Fattar inte varför C20 inte har öppningsbara fönster. har C20 något slags "smart" klimatsystem som skulle störas av det?

Rullar C20F öht fortfarande? Har inte sett den på en halv evighet...
Senast redigerad av MalteR den tisdag 01 november 2011 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Mina bilder är ©Hannes R
”A developed country is not a place where the poor have cars. It’s where the rich use public transportation.”
Canon 5D MkII, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 100mm f/2.8 Macro, 100-400mm f/4.5-5.6 L, Sigma 12-24mm f/4.5-5.6
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Det är egentligen ganska självklart, den är den viktigaste ur politisk synpunkt och det var dessutom där de mest skrotiga vagnarna (bl a C2, C12) fanns.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

MalteR skrev:Fattar inte varför C20 inte har öppningsbara fönster. har C20 något slags "smart" klimatsystem som skulle störas av det?
Vagnen är konstruerad för att ha AC i kupén. Då ska fönstren inte vara öppningsbara. För övrigt tror jag att öppningsbara fönster hade inneburit ett brott mot kravet på invändig ljudnivå (fast jag ska inte svära på det så här på rak arm).
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
MalteR skrev:Fattar inte varför C20 inte har öppningsbara fönster. har C20 något slags "smart" klimatsystem som skulle störas av det?
Vagnen är konstruerad för att ha AC i kupén. Då ska fönstren inte vara öppningsbara. För övrigt tror jag att öppningsbara fönster hade inneburit ett brott mot kravet på invändig ljudnivå (fast jag ska inte svära på det så här på rak arm).
Fast är den verkligen konstruerad för att ha AC i kupén? Tror aldrig att det var på tapeten när vagnen beställdes i mitten av 1990-talet. På den tiden tänkte man inte så. Debatten hade s.a.s inte kommit igång. Däremot är den ju konstruerad med luftintag förstås, vilket man väl bedömde skulle räcka. Det var ju en av orsakerna till varför Bomberdier bjöd på C20F, för att man själva ville testa hur det skulle fungera med en AC-anläggning etc (förutom de andra konstruktionsfinesserna). Jag har hört - men det kan förstås bara vara rykten, skrönor etc - att det främst var av säkerhetsskäl man inte ville ha några fönster.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Med andra ord borde det köras uteslutande C20 på vintern på de banor som har mest ovanjordsträckor, medan på sommaren borde det köras uteslutande Cx på de banor som har mest ovanjordsträckor.

Vad skulle det kosta att utrusta alla (eller tillräckligt många) tunnelbanevagnar med båda signalsystemen (tre snart...)?
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Att det inte blev AC i kupén på C20 beror på att det vid tidpunkten för upphandlingen sittande trafiklandstingsrådet Elwe Nilsson (m) tyckte det var onödigt.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Jan Molin

Inlägg av Jan Molin »

AC i hytten fanns med som en option när C20 offererades, denna offert löstes ju inte in enligt ovan. :evil:

EDIT: Även en option för AC i kupén offererades.
Användarens profilbild
Joakim Runnedal
Kontakt:

Inlägg av Joakim Runnedal »

Precis. Men eftersom förarfacket åberopade arbetsmiljölagstiftningen så blev det efterhandsmonterad AC i hytterna. Men för de stackars trafikanterna som t ex reser från Hässelby strand in till stan soliga dagar finns det ju ingen sådan skyddslagstiftning, så se fick nöja sig med lite förhöjt vanligt luftflöde genom efterborrade hål i taket. Jag hoppas man inte gör om denna tabbe vid leveransen av kommande C30.
Tunneltåg manövreras bäst med körvev och bromsklubba
Skriv svar