Sist jag var i hallen i Majorna blev jag vittne till hur man plockade M25 518 på delar så jag antar att den rullat för egen maskin för sista gången. Trist.
Invändigt var den som jag förstår det en rullande föreläsningssal med skolbänkar, tavla och projektor. EFTERLYSES bilder på hur 518 har sett ut genom tiderna. Vill gärna se bilder både från "den gamla goda tiden" och hur det såg ut invändigt och utvändigt när den rullade som lektionssal.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
LÅ1 skrev:Jag har inga bilder, men jag skulle gärna vilja veta lite mer ingående varför den var inredd som skolsal. Hur användes den, och av vilka?
Den där var väl lokal åt GS förarutbildning, o kunde ju allså skapa en rätt effektiv utbildning, då man ju kunde stanna på lämplig plats för att ha genomgångar.
LÅ1 skrev:Jag har inga bilder, men jag skulle gärna vilja veta lite mer ingående varför den var inredd som skolsal. Hur användes den, och av vilka?
Den där var väl lokal åt GS förarutbildning, o kunde ju allså skapa en rätt effektiv utbildning, då man ju kunde stanna på lämplig plats för att ha genomgångar.
OK! Tack!
Trodde ett tag att skolklasser kunde hyra den som lektionssal en dag och då se olika platser i Göteborg. Men så var det alltså inte.
Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara...
- Daniel "You can't look dignified while having fun!"
Daniel R skrev:Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara...
Inte för jag vill mästra dej på nått vis då, men jag tycker ju personligen, att man slänger inte bilder, även om man anser dom onödiga just då. Som du ser, kan alltid frågan komma upp, långt efteråt. Detta har hänt mej flera gånger, så därför slängs inga bilder, såvida de nu inte är så suddiga eller helt kolsvarta eller extremt överexponerade, som vissa miss-bilder kan bli ibland.
Alltså, släng aldrig bilder...
Daniel R skrev:Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara...
Inte för jag vill mästra dej på nått vis då, men jag tycker ju personligen, att man slänger inte bilder, även om man anser dom onödiga just då. Som du ser, kan alltid frågan komma upp, långt efteråt. Detta har hänt mej flera gånger, så därför slängs inga bilder, såvida de nu inte är så suddiga eller helt kolsvarta eller extremt överexponerade, som vissa miss-bilder kan bli ibland.
Alltså, släng aldrig bilder...
Jag hade runt 15 fotoalbum med bilder på spårvagnar, tåg och bussar som åkte i soppåsen i samband med en storstädning. Det var bilder från både Sverige som utomlands. Jag tyckte de mest tog onödig plats och intresset har väl dalat med åren. Och en stor del av negativen gick samma väg. Jag har endast sparat album/bilder från en stad, en stad med gula vagnar.
Men för att gå tillbaka till trådens ämne. Ska inte vagn 518 få någon revision då och tjänstgöra en tid till som övningsvagn? Eller kanske överlämnas till Ringlinien? Att M25:orna togs ur trafik berodde väl på leverans av M21:orna. Men om man ser till deras tekniska skick. Fanns det då skäl till att ta alla ur trafik. Med tanke på att de inte var så mycket äldre än de äldsta M28:orna. Eller handlade de om platsbrist i vagnhallarna
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Daniel R skrev:Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara...
Inte för jag vill mästra dej på nått vis då, men jag tycker ju personligen, att man slänger inte bilder, även om man anser dom onödiga just då. Som du ser, kan alltid frågan komma upp, långt efteråt. Detta har hänt mej flera gånger, så därför slängs inga bilder, såvida de nu inte är så suddiga eller helt kolsvarta eller extremt överexponerade, som vissa miss-bilder kan bli ibland.
Alltså, släng aldrig bilder...
Om man nu tycker att bilderna tar för stor plats så har Svenska Spårvägssällskapet ett bildarkiv som man kan låta ta hand om dem.
Daniel R skrev:Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara...
Inte för jag vill mästra dej på nått vis då, men jag tycker ju personligen, att man slänger inte bilder, även om man anser dom onödiga just då. Som du ser, kan alltid frågan komma upp, långt efteråt. Detta har hänt mej flera gånger, så därför slängs inga bilder, såvida de nu inte är så suddiga eller helt kolsvarta eller extremt överexponerade, som vissa miss-bilder kan bli ibland.
Alltså, släng aldrig bilder...
Om man nu tycker att bilderna tar för stor plats så har Svenska Spårvägssällskapet ett bildarkiv som man kan låta ta hand om dem.
//Tony
Inte har, men kommer att ha om ett år eller två.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TonyM skrev:Om man nu tycker att bilderna tar för stor plats så har Svenska Spårvägssällskapet ett bildarkiv som man kan låta ta hand om dem.
Inte har, men kommer att ha om ett år eller två.
Jag är absolut inte säker men tror annars att både SJK och Trafikverkets järnvägsmuseiverksamhet har nån slags arkiv man kan skänka analoga bilder till.
Digitala bilder kan man ofta "skänka" till ett antal bilvisningstjänster på nätet. Tyvärr har vissa gränser, om inget ändrats så har t.ex. flickr en gräns på 200 bilder per gratiskonto.
Intressant! Bilden ska vara tagen 2001 och vagnen hade redan då fått topplampa ovanför linjenummerskylten. Det fick väl M28/M29 rätt långt senare, eller?
Sedär ja. Men märkligt att de inte plockat av dörrarna, de borde väl kunna passa på M28/M29 om det skulle behövas. Eller finns det redan massa reservdörrar på lagret?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se