M25 518 plockas i bitar (Bild + BILDEFTERLYSNING)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

M25 518 plockas i bitar (Bild + BILDEFTERLYSNING)

Inlägg av olasand »

Bild

Sist jag var i hallen i Majorna blev jag vittne till hur man plockade M25 518 på delar så jag antar att den rullat för egen maskin för sista gången. Trist.

Invändigt var den som jag förstår det en rullande föreläsningssal med skolbänkar, tavla och projektor. EFTERLYSES bilder på hur 518 har sett ut genom tiderna. Vill gärna se bilder både från "den gamla goda tiden" och hur det såg ut invändigt och utvändigt när den rullade som lektionssal.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
LÅ1

Re: M25 518 plockas i bitar (Bild + BILDEFTERLYSNING)

Inlägg av LÅ1 »

Jag har inga bilder, men jag skulle gärna vilja veta lite mer ingående varför den var inredd som skolsal. Hur användes den, och av vilka?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:Jag har inga bilder, men jag skulle gärna vilja veta lite mer ingående varför den var inredd som skolsal. Hur användes den, och av vilka?
Den där var väl lokal åt GS förarutbildning, o kunde ju allså skapa en rätt effektiv utbildning, då man ju kunde stanna på lämplig plats för att ha genomgångar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

leifd skrev:
LÅ1 skrev:Jag har inga bilder, men jag skulle gärna vilja veta lite mer ingående varför den var inredd som skolsal. Hur användes den, och av vilka?
Den där var väl lokal åt GS förarutbildning, o kunde ju allså skapa en rätt effektiv utbildning, då man ju kunde stanna på lämplig plats för att ha genomgångar.
OK! Tack!
Trodde ett tag att skolklasser kunde hyra den som lektionssal en dag och då se olika platser i Göteborg. Men så var det alltså inte.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara... :roll:
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Daniel R skrev:Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara... :roll:
Inte för jag vill mästra dej på nått vis då, men jag tycker ju personligen, att man slänger inte bilder, även om man anser dom onödiga just då. Som du ser, kan alltid frågan komma upp, långt efteråt. Detta har hänt mej flera gånger, så därför slängs inga bilder, såvida de nu inte är så suddiga eller helt kolsvarta eller extremt överexponerade, som vissa miss-bilder kan bli ibland.
Alltså, släng aldrig bilder...
Eleganten

Inlägg av Eleganten »

leifd skrev:
Daniel R skrev:Jag är bergsäker på att jag tagit några bilder på inredningen i 518 men kan inte hitta dem nu. Förmodligen slängdes de för något år sedan när jag rensade bort bilder jag ansåg onödiga som det inte fanns någon nytta med att spara... :roll:
Inte för jag vill mästra dej på nått vis då, men jag tycker ju personligen, att man slänger inte bilder, även om man anser dom onödiga just då. Som du ser, kan alltid frågan komma upp, långt efteråt. Detta har hänt mej flera gånger, så därför slängs inga bilder, såvida de nu inte är så suddiga eller helt kolsvarta eller extremt överexponerade, som vissa miss-bilder kan bli ibland.
Jag hade runt 15 fotoalbum med bilder på spårvagnar, tåg och bussar som åkte i soppåsen i samband med en storstädning. Det var bilder från både Sverige som utomlands. Jag tyckte de mest tog onödig plats och intresset har väl dalat med åren. Och en stor del av negativen gick samma väg. Jag har endast sparat album/bilder från en stad, en stad med gula vagnar.

Men för att gå tillbaka till trådens ämne. Ska inte vagn 518 få någon revision då och tjänstgöra en tid till som övningsvagn? Eller kanske överlämnas till Ringlinien? Att M25:orna togs ur trafik berodde väl på leverans av M21:orna. Men om man ser till deras tekniska skick. Fanns det då skäl till att ta alla ur trafik. Med tanke på att de inte var så mycket äldre än de äldsta M28:orna. Eller handlade de om platsbrist i vagnhallarna :?:
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

leifd skrev:
Om man nu tycker att bilderna tar för stor plats så har Svenska Spårvägssällskapet ett bildarkiv som man kan låta ta hand om dem.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:
leifd skrev:
Om man nu tycker att bilderna tar för stor plats så har Svenska Spårvägssällskapet ett bildarkiv som man kan låta ta hand om dem.

//Tony
Inte har, men kommer att ha om ett år eller två.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

bruse skrev:
TonyM skrev:Om man nu tycker att bilderna tar för stor plats så har Svenska Spårvägssällskapet ett bildarkiv som man kan låta ta hand om dem.
Inte har, men kommer att ha om ett år eller två.
Jag är absolut inte säker men tror annars att både SJK och Trafikverkets järnvägsmuseiverksamhet har nån slags arkiv man kan skänka analoga bilder till.

Digitala bilder kan man ofta "skänka" till ett antal bilvisningstjänster på nätet. Tyvärr har vissa gränser, om inget ändrats så har t.ex. flickr en gräns på 200 bilder per gratiskonto.
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Jag hittade bilden! Den fanns kvar på en cd-skiva från en backup jag gjorde i början av 2006. :D
Bilagor
PB240005.JPG
PB240005.JPG (110.2 KiB) Visad 3219 gånger
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Se där ja! Tack!
Är det ingen som lyckats föreviga 518 ute i trafiken?

Någon som kan berätta lite mer om hur den egentligen användes. Jag får för mig att den mest har stått stilla...
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Jag körde omkring med en svensexa i den vagnen runt hela staden, 5-6 år sedan. Den användes flitigt i början men blev ståendes mer och mer...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Bussmicke har et bilde av vognen ute på linjenettet

Bild
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Intressant! Bilden ska vara tagen 2001 och vagnen hade redan då fått topplampa ovanför linjenummerskylten. Det fick väl M28/M29 rätt långt senare, eller?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Topplampan dök upp 1998 om jag inte är helt ute och cyklar...
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Nu senast synlig på Agnesbergsskroten...
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

Här en bild från när jag mötte den för ett tag sen..
Bild

Senaste bilden från skroten
Bild
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

alex87 skrev: Senaste bilden från skroten
Bild
Sedär ja. Men märkligt att de inte plockat av dörrarna, de borde väl kunna passa på M28/M29 om det skulle behövas. Eller finns det redan massa reservdörrar på lagret?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

alex87 skrev:Bild
Trist å se en M25 sånn!

Hvordan er det med den andre M25 som GS disponerer, er denne fortsatt driftsklar, og er det noen planer for den?
Skriv svar