Ibland blir det trångt.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Nupski

Ibland blir det trångt.

Inlägg av Nupski »

Bild
4st pedaltåg samt 2st ledvagnståg blockerar effektivt Marklandsgatan. Jag hade nästan lite lust att ge mig ut från slingan Slottskogsvallen och blockera totalt :twisted: . Snett bakom mig står ytterligare ett ledvagnståg och väntar på att komma in i gröten.

Bild
Mitt färdmedel under första passet.

Bild
Mitt färdmedel efter rast och sista gången för idag i Kåltorp / Torp, blev tre svängar hit totalt.
danneh

Re: Ibland blir det trångt.

Inlägg av danneh »

Trevligt med bilder från Göteborg, men får fråga, hur vanligt (händer det ens?) är det att man "byter linje" (brist på bättre förklaring) vid Kålltorp/Torp? Dvs att L3 blir L5 eller tvärtom.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

HEJ

Jag har besökt Göteborg ibland och även besökt Marklandsgatan för att fota. Det som slog mig då och slår mig nu när jag ser dessa bilder är om det finns planer eller idéer och bygga 2 extra spår och plattformar vid marklandsgatan för att slippa dessa proppar. Jämför med Drottningtorget.

/Jona
Jona i Söv
danneh

Inlägg av danneh »

Mig veterligen finns inte några sådana planer... Även om det hade behövts.
Nupski

Inlägg av Nupski »

På kvällen kan det hända att man byter linje i Torp, tillhör inte vanligheterna.

Proppen vid Marklandsgatan berodde på en linje 3 som var lite snabb genom växeln från Bokekullsgatan så den blockerade spåret mot Axel Dahlströmstorg, kolla eniros utsiktsbilder http://kartor.eniro.se/m/I3krv. Undrar hur det skulle fungera om man byggde sidospår vid Maklandsgatan om man nu inte tar med platsbrist och annat i beräkningen då skulle man rent teoretiskt kunna koppla linje 3 med linje 2. Sedan i andra änden koppla linje 3 med linje 5.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jona skrev:HEJ

Jag har besökt Göteborg ibland och även besökt Marklandsgatan för att fota. Det som slog mig då och slår mig nu när jag ser dessa bilder är om det finns planer eller idéer och bygga 2 extra spår och plattformar vid marklandsgatan för att slippa dessa proppar. Jämför med Drottningtorget.
Jag kanske tolkar bilden fel, men proppen består väl delvis av att en vagn på linje 3 norrifrån håller på att svänga in mot hållplatsen österut och därmed blockerar linje 2 från att köra vidare västerut, vilket i sin tur gör att åttan inte kan komma fram till hållplatsläget.

Jag vet inte ens om det verkligen är en "propp" på bilden, men en enkel lösning om det verkligen är ett problem vore väl att styra upp reglerna för korsningen så att vagnar på linje 3 påväg norrifrån in mot hållplatsen inte börjar köra in i korsningen förrän den vagn som står vid hållplatsen är påväg att rulla ut. De vagnar som står där skulle t.ex. kunna ge en kort vänsterblink när de har låst sina dörrar (och väntar på att folk ska sluta springa som yra höns över plankorsningen mitt framför vagnen). (Ja, om det inte räcker att bara gå på vagnens bromsljus, d.v.s. att det är stopp för vänstersvängande treor ända till vagnen vid hållplatsen släckt bromsljusen, och för att trean inte ska bli lidande så kan man i sin tur ha så att trean får köra före vagnar som kommer västerifrån).

danneh skrev:Trevligt med bilder från Göteborg, men får fråga, hur vanligt (händer det ens?) är det att man "byter linje" (brist på bättre förklaring) vid Kålltorp/Torp? Dvs att L3 blir L5 eller tvärtom.
Bara nästan svar på din fråga: på kvällen kan man åka med vissa turer på linje 5 som kör rakt genom Torp/Kålltorp och vidare längs trean sträckning fram till och med Svingeln för att sedan köra in till vagnhallen. Jag tror samma sak fast såklart i omvänd riktning sker på morgonen.
Användarens profilbild
alex87

Inlägg av alex87 »

M_M skrev:
Jona skrev:HEJ

Jag kanske tolkar bilden fel, men proppen består väl delvis av att en vagn på linje 3 norrifrån håller på att svänga in mot hållplatsen österut och därmed blockerar linje 2 från att köra vidare västerut, vilket i sin tur gör att åttan inte kan komma fram till hållplatsläget.

Jag vet inte ens om det verkligen är en "propp" på bilden, men en enkel lösning om det verkligen är ett problem vore väl att styra upp reglerna för korsningen så att vagnar på linje 3 påväg norrifrån in mot hållplatsen inte börjar köra in i korsningen förrän den vagn som står vid hållplatsen är påväg att rulla ut. De vagnar som står där skulle t.ex. kunna ge en kort vänsterblink när de har låst sina dörrar (och väntar på att folk ska sluta springa som yra höns över plankorsningen mitt framför vagnen). (Ja, om det inte räcker att bara gå på vagnens bromsljus, d.v.s. att det är stopp för vänstersvängande treor ända till vagnen vid hållplatsen släckt bromsljusen, och för att trean inte ska bli lidande så kan man i sin tur ha så att trean får köra före vagnar som kommer västerifrån).

danneh skrev:Trevligt med bilder från Göteborg, men får fråga, hur vanligt (händer det ens?) är det att man "byter linje" (brist på bättre förklaring) vid Kålltorp/Torp? Dvs att L3 blir L5 eller tvärtom.
Bara nästan svar på din fråga: på kvällen kan man åka med vissa turer på linje 5 som kör rakt genom Torp/Kålltorp och vidare längs trean sträckning fram till och med Svingeln för att sedan köra in till vagnhallen. Jag tror samma sak fast såklart i omvänd riktning sker på morgonen.
Det handlar till viss del om sunt förnuft för föraren på linje 3, men kör inte in bakom vagn 2 på Marklandsgatan för då blir det stop för alla. 3an förlorar inget på att stå på reservhållplatsen till Marklandsgatan.

På helgerna är det vanligt i Torp/Kålltorp att linje 5 resp 3 skiftar linje med varandra, i alla fall på morgonen finns det vissa omlopp.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
elvis141

Inlägg av elvis141 »

Det kan ju vara så att föraren i Linje 3 har gjort ett misstag och det händer. Det händer alla.
Skriv svar