Jona skrev:HEJ
Jag har besökt Göteborg ibland och även besökt Marklandsgatan för att fota. Det som slog mig då och slår mig nu när jag ser dessa bilder är om det finns planer eller idéer och bygga 2 extra spår och plattformar vid marklandsgatan för att slippa dessa proppar. Jämför med Drottningtorget.
Jag kanske tolkar bilden fel, men proppen består väl delvis av att en vagn på linje 3 norrifrån håller på att svänga in mot hållplatsen österut och därmed blockerar linje 2 från att köra vidare västerut, vilket i sin tur gör att åttan inte kan komma fram till hållplatsläget.
Jag vet inte ens om det verkligen är en "propp" på bilden, men en enkel lösning om det verkligen är ett problem vore väl att styra upp reglerna för korsningen så att vagnar på linje 3 påväg norrifrån in mot hållplatsen inte börjar köra in i korsningen förrän den vagn som står vid hållplatsen är påväg att rulla ut. De vagnar som står där skulle t.ex. kunna ge en kort vänsterblink när de har låst sina dörrar (och väntar på att folk ska sluta springa som yra höns över plankorsningen mitt framför vagnen). (Ja, om det inte räcker att bara gå på vagnens bromsljus, d.v.s. att det är stopp för vänstersvängande treor ända till vagnen vid hållplatsen släckt bromsljusen, och för att trean inte ska bli lidande så kan man i sin tur ha så att trean får köra före vagnar som kommer västerifrån).
danneh skrev:Trevligt med bilder från Göteborg, men får fråga, hur vanligt (händer det ens?) är det att man "byter linje" (brist på bättre förklaring) vid Kålltorp/Torp? Dvs att L3 blir L5 eller tvärtom.
Bara nästan svar på din fråga: på kvällen kan man åka med vissa turer på linje 5 som kör rakt genom Torp/Kålltorp och vidare längs trean sträckning fram till och med Svingeln för att sedan köra in till vagnhallen. Jag tror samma sak fast såklart i omvänd riktning sker på morgonen.