En nypa insikt till Mr. Burns och Västtrafik.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

En nypa insikt till Mr. Burns och Västtrafik.

Inlägg av errkki »

Av bara farten glömde jag kommentera Montgomery Burns inlägg. Det var ju synd... där som fanns så mycket att kommentera!
Mr. Burns skrev: Jag har ingen egen erfarenhet av att vara rullstolsbunden.
Nej tack. Det märks. Det är inget man kan klandra dej för... men vem vet – nästa gång du kommenterar andras (som exempelvis Lidas inlägg ovan) ska du tänka dej för både en och två gånger.

Som av en händelse så råkar jag ha en färsk anekdot för dej Mr. Burns. Igår blev jag nämligen avslängd av spårvagnen.

Såhär är min version av vad som hände (föraren har förmodligen en annan bild av händelseförloppet – vi får hoppas att även hon kommenterar inlägget!):

Jag skulle, tillsammans med min assistent, bege mej till jobbet. Precis som på en vanlig vardag. Ettans spårvagn kom åkandes och vi klev på. Spårvagnen fortsatte inte åka – utan istället kom en rosenrasande kvinnlig förare och ställde sej nån decimeter från mej, stirrade stint på min assistent och hojtade: ”Han får inte åka med rullstol här!”. Jag undrade försiktigt ifall hon pratade om mej – och det gjorde hon. Vi förklarade att jag minsann stod säkert och att både mina bromsar och min assistent såg till att jag stod still. Det hjälpte inte. Vi förklarade vidare att jag inte kan komma till jobbet ifall jag inte tar en spårvagn och försökte få henne till att förklara vad som var problemet. ”Problemet” visade sig vara ett EU-direktiv som hon inte kunde redogöra för.

Vid detta laget hade en opinion bildats på spårvagnen. Alla såg hur jag blev offentligt utskälld och erbjöd mej sin hjälp ifall jag behövde någon för att färdas säkert. Inte ens fem personer som skulle hålla i mej räckte för chauffören som sa att hon inte åker iväg ifall jag inte stiger av. Någon uppmanade mej att stå på mej och inte kliva av. Jag ville att chauffören skulle förklara vad hon upplevde att problemet var så att vi kunde åtgärda det – men det var endast ett anonymt EU-direktiv som var hennes förklaring. Vi frågade om hennes namn för att kunna meddela den klumpiga utskällningen till någon ansvarig – vi fick visserligen inget namn, men nöjde oss med ett förarnummer.

Att bli kränkt på detta vis är förnedrande för vem som helst. Det minsta man skulle kunna kräva är att få veta varför man blir avslängd. Såpass borde förarna vara utbildade. Dessutom borde var och en ha ett civilkurage som gör att man själv kan stå för sina åsikter. Detta saknade definitivt denna förare.

Givetvis ska jag gå till botten med detta övergrepp och åtminstone få en ursäkt från antingen föraren själv eller hennes överordnade.

Hoppas du nu fick dej en liten inblick om hur jag behandlats.

Nu till frågan: ”Varför inte färdtjänst – det är ju det färdsätt som är till för rullstolsburna/funktionshindrade”.
Mr. Burns skrev: Ovanstående är ett exempel på hur det går när enskilda driver frågor utan hänsyn till omgivningen. Visst skulle VG-regionen (genom Västtrafik) kunna satsa hundratals miljoner på att byta ut alla pedalvagnar i förtid och hasta fram en ramp till M31, men vem ska betala kalaset? Något folkligt stöd för skattehöjningar finns inte, utan sannolikt får delar av vården betala kalaset. Det finns en anledning till att vi har politiker som representerar vår folkliga vilja. Dessa har rimliga möjligheter att skapa en helhetsbild av behoven. Utan hänsyn till helheten är det helt omöjligt att fatta långsiktigt hållbara beslut.
En viss affärsområdeschef på Göteborgs Spårvägar kommenterar händelsen (hoppas han rättar mej om jag råkar felcitera). ”Anledningen till att du (jag) inte åker färdtjänst handlar nog mer om vilja än om bara färdtjänsten”. Ja – jag är såpass säker på citatet att jag vågar sätta det i en citatruta:
Sven-Göran Hulthén skrev: Anledningen till att Erik inte åker färdtjänst handlar nog mer om vilja än nåt annat.
Det kanske kommer som en chockerande nyhet för herrarna Burns och Hulthén – men faktum är att färdtjänst inte fungerar. Här följer lite förklaringar:

Låt mej först fråga dej som läsare. Vet du exakt när du slutar jobbet om en vecka? Vet du om du ska gå på bio till helgen? Vet du när den slutar? Vet du om du ska träffa en vän? Handla? Åka till sjukhuset? Vet du dessa tider med fem minuters exakthet. En vecka framöver. Grattis – då kan du nyttja färdjänst utan att bli strandsatt någonstans. Jag kan det inte.

Jag jobbar, som så många andra, inte på ett ställe där man kommer vid klockan åtta och stämplar ut vid klockan fem. Jag går hem när jag är färdig. Dessutom har min arbetsplats vissa möten där jag ska närvara och man måste ibland passa tider. Med färdjtänst går inte detta. Om jag planerar att jag ska vara på ett ställe vid en exakt tidpunkt och jag förlitar mej på att färdtjänst ska ta mej dit i tid så kommer jag dit plus-minus en timma. Om jag nu inte tappas bort helt i systemet. Vill du ha exempel från verkligheten, prata gärna med mej eller någon annan som har färdtjänst.

Som en parantes kan jag nämna att jag åkt spårvagn tio gånger fler än jag åkt färdtjänst. Ja, jag må ha varit tursam då jag aldrig råkat ut för någon spårvagnsolycka – men jag har dessutom varit med om slarviga fastspänningar av rullstolen, 130 km/h på 90-väg, och klumpiga färdtjänstchaufförer som nästan vält mej ur min stol. En krock. Ett brutet ben. En hjärnskakning. Otur? Kanske. Jag är helt klart mycket mer orolig för min säkerhet här jag åker färdtjänst än när jag åker spårvagn. Punkt.

- Mr. Burns vill inte att hundratals miljoner ska till för att i förtid hasta fram en rullstolslösning till spårvagnar. Jag håller med. Vem skulle bekosta kalaset? Skattebetalarna? Vården? Ja, dina frågor ter sej lustiga. Lilla vännen! EN färdtjänstresa för EN person kostar mellan tummen och pekfingret en dryg tusenlapp. Vem får betala? Det känns som att du nog själv kan lista ut svaret. Som du kanske har läst både på och mellan mina rader så klarar sej rullstolsburna i allmänhet bra på låggolvsvagnarna som de ser ut idag.

En sak till; vad skulle du göra om du kunde komma ut en gång i veckan? Skulle du besöka en bekant? Kanske handla? Eller varför chansa – du kanske måste göra ett akutärende senare i veckan... då vill man ju ha sin resemöjlighet kvar! Jag och mina rullstols-likar i Göteborg tillåts 60 tur- och returresor. Per år. Tänk dej att komma utanför dörren en gång i veckan. Låter det lockande?

Nu har jag inte ens berört miljöaspekterna eller mängder av andra argument jag har. Jag tror faktiskt att ni förstår att färdtjänst inte är något alternativ.

Nu förutser jag vad Burns kommer säga: ”Ja, det verkar som om att färdjtänst fungerar förfärligt illa – men varför inte lägga din tid på att förbättra den istället för att bråka med mej och Västtrafik?”. Tro mej. Det gör jag. Precis som det finns byråkrater inom din bransch, finns det lika många på färdtjänstsidan.

Nu vill jag höra från dej, Mr Burns? Hur tycker du att jag ska handla? Som jag ser det finns det två alternativ.

1. Följa Västtrafiks reseregler och inte åka kollektivt. Säga upp mej från mitt heltidsjobb. Börja livnära mej på bidrag. Skjuta mitt sociala liv i sank. Ta bort min rörelseförmåga, frihet och livskvalitet.

2. Strunta i Västtrafiks omotiverade regler, försöka få en ändring till stånd. Fortsätta jobba. Fortsätta leva.

Om du hittar ett tredje alternativ så är jag mycket tacksam för förslag.

Jag har ett erbjudande till dej Mr. Burns... ja, faktiskt ett erbjudande till alla er på Västtrafik! Jag kan ordna en rullstol och en assistent för en hel dag och ge er verkligheten! Jag kan ge er den insikt som ni idag saknar. Jag ger er den alldeles gratis – ta erbjudandet! Skynda, skynda! I morgon kan erbjudandet vara över!

- Erik

PS. Nu skulle jag även ha bemött tidigare argument från Mr. Burns – men som ni ser blev inlägget redan nu lite för långt. Jag ber att få återkomma. DS.
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Så kan det gå när inte haspen är på!

Inlägg av errkki »

Meddelandet ovan var menat till diskussionen "Rullstolar på vagnen".

Hoppsan - så kan det gå!

- Erik
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Har du svårt att fatta att sålänge regler gäller så FÅR MAN INTE bryta mot dem, även hur korade du tycker att de är?
Varför i H:E är det så svårt att inse något så enkelt?!?!??!?!?

har du rätt att köra 110 på en 90 väg bara för att du tycker det borde va 110 oxå?





// Väldigt förbannad Q som mycket gärna slängt av dig från vangen![/b]
Gäst

Inlägg av Gäst »

Att du inte fick förarens namn är inget konstigt.

Det är de flesta trafikföretags rekomendationer t ex Connex att i såna situationer ge ut endast anställningsnummer. Du har ingen anledning att veta hennes namn, det räcker med anställningsnummer för att gå vidare med klagomålet.
errkki
Inlägg: 110
Blev medlem: tisdag 30 september 2003 16:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av errkki »

Q skrev:Har du svårt att fatta att sålänge regler gäller så FÅR MAN INTE bryta mot dem, även hur korade du tycker att de är?
Varför i H:E är det så svårt att inse något så enkelt?!?!??!?!?


// Väldigt förbannad Q som mycket gärna slängt av dig från vangen!
Du tycker uppenbarligen att jag ska avsluta mitt jobb och mitt sociala liv. Sedär - då tycker du och jag olika!

Att blint följa regler utan att reflektera över innehållet... ja - det får stå för dej. Själv fick jag obehagliga tyskland-i-andra-världskriget-vibbar av ditt inlägg. Sunt förnuft gubbe lilla!
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av Q »

errkki skrev:
Q skrev:Har du svårt att fatta att sålänge regler gäller så FÅR MAN INTE bryta mot dem, även hur korade du tycker att de är?
Varför i H:E är det så svårt att inse något så enkelt?!?!??!?!?


// Väldigt förbannad Q som mycket gärna slängt av dig från vangen!
Du tycker uppenbarligen att jag ska avsluta mitt jobb och mitt sociala liv. Sedär - då tycker du och jag olika!

Att blint följa regler utan att reflektera över innehållet... ja - det får stå för dej. Själv fick jag obehagliga tyskland-i-andra-världskriget-vibbar av ditt inlägg. Sunt förnuft gubbe lilla!
Jaha, så jag ska börja planka för att jag inte har råd med månadskort och jag tycker mig ha rätt att resa?

Sunt förnuft gubbe lilla! får du gärna själv tillämpa genom att acceptera regler och sen ge sakliga argument varför de ska bort.
Kan du inte argumentera sakligt, så är får du itne som du vill.

Du tycker uppenbarligen att jag ska avsluta mitt jobb och mitt sociala liv. Har jag sagt det? Vem tvingar dig att åka spårvagn? Jobbar du på spårvagnen? nej. Då kan du inte gnälla och tro att du får åka bara dår du tycker det. Är det jobbigt för mig att ta mig till jobbet så får jag flytta, inte mer med det.

//Q
Gäst

Inlägg av Gäst »

tig.
Señor Alcazar

QQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQQ

Inlägg av Señor Alcazar »

Q. Du är en liten människa med mycket aggresiv attityd. Dämpa ned dig och bete dig som andra människor. Då kanske du kommer att förstå vad "socialt liv" verkligen betyder. Det är när man har vänner (alltså riktiga som andas och lever) som man kan prata och göra saker tillsammans med.
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Självklart ska inga grupper uteslutas från lokaltrafiken. Trots att jag tar trapporna ner/upp till tunnelbanan så har jag inget emot att vara med å betala för hissarna som finns på stationerna. Även trafiken i Göteborg bör anpassas mer efter rörelsehindrade.

Vad jag tycker Du borde göra, errkki, är gå till botten med varför reglerna är sådana att Du inte får sitta i Din rullstol på spårvagnen. Är det säkerhetsskäl, utrymmesskäl? Borde inte handikapporganisationer trycka för handikappanpassning i lokaltrafiken som ju är en viktig del av samhället? Försök hitta någon grupp som kan arbeta för handikappanpassning, med mycket vilja kan mycket genomföras.

PS All
Fö bör diskussionen behandlas med ömsesidig respekt från allas sidor.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av Bobjörk »

Q skrev:Har du svårt att fatta att sålänge regler gäller så FÅR MAN INTE bryta mot dem, även hur korade du tycker att de är?
Varför i H:E är det så svårt att inse något så enkelt?!?!??!?!?


// Väldigt förbannad Q som mycket gärna slängt av dig från vangen![/b]
Hallå!!!! Vissa regler är korkade. Om man vill få någon att förstå det måste man ibland göra såna saker! Och varför får inte han åka spårvagn? Hur skall han åka hemifrån? Eller skall hon inte det? Skall han sitta hemma och spela på läppen?
Nej, skärp dig! Och sen så kan du inte "slänga av" heller för den delen. Det är inte tillåtet enligt ordningslagen.
Bantekniker
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av Mr. Burns »

Bobjörk skrev:Hallå!!!! Vissa regler är korkade. Om man vill få någon att förstå det måste man ibland göra såna saker! Och varför får inte han åka spårvagn? Hur skall han åka hemifrån? Eller skall hon inte det? Skall han sitta hemma och spela på läppen?
Nej, skärp dig! Och sen så kan du inte "slänga av" heller för den delen. Det är inte tillåtet enligt ordningslagen.
Men Erik blir inte sittande hemma. Han har tillgång till färdtjänst till ett pris som inte överstiger kollektivtrafikens. Han menar att kollektivtrafiken har fördelar som färdtjänsten inte har och därför ska kollektivtrafiken ögonblickligen anpassas efter hans behov. Ska vi börja räkna nackdelar och fördelar kan jag hitta sådant som talar för färdtjänst. T.ex. helt oberoende av en dålig tidtabell och transport dörr till dörr.

Formellt kanske inte spårvagnsföraren kan slänga av varken en plankare eller en rullstolsåkare. Vad vet jag. Men om han inte frivilligt lämnar vagnen har vi en ordningsmakt som har fulla befogenheter att agera för att Västtrafiks/GS resandevillkor efterföljs.


/Michael
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av Bobjörk »

Mr. Burns skrev: Men Erik blir inte sittande hemma. Han har tillgång till färdtjänst till ett pris som inte överstiger kollektivtrafikens. Han menar att kollektivtrafiken har fördelar som färdtjänsten inte har och därför ska kollektivtrafiken ögonblickligen anpassas efter hans behov. Ska vi börja räkna nackdelar och fördelar kan jag hitta sådant som talar för färdtjänst. T.ex. helt oberoende av en dålig tidtabell och transport dörr till dörr.

Formellt kanske inte spårvagnsföraren kan slänga av varken en plankare eller en rullstolsåkare. Vad vet jag. Men om han inte frivilligt lämnar vagnen har vi en ordningsmakt som har fulla befogenheter att agera för att Västtrafiks/GS resandevillkor efterföljs.


/Michael
Hallå? Färdtjänstväxeln? Jag skulle eventuellt vilja gå på bio nästa vecka. Bion börjar 20:00. Bra, då hoppas jag att bilen kommer fram 21:00.

Burns, du verkar inte ha märkat att färdtjänsten är ett skämt!

Man kan inte spontanresa eller så. Allt måsyte planeras och så är det ändå inte säkert att man kommer fram i tid.

Och det är väl bra att nån ser positivt på spårtrafiken och vill kunna åka med den. På Saltsjöbanan får man ha rullstol och ingen har ramlat när tåget bromsat. Och som nån sade så är det tillåtet i Norrköping....
Bantekniker
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Ge er, skriv ett argt men bestämt brev i stället till berörda parter istf. fajtas här.
Ni bråkar precis som måsarna gjorde om maten på Skeppsbron i Stockholm i måndags.
Bild

Klart att Alla ska ha lika rätt att resa,man kan anpassa sig om man bara vill.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av Mr. Burns »

Bobjörk skrev:Hur skall han åka hemifrån?
Som man skriver får man svar. Du antydde att Erik inte har möjlighet att ta sig hemifrån utan kollektivtrafik. Så är inte fallet. Färdtjänsten ska fungera som ett substitut (ekonomiskt och kvalitetsmässigt likvärdigt) till kollektivtrafiken för de som idag ej kan nyttja den sistnämnda. Visst ska vi jobba för en kollektivtrafik tillgänglig för så många som möjligt, men låt oss hålla isär saker och ting. Färdtjänstens funktion är en sak och en tillgänglig kollektivtrafik en annan.
Bobjörk skrev:Burns, du verkar inte ha märkat att färdtjänsten är ett skämt!
Kan du inte läsa hela diskussionen innan du uttalar dig om vad du tror jag har märkt eller inte. Nä, personligen har jag inte märkt det eftersom jag har mycket liten kontakt med den (annat än ytterst sparsamt genom studierna). Men jag märker att det finns missnöje med den bland dess kunder. Efter att Erik påtalade brister inom färdtjänsten skrev jag att det kanske är så att färdtjänsten inte fungerar som den ska göra och beklagade även om så är fallet.

Vad baserar du, Jonas, ditt påstående att Göteborgs färdtjänst är ett skämt på?


/Michael
holken.nu

ang:rullstolar i vagn

Inlägg av holken.nu »

...det är ju patetiskt hur västtrafik resonerar och hur dåligt insatta dom är. Den chaufför som jag mer befogat vill kalla nedlåtande satkärring skulle jag skicka på en bemötandekurs omgående. Till sugnaturen "chalmers" vill jag bara säga att det är lustigt med personer som antyder att dom är akademiker utrycker sig så lågt som du gör*skrattar irriterat*
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av Bobjörk »

Mr. Burns skrev:
Vad baserar du, Jonas, ditt påstående att Göteborgs färdtjänst är ett skämt på?


/Michael
Det är ju välkänt att färdtjänst fungerar så tillvida att man måste veta en vecka innan vad man skall göra. Vanligt folk kan ju ta vagnen när som helst var som helst utan problem. Det borde vara så för rullstolsburna/bundna.
Jag ser inte det farliga i en rullstol. låt oss säga att man ställer rullstolen i färdriktiningen, mot en vägg (typ ryggstöd). Om vagnen nu skulle stanna på fläcken så är det ganska omöjligt för rullstolen att bli en projektil. De som åker med rullstol på SB ställer den mot väggen bredvid dörren. Sen finns det ju bromsar också.
Men när vi nu ändå håller på så kan vi ju förbjuda barnvagnar. De kan ju flyga. För de brukar föräldrarna glömma att låsa. Sen ställer dom vagnarna i vägen för allt och alla.
Bantekniker
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Insikts-erbjudandet gäller även för dej, Q.

Inlägg av Mr. Burns »

Bobjörk skrev:Jag ser inte det farliga i en rullstol. låt oss säga att man ställer rullstolen i färdriktiningen, mot en vägg (typ ryggstöd). Om vagnen nu skulle stanna på fläcken så är det ganska omöjligt för rullstolen att bli en projektil. De som åker med rullstol på SB ställer den mot väggen bredvid dörren. Sen finns det ju bromsar också.
Men när vi nu ändå håller på så kan vi ju förbjuda barnvagnar. De kan ju flyga. För de brukar föräldrarna glömma att låsa. Sen ställer dom vagnarna i vägen för allt och alla.
Men att jämföra spårvagnarna med SB är lika illa som jämförelsen med tunnelvagnar i andra tråden. De verkar i helt olika trafiksituationer. Du glömmer vidare möjligheten att kollisionskraften kan riktas i alla riktningar. Blir vagnen påkörd bakifrån riktas kraften åt motsatt håll och rullstolen blir en bakåtriktad projektil. Och vad skulle hända vid en påkörning från sidan?
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Det är farligt att leva - man kan dö

Inlägg av Christer J »

Mr. Burns skrev: Efter att Erik påtalade brister inom färdtjänsten skrev jag att det kanske är så att färdtjänsten inte fungerar som den ska göra och beklagade även om så är fallet.

Vad baserar du, Jonas, ditt påstående att Göteborgs färdtjänst är ett skämt på?
Det som Mr. Burns inte förstått är att det sätt som Erik beskrivit att färdtjänsten fungerar är på det sätt det är beslutat ATT den SKA fungera.

På den tiden man hade gott om pengar inom landstingen så kunde man beställa färdtjänst och beställa den med kort varsel, med tidsgaranti och utan att råka ut för att åka omvägar. Idag skall man som sagt beställa en vecka i förväg. Beslutet är att man kan få samåka med någon som skall åt någorlunda samma väg och med resultat att man inte kan hålla lovade tider. Det finns få arbetsgivare som uppskattar att man kommer litet hip som happ till jobbet, som kommer för sent till viktiga möten bara för att politikerna snålat in på färdtjänsten.

Det märkliga med Göteborgs M31:a - som om den fanns i vilken annan europeisk spårvägsstad som helst utom Göteborg - skulle vara helt tillåten att åka med för en rullstolsburen. Och trafikbolagen skulle skryta med att nu när de har låtit förlänga sina höggolvsvagnar med en låggolvsdel från Mittiskogen apparattillverkaren (samma tillverkare som till M31:s mittdel), nu kan man äntligen erbjuda rullstolsburna en enkel och ickediskriminerande kollektiv transport.

Sedan borde de som nu är så indignerade över att Erik tar sig friheten att åka på en spårvagn, ta denna kraft och rikta den mot politikerna i Göteborg så att de antingen ordnade en färdtjänst som gör att handikappade kan jobba och låta sig transporteras runt på samma villkor som vi fullt rörliga kan göra med kollektivtrafiken, eller ser till att anpassa kollektivtrafiken så att de handikappade kan låta sig transporteras i kollektivtrafiken utan att bli diskriminerade. Tänk på att kommuner och landsting bryter mot lagen om man har en kollektivtrafik som är diskriminerande mot handikappade. Det betyder att de som bor i dessa kommuner och landsting sanktionerar dessa lagbrott om de inte protesterar mot sagda politiker. Och jag har förstått att dessa herrar inte vill vara lagbrytare - så sätt igång och använd er energi mot dem som medvetet bryter mot lagarna om diskriminering av handikappade. Det är väl egentligen ett större brott än det Erik begår när han åker spårvang i Göteborg.

När en del andra tar upp olika andra risker som andra än rullstolsburna kan råka ut för (inklusive nedfallande månar) så säger kritikerna att man inte skall avvika från ämnet. Men det är ju så att vi hela tiden utsätter oss för faror och det gäller att hitta en god balans på risker vi utsätter oss för. Då har man i övriga Europa inte klassat en rullstolsburen på spårvagn som någon exceptionell risk i förhållande till alla andra risker man löper genom att åka spårvagn. Dessutom verkar Göteborgs Spårvägar vara ensamma att tolka det beramade EU-direktivet så hårt. När man skall avgöra olika arguments tyngd så måste man bland annat beakta hur man normalt resonerar kring en viss fråga. I detta fall står det 1 (Göteborg) mot runt hundra (Övriga Europa) i hur man bedömer rullstolars farlighet i spårvagnar. I mina ögon väger Göteborgs argument väldigt lätt i förhållande till övriga Europas sakkunskap. Det skulle till och med kunna vara så att GS tolkning av EU-direktivet är felaktigt – det skulle därmed kunna bedömas som varande ogiltigt. Det vore kanske värt att pröva.

Christer Johnsson
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Det är farligt att leva - man kan dö

Inlägg av Mr. Burns »

Christer J skrev:Det som Mr. Burns inte förstått är att det sätt som Erik beskrivit att färdtjänsten fungerar är på det sätt det är beslutat ATT den SKA fungera.
Statskontoret skrev:Den funktionshindrade skall kompenseras för sitt funktionshinder genom särskilda resor, till lägsta möjliga kostnader, upp till kollektivtrafikens standard vad avser resefrekvens, bekvämlighet och tillgänglighet för individer utan funktionshinder.
ska färdtjänsten fungera! Givetvis är det oacceptabelt om kommunerna inte lever upp till detta.
Christer J skrev:Det märkliga med Göteborgs M31:a - som om den fanns i vilken annan europeisk spårvägsstad som helst utom Göteborg - skulle vara helt tillåten att åka med för en rullstolsburen. Och trafikbolagen skulle skryta med att nu när de har låtit förlänga sina höggolvsvagnar med en låggolvsdel från Mittiskogen apparattillverkaren (samma tillverkare som till M31:s mittdel), nu kan man äntligen erbjuda rullstolsburna en enkel och ickediskriminerande kollektiv transport.
Det var också syftet när prototypen kom eftersom den var försedd med rullstolsramp. Nu fungerade inte rampen enligt planerna och utan den anser Västtrafik att det inte är säkert att släppa ombord rullstolsresenärer. Ponera att dörrmekanismen på en nylevererad vagn inte fungerar, utan dörrarna går att öppna i farten. Ska då den undermåeliga vagnen ändå sättas i trafik bara för att staden ska kunna skryta med en ny vagn?
Christer J skrev:Sedan borde de som nu är så indignerade över att Erik tar sig friheten att åka på en spårvagn, ta denna kraft och rikta den mot politikerna i Göteborg så att de antingen ordnade en färdtjänst som gör att handikappade kan jobba och låta sig transporteras runt på samma villkor som vi fullt rörliga kan göra med kollektivtrafiken, eller ser till att anpassa kollektivtrafiken så att de handikappade kan låta sig transporteras i kollektivtrafiken utan att bli diskriminerade. Tänk på att kommuner och landsting bryter mot lagen om man har en kollektivtrafik som är diskriminerande mot handikappade. Det betyder att de som bor i dessa kommuner och landsting sanktionerar dessa lagbrott om de inte protesterar mot sagda politiker. Och jag har förstått att dessa herrar inte vill vara lagbrytare - så sätt igång och använd er energi mot dem som medvetet bryter mot lagarna om diskriminering av handikappade. Det är väl egentligen ett större brott än det Erik begår när han åker spårvang i Göteborg.
Senast vi diskuterade på PV var det över fem år kvar innan dead-line för en helt handikappanpassad kollektivtrafik går ut. Naturligtvis är det bekymmersamt om Västtrafik inte löst frågan innan dess. Frågan är om vi ska hasta fram en omdelbar lösning idag med det pris övrig kollektivtrafik, sjukvård och kultur får betala? Har någon av er, som hävdar att kommuner och landsting redan idag bryter mot lagen, belägg för dessa påståenden? Dylika domar brukar basuneras ut enormt i pressen och jag har inte hört om något åtal eller domslut mot Västtrafik.
Christer J skrev:När en del andra tar upp olika andra risker som andra än rullstolsburna kan råka ut för (inklusive nedfallande månar) så säger kritikerna att man inte skall avvika från ämnet. Men det är ju så att vi hela tiden utsätter oss för faror och det gäller att hitta en god balans på risker vi utsätter oss för. Då har man i övriga Europa inte klassat en rullstolsburen på spårvagn som någon exceptionell risk i förhållande till alla andra risker man löper genom att åka spårvagn.
Det är en milsvid skillnad mellan att acceptera idag förekommande fenomen och acceptera nya i samma farlighetsklass. T.ex. skulle det svårt beroendeframkallande nikotinet inte varit tillåtet på öppna marknaden om det introducerats i Sverige idag. Måste den risk det givetvis alltid är att åka spårvagn förstärkas genom tillåtande av rullstolar innan vagnarna anpassats?


/Michael
Skriv svar