Rulltrappan i Västra skogen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor

Rulltrappan i Västra skogen

Inlägg av kildor »

Rulltrappan i Västra skogens tunnelbanestation sägs ju vara Stockholms längsta. Den leder från biljetthallen till ett mellanplan som förbinder de två plattformarna. Men Västra skogen blev grenstation först 1985. Det jag funderat på är om rulltrappan ursprungligen ledde hela vägen ner till plattformen som i dag trafikeras av tåg mot Kungsträdgården, eller fanns mellanplanet där redan från början som en förberedelse för en framtida utbyggnad till grenstation? Boken "Stockholm Under" ger inga ledtrådar om saken. Kanske någon här som minns eller vet?
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Re: Rulltrappan i Västra skogen

Inlägg av mela »

kildor skrev:Rulltrappan i Västra skogens tunnelbanestation sägs ju vara Stockholms längsta. Den leder från biljetthallen till ett mellanplan som förbinder de två plattformarna. Men Västra skogen blev grenstation först 1985. Det jag funderat på är om rulltrappan ursprungligen ledde hela vägen ner till plattformen som i dag trafikeras av tåg mot Kungsträdgården, eller fanns mellanplanet där redan från början som en förberedelse för en framtida utbyggnad till grenstation? Boken "Stockholm Under" ger inga ledtrådar om saken. Kanske någon här som minns eller vet?
Mellanplanet fanns redan från början, inga ändringar skedde på stationen i och med att södra grenen togs i bruk 1985, förutom att det spår som inte varit i bruk, Hjulstatågens spår i riktning mot Kungsträdgården, togs i bruk.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

LÅ1 skrev:
kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)
Rinkeby byggdes med två plattformar från början, men den enspåriga stod oanvänd fr 75 - 85, detsamma med Hallonbergen, där den enspåriga först togs i bruk efter två år, när grenen till Akalla invigdes.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?

HS
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

mela skrev:
LÅ1 skrev:
Rinkeby byggdes med två plattformar från början, men den enspåriga stod oanvänd fr 75 - 85, detsamma med Hallonbergen, där den enspåriga först togs i bruk efter två år, när grenen till Akalla invigdes.
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

[/quote]
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?[/quote]

Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tåg
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

Henrik Schütz skrev:Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?

HS
Vilken skulle vara längre, Skansen?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

mela skrev:
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?
OK! Jag hade säkert fel.

Det är bara det att jag någonstans i bakhuvudet har ett minne av att jag läst att ett eller två tåg gick från den oanvända plattformen när tågen skulle ut från vagnhallen. Men det kan ha varit att tågen i den situationen avgick från "fel" spår. Alltså mot norr från spår där tågen normalt går mot stan, eller tvärt om. Men jag kanske har drömt alltihop! :roll:

(Rättade hjälpligt till citattaggarna.)
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

LÅ1 skrev:
mela skrev:
OK! Jag hade säkert fel.

Det är bara det att jag någonstans i bakhuvudet har ett minne av att jag läst att ett eller två tåg gick från den oanvända plattformen när tågen skulle ut från vagnhallen. Men det kan ha varit att tågen i den situationen avgick från "fel" spår. Alltså mot norr från spår där tågen normalt går mot stan, eller tvärt om. Men jag kanske har drömt alltihop! :roll:

(Rättade hjälpligt till citattaggarna.)
Det stämmer, tåg från Rissnedepån som ska till Akalla vänder vid mittspåret i Hallonbergen och tar även upp passagerare där (i alla fall för något år sedan)
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

mela skrev:

HS
Tittade på en relativt ny artikel publicerad på IDG och där påstod man till och med att Västra skogen är Västeuropas längsta...och då borde den väl ändå även vara Stockholms? Iaf i bruk, kan tänka mig att Citybanan kanske kan få någon som blir längre? (om det finns möjlighet att dra rulltrappa hela vägen, utan mellanstopp) http://www.idg.se/2.1085/1.258215/en-rulltrappas-sjal
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

spårlasse skrev:
mela skrev:

HS
Tittade på en relativt ny artikel publicerad på IDG och där påstod man till och med att Västra skogen är Västeuropas längsta...och då borde den väl ändå även vara Stockholms? Iaf i bruk, kan tänka mig att Citybanan kanske kan få någon som blir längre? (om det finns möjlighet att dra rulltrappa hela vägen, utan mellanstopp) http://www.idg.se/2.1085/1.258215/en-rulltrappas-sjal
Den är väl i så fall Solnas längsta rulltrappa. :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:Den är väl i så fall Solnas längsta rulltrappa. :)
... och Sveriges!
Henrik Schütz

Precis Värsta Skogen har Solnas längsta rulltrappa, endast en rättshaverist kan hävda att den ligger i Stockholm, menar man Stockholms Läns längsta rulltrappa, eller Storstockholms, får man nog vara lite tydligare, annars tussar jag Solnas turistchef på er (Obs Ironi, har Solna en turistchef?)

HS
Henrik Schütz

Jag har kollat, Solna HAR en turistchef, hon ser rätt stark ut...

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mela skrev:Det stämmer, tåg från Rissnedepån som ska till Akalla vänder vid mittspåret i Hallonbergen och tar även upp passagerare där (i alla fall för något år sedan)
Det har väl som regel bara gällt första tåget eller första två-tre tågen på morgonen. För närvarande annonseras dock inte dessa avgångar.
Användarens profilbild
Zawaq

Inlägg av Zawaq »

Fast Solna är väl en del av tätorten Stockholm?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Zawaq skrev:Fast Solna är väl en del av tätorten Stockholm?
Det är så att för en "norrlänning" eller skåning är det nog bäst att beskriva station Västra skogen som belägen i Stockholm. Men för stockholmare känns det mer korrekt att säga att Västra skogens T-banestation ligger i Solna. Eller i Huvudsta.

Om vi flyttar över resonemanget till rikets tredje stad. "Burlöv i Malmö" hur låter det i era öron?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Om vi flyttar över resonemanget till rikets tredje stad. "Burlöv i Malmö" hur låter det i era öron?
Inte som något ställe man skulle vilja vara på! :mrgreen:
Skriv svar