Rulltrappan i Västra skogen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Rulltrappan i Västra skogen
Rulltrappan i Västra skogens tunnelbanestation sägs ju vara Stockholms längsta. Den leder från biljetthallen till ett mellanplan som förbinder de två plattformarna. Men Västra skogen blev grenstation först 1985. Det jag funderat på är om rulltrappan ursprungligen ledde hela vägen ner till plattformen som i dag trafikeras av tåg mot Kungsträdgården, eller fanns mellanplanet där redan från början som en förberedelse för en framtida utbyggnad till grenstation? Boken "Stockholm Under" ger inga ledtrådar om saken. Kanske någon här som minns eller vet?
Re: Rulltrappan i Västra skogen
Mellanplanet fanns redan från början, inga ändringar skedde på stationen i och med att södra grenen togs i bruk 1985, förutom att det spår som inte varit i bruk, Hjulstatågens spår i riktning mot Kungsträdgården, togs i bruk.kildor skrev:Rulltrappan i Västra skogens tunnelbanestation sägs ju vara Stockholms längsta. Den leder från biljetthallen till ett mellanplan som förbinder de två plattformarna. Men Västra skogen blev grenstation först 1985. Det jag funderat på är om rulltrappan ursprungligen ledde hela vägen ner till plattformen som i dag trafikeras av tåg mot Kungsträdgården, eller fanns mellanplanet där redan från början som en förberedelse för en framtida utbyggnad till grenstation? Boken "Stockholm Under" ger inga ledtrådar om saken. Kanske någon här som minns eller vet?
Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Rinkeby byggdes med två plattformar från början, men den enspåriga stod oanvänd fr 75 - 85, detsamma med Hallonbergen, där den enspåriga först togs i bruk efter två år, när grenen till Akalla invigdes.LÅ1 skrev:Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
-
Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS
HS
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?mela skrev:Rinkeby byggdes med två plattformar från början, men den enspåriga stod oanvänd fr 75 - 85, detsamma med Hallonbergen, där den enspåriga först togs i bruk efter två år, när grenen till Akalla invigdes.LÅ1 skrev:Jag tror att ingen station på blå linjen har genomgått någon så stor ombyggnad. Möjligen spårgeometriskt? Vissa oanvända plattformar har kanske varit avspärrade. Och så tror jag man satt upp spärrar för att förhindra att folk tar genväg över spåren mellan två perronger. (Det senare har man ju även gjort vid Gamla stan och Slussen.)kildor skrev:Jaha, så stationen byggdes med två plattformar redan från början? Intressant...
[/quote]
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?[/quote]
Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tåg
Användes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?[/quote]
Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tåg
Vilken skulle vara längre, Skansen?Henrik Schütz skrev:Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS
OK! Jag hade säkert fel.mela skrev:Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tågAnvändes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?
Det är bara det att jag någonstans i bakhuvudet har ett minne av att jag läst att ett eller två tåg gick från den oanvända plattformen när tågen skulle ut från vagnhallen. Men det kan ha varit att tågen i den situationen avgick från "fel" spår. Alltså mot norr från spår där tågen normalt går mot stan, eller tvärt om. Men jag kanske har drömt alltihop!

(Rättade hjälpligt till citattaggarna.)
Det stämmer, tåg från Rissnedepån som ska till Akalla vänder vid mittspåret i Hallonbergen och tar även upp passagerare där (i alla fall för något år sedan)LÅ1 skrev:OK! Jag hade säkert fel.mela skrev:Såväl mittspåret i Hallonbergen och Rinkeby används av in- och utgående tågAnvändes inte ett av spåren vid Hallonbergen för några enstaka in- och/eller utgående tåg, men stod oanvänt resten av trafikdygnet?
Det är bara det att jag någonstans i bakhuvudet har ett minne av att jag läst att ett eller två tåg gick från den oanvända plattformen när tågen skulle ut från vagnhallen. Men det kan ha varit att tågen i den situationen avgick från "fel" spår. Alltså mot norr från spår där tågen normalt går mot stan, eller tvärt om. Men jag kanske har drömt alltihop!
(Rättade hjälpligt till citattaggarna.)
Tittade på en relativt ny artikel publicerad på IDG och där påstod man till och med att Västra skogen är Västeuropas längsta...och då borde den väl ändå även vara Stockholms? Iaf i bruk, kan tänka mig att Citybanan kanske kan få någon som blir längre? (om det finns möjlighet att dra rulltrappa hela vägen, utan mellanstopp) http://www.idg.se/2.1085/1.258215/en-rulltrappas-sjalmela skrev:Vilken skulle vara längre, Skansen?Henrik Schütz skrev:Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS
Den är väl i så fall Solnas längsta rulltrappa.spårlasse skrev:Tittade på en relativt ny artikel publicerad på IDG och där påstod man till och med att Västra skogen är Västeuropas längsta...och då borde den väl ändå även vara Stockholms? Iaf i bruk, kan tänka mig att Citybanan kanske kan få någon som blir längre? (om det finns möjlighet att dra rulltrappa hela vägen, utan mellanstopp) http://www.idg.se/2.1085/1.258215/en-rulltrappas-sjalmela skrev:Vilken skulle vara längre, Skansen?Henrik Schütz skrev:Det är inte Stockholms längsta rulltrappa, ska vi slå vad?
HS

... och Sveriges!Harald skrev:Den är väl i så fall Solnas längsta rulltrappa.
-
Precis Värsta Skogen har Solnas längsta rulltrappa, endast en rättshaverist kan hävda att den ligger i Stockholm, menar man Stockholms Läns längsta rulltrappa, eller Storstockholms, får man nog vara lite tydligare, annars tussar jag Solnas turistchef på er (Obs Ironi, har Solna en turistchef?)
HS
HS
-
Jag har kollat, Solna HAR en turistchef, hon ser rätt stark ut...
HS
HS
Det har väl som regel bara gällt första tåget eller första två-tre tågen på morgonen. För närvarande annonseras dock inte dessa avgångar.mela skrev:Det stämmer, tåg från Rissnedepån som ska till Akalla vänder vid mittspåret i Hallonbergen och tar även upp passagerare där (i alla fall för något år sedan)
Fast Solna är väl en del av tätorten Stockholm?
Det är så att för en "norrlänning" eller skåning är det nog bäst att beskriva station Västra skogen som belägen i Stockholm. Men för stockholmare känns det mer korrekt att säga att Västra skogens T-banestation ligger i Solna. Eller i Huvudsta.Zawaq skrev:Fast Solna är väl en del av tätorten Stockholm?
Om vi flyttar över resonemanget till rikets tredje stad. "Burlöv i Malmö" hur låter det i era öron?
Inte som något ställe man skulle vilja vara på!LÅ1 skrev:Om vi flyttar över resonemanget till rikets tredje stad. "Burlöv i Malmö" hur låter det i era öron?