Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

Nu har man rest stolpar för luftledning på Hamngatan. De ser så stora och kraftiga ut att man kan tro att de tänker sätta upp vindssnurror i toppen! :? (Fast då behövde de vara högre!)

Bild

Märkskylt (Inte samma stolpe som ovan)
Bild

Man tycks inte fästa ledningarna i husfasaderna! Har husägarna sagt nej eller har man avvisat den lösningen redan från början?

Kräver luftledning så rejäla stolpar, när gatubelysningen kan klara sig med stolpar vars diameter är mindre än hälften av dessa nya stolpars. Stolparna står tämligen tätt också. Inte lika tätt som träden utmed gatan, men ändå ganska tätt. Tror att det var minst 5 stolppar mellan Regeringsgatan och Norrlandsgatan. (Räknar ur minnet, kan vara fel, skall kolla upp vid tillfälle)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C30

Re: Luftledningsstolpar på Hamngatan (Stockholm)

Inlägg av C30 »

Usch.
Så ska en innerstadsspårväg inte se ut.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Stahlrohrmaste GmbH....! Jo jag tackar, jag - präktiga stolpar. Hihihi...............
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Stolparna i Göteborg är också ganska rejäla. Men jag tänker inte så mycket på dem, eftersom de målas i en diskret gråbrun färg.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det kommer att bli en blandning av väggfästen och stolpar. Men för att kunna fästa in i husen måste husen klara lasten och det finns hus som har glaspartier i den höjd där ett väggfäste ska sitt och då blir det obra. Men för att ändå få en estetisk utformning placeras stolparna i trädlinjen vilket gör att de försvinner. Stolparna kommer säkerligen att bli målade i en av stadens standardfärger.

Kontaktledningen hänger sedan i enkel upphängning med bärlina mellan stolparna/väggfästena som på övriga delar av Djl .

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Björn Ehnberg

Stefan Widén skrev:Det kommer att bli en blandning av väggfästen och stolpar. Men för att kunna fästa in i husen måste husen klara lasten och det finns hus som har glaspartier i den höjd där ett väggfäste ska sitt och då blir det obra. Men för att ändå få en estetisk utformning placeras stolparna i trädlinjen vilket gör att de försvinner. Stolparna kommer säkerligen att bli målade i en av stadens standardfärger.

Kontaktledningen hänger sedan i enkel upphängning med bärlina mellan stolparna/väggfästena som på övriga delar av Djl .

Stefan
Stockholmsgrönt (NCS S8010-G10Y) måste det bli (Tvärbanans stolpar i gatuspåret Gröndal - Liljeholmen borde också målas i den nyansen). Fast jag tycker förstås att stolparna borde ha målats innan de restes
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

T ex NK är väl en s k K-märkt byggnad så där får man kanske inte montera fästerna hi fasaden.
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Björn Ehnberg skrev:Stockholmsgrönt (NCS S8010-G10Y) måste det bli (Tvärbanans stolpar i gatuspåret Gröndal - Liljeholmen borde också målas i den nyansen). Fast jag tycker förstås att stolparna borde ha målats innan de restes
Att resa stolparna först ligger i linje med projektet som helhet. Färgvalet hör nog till etapp två och målandet etapp tre. :wink:
Björn Ehnberg

Hans Wibacke skrev:
Björn Ehnberg skrev:Stockholmsgrönt (NCS S8010-G10Y) måste det bli (Tvärbanans stolpar i gatuspåret Gröndal - Liljeholmen borde också målas i den nyansen). Fast jag tycker förstås att stolparna borde ha målats innan de restes
Att resa stolparna först ligger i linje med projektet som helhet. Färgvalet hör nog till etapp två och målandet etapp tre. :wink:
Så är det nog. :) :) :) :) :) :) :) :)
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

Skall varmgalvaniserat stål målas skall det åldras först. Det är således tekniskt helt korrekt att måla stolparna ett tag efter att de rests. Om de nu ska målas, alltså. Men se det positiva - att spårvägen byggs ut i Stockholm!
/Lars J
Björn Ehnberg

Lars_J skrev:Skall varmgalvaniserat stål målas skall det åldras först. Det är således tekniskt helt korrekt att måla stolparna ett tag efter att de rests. Om de nu ska målas, alltså. Men se det positiva - att spårvägen byggs ut i Stockholm!
/Lars J
Jaså du. Gör man så med bilar också???? Det är klart att de ska målas - sådär kan de ju inte se ut. Dessutom handlar den här tråden inte om att glädjas åt det ena eller andra, utan om kontaktledningsstolpar. Det har nämligen varit en del diskussionen om den saken tidigare, förstår du.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Äsch nu e du tarvlig mot de som vill glädjas. Ja den gröna nyansen ligger som favorit men på Nmt är stolparna målade i svart för att harmoniera mot de svarta belysningsstolparna/kontaktledningsstolparna som sattes upp torget renoverades sist.

Ska undersöka vilkne färg de ska få.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bara för att det byggs spårväg, ska vi väl inte acceptera vilken skit som helst?!

Byggs det fel, dyrt och fult, kommer opinionen direkt slå ned på spårvägens förfulande intryck i stadsbilden. Så lär det inte bli något byggt på 50 år igen. Därför är det skitvikt att det byggs rätt och snyggt från början.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag har inget att tillföra i den här tråden men jag känner ändå att jag vill synas lite. :cheesygrin:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Björn Ehnberg skrev:
Lars_J skrev:Skall varmgalvaniserat stål målas skall det åldras först. Det är således tekniskt helt korrekt att måla stolparna ett tag efter att de rests. Om de nu ska målas, alltså. Men se det positiva - att spårvägen byggs ut i Stockholm!
/Lars J
Jaså du. Gör man så med bilar också???? Det är klart att de ska målas - sådär kan de ju inte se ut. Dessutom handlar den här tråden inte om att glädjas åt det ena eller andra, utan om kontaktledningsstolpar. Det har nämligen varit en del diskussionen om den saken tidigare, förstår du.
Jag har också lärt mig att galvad plåt inte skall målas för än den varit utsatt för väder och vind något eller några år.

bruse skrev:Bara för att det byggs spårväg, ska vi väl inte acceptera vilken skit som helst?!

Byggs det fel, dyrt och fult, kommer opinionen direkt slå ned på spårvägens förfulande intryck i stadsbilden. Så lär det inte bli något byggt på 50 år igen. Därför är det skitvikt att det byggs rätt och snyggt från början.
Håller helt och hållet med!
Det var därför jag reagerade så när jag såg stolparna i dag. När allt är färdigt så kanske de trots allt inte blir så iögonfallande. Jag la också märke till att de stod i rad med träden. (Lite för nära trädets stam vid minst ett ställe, enligt min mening.)
Jag gissar att belysningen kommer att hängas upp i samma stolpar, så att de gamla, jämförelsevis smala och smäckra, belysningsstolparna försvinner. (Annars hade de väl inte behövt vara nästan 13 meter höga?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Ett bra sätt att jämföra är att kika på Strandvägen. Där står stolparna i linje med träden och är väldigt diskreta. Där har man förvisso inte bärlina utan en enkel utliggar som upphängning men är lika fullt diskreta.

Stefan
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:Jag har inget att tillföra i den här tråden men jag känner ändå att jag vill synas lite. :cheesygrin:
Ingen är förvånad. Jag utnyttjar ditt inlägg för att göra likadant...

Nä skämt åsido. Jag tror att Bruse har en poäng här. Men jag tror också att på just Hamngatan finns det inte mycket som kan vara förfulande - det är inte den mest estetiskt tilltalande gata som finns i Stockholm.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Da Oslo bygde nye spor i Kirkegaten og Kongens gate forto år siden fant man de gamle festekrokene til trolleybussledningen som ble tatt bort på midten av 1960-tallet. Disse krokene ble brukt på nytt. Meget enkel løsning.
Användarens profilbild
Mr Bo

Inlägg av Mr Bo »

Det går att hyfsa till luftledningsstolpar så dom inte ser så förskräckligt anskrämliga ut, ett exempel på det finns hos Hudson Bergen Light Rail i Jersey City, New Jersey, här är några bildexempel på det:

Foto 1 - Essex Street, Jersey City, NJ , Foto 2 - Essex Street, Jersey City, NJ , Foto 3 - längs Essex Street, Jersey City, NJ
(Alla foton finns hos http://www.nycsubway.org - allt som är värt att veta om New York's tunnelbana, copyright David Pirmann m fl.)

Som alla kan se så är stolparna målade i "kommunalgrönt", men om vi börjar nerifrån så har dom satt på en stolpfot nere vid marken. Det ska finnas ett foto som är taget under byggnadstiden, men jag har dock inte haft energi att leta reda på det just nu. På fotot kan man se att foten är gjord i två halvor som sätts ihop runt stolpen, halvorna skruvas ihop med bultar och skift- (hyls-?)nyckel.

En bit upp sitter det ett par lampor, någon annan form av allmänbelysning verkar inte finnas så det är förmodligen den enda gatubelysning som finns (utom på det tredje fotot, men det ser ut att vara en gammal ej borttagen lampa). Om man vänder till det på rätt sätt så kan det kanske användas som argument för stolparnas existens; (med lätt släpig och långsam tjänstemannaröst:) - "Neeej, vi kan inte ta bort dom där stolparna, då försvinner gatubelysningen också och då blir det alldeles mörkt på gatan. Så kan vi inte ha det."

Högst upp på varje stolpe sitter det också en toppknopp, och om man ska följa reglerna för flaggstänger så borde det vara lökformade knoppar på stolparna på Hamngatan. (Om knoppen på en flaggstång är en rund kula så är stadsskicket i landet republik, lökformad knopp = monarki.)

Det finns alltså olika slags tillbehör för kontaktledningsstolpar, men eftersom allt sådant kostar pengar så jag har inget större hopp om att få se liknande saker i Stockholm. Det finns ju visserligen ett Skönhetsråd i Stockholm, men tyvärr finns det inga lagar eller regler som kan tvinga fram förändringar av det här slaget. Om jag minns rätt så har väl Skönhetsrådet hört av sig till SL för sådär en 8-10 år sedan (per brev, två gånger?), med en önskan om att stolparna längs Tvärbanan och Nockeby borde "förskönas", men det har väl inte hänt nånting där än?
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Visst går det att försköna stolpar. De som finns på Nmt är kopior av de som stog där tidigare och då var de kontaktledningsstolpar. I Kungsgatan fanns det otroligt snygga stolpar med tillhörade GDUer. På Vasabron vart även där snygga stolpar. SPV MUS har just fått upp SS gamla arkiv med orgonalritningar (vissa handcolorerade) med stolar och förslag till stolpar för olika platser mm. Sjöstaden stolpar har staden tagit fram för att harmoniera med stadsdelen och jag tycker de är otroligt snygga i i den miljön de står i.

Alltså det går om man vill. Har ännu inte hittat hur slutlösningen på hamngatans stolpar kommer att bli men återkommer när jag fått det.

Stefan
Skriv svar