Det går att hyfsa till luftledningsstolpar så dom inte ser så förskräckligt anskrämliga ut, ett exempel på det finns hos Hudson Bergen Light Rail i Jersey City, New Jersey, här är några bildexempel på det:
Foto 1 - Essex Street, Jersey City, NJ ,
Foto 2 - Essex Street, Jersey City, NJ ,
Foto 3 - längs Essex Street, Jersey City, NJ
(Alla foton finns hos
http://www.nycsubway.org - allt som är värt att veta om New York's tunnelbana, copyright David Pirmann m fl.)
Som alla kan se så är stolparna målade i "kommunalgrönt", men om vi börjar nerifrån så har dom satt på en stolpfot nere vid marken. Det ska finnas ett foto som är taget under byggnadstiden, men jag har dock inte haft energi att leta reda på det just nu. På fotot kan man se att foten är gjord i två halvor som sätts ihop runt stolpen, halvorna skruvas ihop med bultar och skift- (hyls-?)nyckel.
En bit upp sitter det ett par lampor, någon annan form av allmänbelysning verkar inte finnas så det är förmodligen den enda gatubelysning som finns (utom på det tredje fotot, men det ser ut att vara en gammal ej borttagen lampa). Om man vänder till det på rätt sätt så kan det kanske användas som argument för stolparnas existens; (med lätt släpig och långsam tjänstemannaröst:) - "Neeej, vi kan inte ta bort dom där stolparna, då försvinner gatubelysningen också och då blir det alldeles mörkt på gatan. Så kan vi inte ha det."
Högst upp på varje stolpe sitter det också en toppknopp, och om man ska följa reglerna för flaggstänger så borde det vara lökformade knoppar på stolparna på Hamngatan. (Om knoppen på en flaggstång är en rund kula så är stadsskicket i landet republik, lökformad knopp = monarki.)
Det finns alltså olika slags tillbehör för kontaktledningsstolpar, men eftersom allt sådant kostar pengar så jag har inget större hopp om att få se liknande saker i Stockholm. Det finns ju visserligen ett Skönhetsråd i Stockholm, men tyvärr finns det inga lagar eller regler som kan tvinga fram förändringar av det här slaget. Om jag minns rätt så har väl Skönhetsrådet hört av sig till SL för sådär en 8-10 år sedan (per brev, två gånger?), med en önskan om att stolparna längs Tvärbanan och Nockeby borde "förskönas", men det har väl inte hänt nånting där än?