Skäl att vara motvalls

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Skäl att vara motvalls

Inlägg av micke b »

-All..ehr... None onboaard!

Bild
(klicka för större)

...men vänta. Det är något fel på den här bilden ;-)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av LÅ1 »

:D Kör man på motspår?
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 21 juli 2009 0:26, redigerad totalt 2 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av daniel_s »

Ja. En viktigare fråga: Användes "Kungsleden"? :D
Hagrido
Inlägg: 354
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 22:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av Hagrido »

När jag tänkte på fel så var det första jag såg personen som ligger utslagen på bänken till vänster ;)
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av micke b »

Jag tror inte kungsleden var aktuell, det här stod och drällde på norrspår. '
Bild
men jag vet inte, jag kom precis så jag kunde ta bilden överst.

Anledningen till att medvallsen inte gick var att den gått på mer cykel än rekommenderat:
Bild
(Klicka för större)

Lite jobbigt att fastna på ett tåg som varit ute hela lördagsnatten just där solen ligger på. Då är nog raklång på en bänk på stationen att föredra...
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av daniel_s »

mickeb skrev:Jag tror inte kungsleden var aktuell, det här stod och drällde på norrspår.
Aha! Då förstår jag. Visserligen står nog tåget hinderfritt för Kungsleden (det är "transversaltågvägen" över bron för er som undrar) men strömskenan bör ha varit frånkopplad på ett så stort område att det ändå inte vore möjligt att köra den vägen.
Sparkfot
Inlägg: 3597
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av Sparkfot »

Frågan är bara vad de båda "YTL" (yttre trafikledare, f.d trafikbefäl) gör för något? Den ena verkar kolla strömdojan? Och den andra står med ändan rakt ut i vädret..
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av micke b »

Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.
Sparkfot
Inlägg: 3597
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av Sparkfot »

mickeb skrev:Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.
Aha, låter som ett jobb för räddningtjänsten att delta i, de har ju lite mer avancerade grejer för jobbet.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av M_M »

Sparkfot skrev:
mickeb skrev:Hitta en väg att klippa sönder och peta bort cykeln.
Aha, låter som ett jobb för räddningtjänsten att delta i, de har ju lite mer avancerade grejer för jobbet.
... å andra sidan kanske SL inte vill släppa in räddningstjänsten i onödan, iaf inte om de är som i London...

http://www.geocities.com/tubeprune/unst ... ide%20Pits
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av stockholm79 »

Intressant att det finns en monitor i "fel" ände.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s
Inlägg: 14450
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Skäl att vara motvalls

Inlägg av daniel_s »

stockholm79 skrev:Intressant att det finns en monitor i "fel" ände.
Man satte upp ITV för motspårskörning på hela T-bana 1 för ett antal år sedan. Tidigare behövdes inte detta i praktiken - enkelspårsdrift ägde oftast rum under planerade omständigheter och nästan alltid med fyravagnståg, varvid man vid alla plattformar på hela nätet utom EN (Slussen spår 1) fick bedriva enmansdrift utan ITV eller plattformsvakt. Numera kan motspårskörning anordnas med kort varsel och utan ordergivning, och tågen är längre än förr, och då behövs ITV för bibehållen säkerhet och för att inte onödigtvis förvärra förseningarna (att pulsa 50 m fram och tillbaka i snön på en oplogad plattform för att utföra dörrefterkontrollen är inte bara karaktärsbyggande utan även tidsödande...).
Skriv svar