mickeb skrev:Jag tror inte kungsleden var aktuell, det här stod och drällde på norrspår.
Aha! Då förstår jag. Visserligen står nog tåget hinderfritt för Kungsleden (det är "transversaltågvägen" över bron för er som undrar) men strömskenan bör ha varit frånkopplad på ett så stort område att det ändå inte vore möjligt att köra den vägen.
Frågan är bara vad de båda "YTL" (yttre trafikledare, f.d trafikbefäl) gör för något? Den ena verkar kolla strömdojan? Och den andra står med ändan rakt ut i vädret..
stockholm79 skrev:Intressant att det finns en monitor i "fel" ände.
Man satte upp ITV för motspårskörning på hela T-bana 1 för ett antal år sedan. Tidigare behövdes inte detta i praktiken - enkelspårsdrift ägde oftast rum under planerade omständigheter och nästan alltid med fyravagnståg, varvid man vid alla plattformar på hela nätet utom EN (Slussen spår 1) fick bedriva enmansdrift utan ITV eller plattformsvakt. Numera kan motspårskörning anordnas med kort varsel och utan ordergivning, och tågen är längre än förr, och då behövs ITV för bibehållen säkerhet och för att inte onödigtvis förvärra förseningarna (att pulsa 50 m fram och tillbaka i snön på en oplogad plattform för att utföra dörrefterkontrollen är inte bara karaktärsbyggande utan även tidsödande...).