Första X61 i Sverige [bilder]

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4675
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av leifd »

Idag såg jag åter igen X61:an, denna gång stående i svarven i Hagalund......

Bild
Bild
Bild

orsaken til besöket i svarven, kan man ju undra över, men möjligen har man drabbats av fastbromsning under transporten.
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:orsaken til besöket i svarven, kan man ju undra över, men möjligen har man drabbats av fastbromsning under transporten.
Den har inte gått med en annan hjulprofil i Tyskland då?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4675
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
leifd skrev:orsaken til besöket i svarven, kan man ju undra över, men möjligen har man drabbats av fastbromsning under transporten.
Den har inte gått med en annan hjulprofil i Tyskland då?
Av vilken anledning skulle det göra det ? Gissar man håller sig till UIC-standard.
Annars skulle ju allt som kommer hit från kontinenten få svarvas om, knappast troligt....
rojje
Inlägg: 178
Blev medlem: fredag 06 juni 2003 17:35
Ort: Stockholm

Re: Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av rojje »

Var samma sak med en av dom första leverade X60, man satte slag i hjul under transporten. Med avstängda batterier fungerar inte fastbromsningsskyddet och en X60/X61 har mycket bra tryckluftsbroms. Så jag tror att din teori om slag i hjul stämmer Leif.

//Roger
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4675
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av leifd »

rojje skrev:Var samma sak med en av dom första leverade X60, man satte slag i hjul under transporten. Med avstängda batterier fungerar inte fastbromsningsskyddet och en X60/X61 har mycket bra tryckluftsbroms. Så jag tror att din teori om slag i hjul stämmer Leif.

//Roger
Jo, jag misstänkte väl det, samma förhållande gäller ju X40 och egentligen alla fordon där fastbromsningsskyddet inte är i funktion. /Leif
Användarens profilbild
Icecool
Inlägg: 294
Blev medlem: lördag 16 december 2006 22:55

Re: Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av Icecool »

Vad är skillnad mellan X-60 och X-61?
Icecool
Väder gör sig bäst i dramatiskt tillstånd!
http://www.airliners.net/
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av kildor »

Icecool skrev:Vad är skillnad mellan X-60 och X-61?
X61 är en variant av X60 som är lite kortare (74m istället för 107m) och med en annan inredning och möblering (X61 kommer bl.a. utrustas med toalett).
Användarens profilbild
Icecool
Inlägg: 294
Blev medlem: lördag 16 december 2006 22:55

Re: Första X61 i Sverige [bilder]

Inlägg av Icecool »

Aha, då vet jag =)
Icecool
Väder gör sig bäst i dramatiskt tillstånd!
http://www.airliners.net/
Skriv svar