Bland min morfars gamla diabilder har hittats ett par stycken med spårvagnsmotiv. Jag har ingen aning om när de är tagna eller varför, för såvitt jag vet var han ingen diggare (åtminstone inte av spårvagnar). Platserna däremot är lätta att känna igen så idag gav jag mig ut för att försöka hitta ungefär samma kameravinklar.
Vi börjar vid Stureplan, där vi kan konstatera att huset till höger har åldrats med värdighet(!). I förgrunden ser vi en mustang, A25 nr 444, på linje 6 mot Sofia. På refugen ligger något som ser ut som vitmålade träbjälkar. Hör de till bygget intill, eller ska de användas vid Dagen H (som då inte var alltför avlägsen när morfar tog bilden)?
Om vi vrider huvudet åt höger ser det ut så här. 444:s syster 445 är på väg till Roslagstull. Banken finns kvar, och kanske även de två bortersta träden. Att baldakinen som skymtar genom spårvagnen har ungefär samma färger som 7-Elevens skylt på samma ställe måste vara en slump.
...och på sista bilden följer vi Birger Jarlsgatan upp till spårvagnshallarna. 444 är på väg mot Roslagstull, så förmodligen ska den här bilden egentligen vara först av de tre. Om de nu är tagna samma dag, vilket är sannolikt men inte alls säkert. En intressant detalj är dubbeldäckaren i bakgrunden till höger. Visst är det så att de levererades 1967? Gick de i trafik innan Dagen H?
Har du fler då och nu bilder - kul att se förändringarna vare sig det är negativa eller positiva (negativt förståss vad gäller spårvagnsbristen i nu-bilderna )
Linje 6 fick mustanger när linje 5 lades ned i november 1962. Det fanns dubbeldäckare även under vänstertrafiktiden, dels tre turistvagnar, dels 20 (om jag minns rätt) Büssing Präfekt som gick på linje 62. Bussen på bilden ser dock ut som en Leyland Atlantean, d.v.s en högervagn, så det är nog övningskörning.
Hm bilderna skulle kunna vara tagna under Spårvägens dag i augusti 1967 och H35:an då kanske utställd som visningsobjekt för nya H-bussar på Eriksbergsplan.
Nu har jag bara minne av att sådana bussar ställdes upp på Solliden denna dag men kan ju ha skiftat under dagen. Museilinjen med SL museivagnar vände i alla fall vid Eriksbergsplan (genom triangling!).
Patrick skrev:Har du fler då och nu bilder - kul att se förändringarna vare sig det är negativa eller positiva (negativt förståss vad gäller spårvagnsbristen i nu-bilderna )
NerdBoy skrev:Vi börjar vid Stureplan, där vi kan konstatera att huset till höger har åldrats med värdighet(!)
Visst är det underbart att se alla dessa gamla fotografier med spårvagnsmotiv! Och dagsfärska fotografier talar om att husen i Stockholm verkligen har vårdats. Var rädda om dem, de är såååå vackra!
Dessutom tycks du verkligen ha haft en trevlig morfar!!!
Jag har en del diabilder från Spårvägens Dag 1967 men kan inte visa dem då de ligger deponerade hos Trafiknostalgiska Förlaget för eventuell publicering i någon kommande bok.
Åh vad jag ÄLSKAR "nu & då bilder".
En "sjukdom" jag har ärvt av min salig far.
Tack Nerdboy, och är det fler som har nu & då bilder, tveka inte, posta dem gärna.
Vet att AGR borde sitta på en guldgruva..
(Nej Anders, inte DEN, bilderna... )
Hej! Jag tog mig friheten att leka lite med bilderna på datorn, putsade ytan lite och försökte ta fram lite mer färg ur dem. Så här blev det - hoppas att du inte misstycker!
Persson skrev:Hej! Jag tog mig friheten att leka lite med bilderna på datorn, putsade ytan lite och försökte ta fram lite mer färg ur dem. Så här blev det - hoppas att du inte misstycker!