Östermalm då och nu

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Östermalm då och nu

Inlägg av NerdBoy »

Bland min morfars gamla diabilder har hittats ett par stycken med spårvagnsmotiv. Jag har ingen aning om när de är tagna eller varför, för såvitt jag vet var han ingen diggare (åtminstone inte av spårvagnar). Platserna däremot är lätta att känna igen så idag gav jag mig ut för att försöka hitta ungefär samma kameravinklar.

Vi börjar vid Stureplan, där vi kan konstatera att huset till höger har åldrats med värdighet(!). I förgrunden ser vi en mustang, A25 nr 444, på linje 6 mot Sofia. På refugen ligger något som ser ut som vitmålade träbjälkar. Hör de till bygget intill, eller ska de användas vid Dagen H (som då inte var alltför avlägsen när morfar tog bilden)?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Östermalm då och nu

Inlägg av Bussmicke »

Det råder Ingen tvekan om vilken bild man föredrar..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Om vi vrider huvudet åt höger ser det ut så här. 444:s syster 445 är på väg till Roslagstull. Banken finns kvar, och kanske även de två bortersta träden. Att baldakinen som skymtar genom spårvagnen har ungefär samma färger som 7-Elevens skylt på samma ställe måste vara en slump.

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

...och på sista bilden följer vi Birger Jarlsgatan upp till spårvagnshallarna. 444 är på väg mot Roslagstull, så förmodligen ska den här bilden egentligen vara först av de tre. Om de nu är tagna samma dag, vilket är sannolikt men inte alls säkert. En intressant detalj är dubbeldäckaren i bakgrunden till höger. Visst är det så att de levererades 1967? Gick de i trafik innan Dagen H?

Bild

Bild
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

NerdBoy//

Har du fler då och nu bilder - kul att se förändringarna vare sig det är negativa eller positiva (negativt förståss vad gäller spårvagnsbristen i nu-bilderna :( )
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:En intressant detalj är dubbeldäckaren i bakgrunden till höger. Visst är det så att de levererades 1967? Gick de i trafik innan Dagen H?
Kan det vara övnings- eller provkörning?

Tack för dessa då och nu-bilder! Sådana är alltid intressanta!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Linje 6 fick mustanger när linje 5 lades ned i november 1962. Det fanns dubbeldäckare även under vänstertrafiktiden, dels tre turistvagnar, dels 20 (om jag minns rätt) Büssing Präfekt som gick på linje 62. Bussen på bilden ser dock ut som en Leyland Atlantean, d.v.s en högervagn, så det är nog övningskörning.
218

Inlägg av 218 »

Hm bilderna skulle kunna vara tagna under Spårvägens dag i augusti 1967 och H35:an då kanske utställd som visningsobjekt för nya H-bussar på Eriksbergsplan.
Nu har jag bara minne av att sådana bussar ställdes upp på Solliden denna dag men kan ju ha skiftat under dagen. Museilinjen med SL museivagnar vände i alla fall vid Eriksbergsplan (genom triangling!).

218
Johan

Inlägg av Johan »

Bild

Stort tack till dig för att du visar dessa bilder.
Anglais-huset byggdes 1966 så bilden borde alltså vara tagen 1966 eller 1967.
218

Inlägg av 218 »

Mittåt, bilderna är inte tagna dagen för Spårvägens dag då alla spårvagnar var flaggprydda denna dag!

218
Björn Stråhle
Kontakt:

Inlägg av Björn Stråhle »

Hej!

Trevligt att vi nu är fler som gillar då och nu bilder. Tack för att Du delade med Dig!

Hälsningar/Björn
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

NerdBoy skrev:Bild
Tack för att du visar de här gamla godingarna!

Något som inte åldrats särskilt fint är ju FACIT, som man ser reklam för på högra huset på bilden ovan.

Tänk om de åtminstone varit lite snabbare på att övergå till att tillverka skrivare...
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Patrick skrev:Har du fler då och nu bilder - kul att se förändringarna vare sig det är negativa eller positiva (negativt förståss vad gäller spårvagnsbristen i nu-bilderna :( )
Tyvärr, det här är de enda bilderna jag har.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

218 skrev:Mittåt, bilderna är inte tagna dagen för Spårvägens dag då alla spårvagnar var flaggprydda denna dag!
OK, då föll den teorin. Den mest troliga av de kvarvarande är att han hade köpt ny kamera och gick runt och plåtade lite på måfå... :)
lelleme

Inlägg av lelleme »

NerdBoy skrev:Vi börjar vid Stureplan, där vi kan konstatera att huset till höger har åldrats med värdighet(!)
Visst är det underbart att se alla dessa gamla fotografier med spårvagnsmotiv! Och dagsfärska fotografier talar om att husen i Stockholm verkligen har vårdats. Var rädda om dem, de är såååå vackra!

Dessutom tycks du verkligen ha haft en trevlig morfar!!!

TACK FÖR VISNINGEN!
Lennart
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Då- och nubilder är alltid intressanta! Tack för arbetet att leta, fota och redigera. :D
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag har en del diabilder från Spårvägens Dag 1967 men kan inte visa dem då de ligger deponerade hos Trafiknostalgiska Förlaget för eventuell publicering i någon kommande bok.

//Lars S
Användarens profilbild
Luddsson

Inlägg av Luddsson »

Åh vad jag ÄLSKAR "nu & då bilder".
En "sjukdom" jag har ärvt av min salig far.
Tack Nerdboy, och är det fler som har nu & då bilder, tveka inte, posta dem gärna.
Vet att AGR borde sitta på en guldgruva..
(Nej Anders, inte DEN, bilderna... :cheesygrin: )
Persson

Inlägg av Persson »

Hej! Jag tog mig friheten att leka lite med bilderna på datorn, putsade ytan lite och försökte ta fram lite mer färg ur dem. Så här blev det - hoppas att du inte misstycker!
Bild

Bild

Bästa hälsningar
Frej Persson
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Persson skrev:Hej! Jag tog mig friheten att leka lite med bilderna på datorn, putsade ytan lite och försökte ta fram lite mer färg ur dem. Så här blev det - hoppas att du inte misstycker!
Nej då, jag misstycker inte alls. :)
Skriv svar