



Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jo, ingår i Dresdens S-banesystem. Tåg av denna typ hittar man dock i hela Tyskland, möjligen med lite äldre varianter på vagnar ibland dock.kildor skrev:Mycket fina bilder!
Dresden S-Bahn om jag förstått det rätt...
Lustig sammansättning på tåget. Det ser ut som motorvagnar, men tåget dras i ena riktningen av ett lok...??
Kan man inte säga att varje X2-tågsätt har ett lok och en manövervagn? (samt fem mellanliggande vagnar) Vet att loket i X2-sätten inte får kallas lok, men ändå!leifd skrev: Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Nej, det kan man inte, för X2 är fast kopplade med kortkoppel, men kan tas isär på någon timme.LÅ1 skrev:Kan man inte säga att varje X2-tågsätt har ett lok och en manövervagn? (samt fem mellanliggande vagnar) Vet att loket i X2-sätten inte får kallas lok, men ändå!leifd skrev: Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Alla X2000 kanske inte har fem mellanvagnar? Men de som används mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö/Köpenhamn har normalt det.
Tack! Jo, det borde jag ju kunnat lista ut genom att titta på bilden och se att bara loket har strömavtagare. SJ:s manövervagnar är inte speciellt vackra, men jag har faktiskt kört en sån när de var kvar i Skåne. Intressant att det verkar vara ett utbrett fenomen i Tyskland, men en undantagslösning i Sverige...leifd skrev:Detta är ju "manövervagnståg", något som under senare år kommit explosionsartat i bl.a. Tyskland, där det förutom S-banetåg finns i stor omfattning i såväl IC-tåg som RB-tåg (= RegionalBahn).
I vissa områden används även rena motorvagnståg i S-banetågen.
Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.kildor skrev:Tack! Jo, det borde jag ju kunnat lista ut genom att titta på bilden och se att bara loket har strömavtagare. SJ:s manövervagnar är inte speciellt vackra, men jag har faktiskt kört en sån när de var kvar i Skåne. Intressant att det verkar vara ett utbrett fenomen i Tyskland, men en undantagslösning i Sverige...leifd skrev:Detta är ju "manövervagnståg", något som under senare år kommit explosionsartat i bl.a. Tyskland, där det förutom S-banetåg finns i stor omfattning i såväl IC-tåg som RB-tåg (= RegionalBahn).
I vissa områden används även rena motorvagnståg i S-banetågen.
Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
Vad trött jag blir, finns det NÅGOT som du inte kan vända till att allt är bättre utomlands och att vi i Sverige är så allmänt slöa och efter? Om det vore grundat på sann kunskap hade det varit en sak, men du skiter ju i vilket, du skriver bara reflexmässigt så där om allting!Per Lind skrev:Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
I Sverige måste vi alltid uppfinna allt själva.
När SSS-S var i Schwarzwald i början av 2000-talet så åkte vi några sträckor med dessa tåg bestående av manövervagn, ett stort antal mellanvagnar, lok.
Snabba att accelerera, sköna att åka i och hyfsat med plats.
Argumentet som SJ brukar använda att loktåg är långsamma stämmer inte i Tyskland, men kanske är deras lok bättre än Rc?
-Per
daniel_s skrev:Vad trött jag blir, finns det NÅGOT som du inte kan vända till att allt är bättre utomlands och att vi i Sverige är så allmänt slöa och efter? Om det vore grundat på sann kunskap hade det varit en sak, men du skiter ju i vilket, du skriver bara reflexmässigt så där om allting!Per Lind skrev:Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
I Sverige måste vi alltid uppfinna allt själva.
När SSS-S var i Schwarzwald i början av 2000-talet så åkte vi några sträckor med dessa tåg bestående av manövervagn, ett stort antal mellanvagnar, lok.
Snabba att accelerera, sköna att åka i och hyfsat med plats.
Argumentet som SJ brukar använda att loktåg är långsamma stämmer inte i Tyskland, men kanske är deras lok bättre än Rc?
-Per
Och nu till saken: Kan det inte ha att göra med, att Sverige länge hade ett system med väldigt utbredda lokomlopp där samma lok gick i både person- och godståg och ibland hamnade långt bort? I ett sådant system fungerar det kanske inte så bra att reservera lok för lokaltrafik, det blir lätt lite ineffektivt. Rc är starka lok, som gör god fart i persontrafiken så länge man är nöjd med den högsta hastigheten. Onödigt starka, kan man kanske till och med säga: I de fordonsomlopp som fanns i lokaltrafiken var tågstorlekarna i många fall lagom för ett kort motorvagnståg, och även i SL-trafiken gick man ju tidigt in för motorvagnar. I många fall har man nog inte heller kunnat avsätta lok för den lokaltrafik som byggts upp under senare år, utan det enda alternativet har varit nyinköp och då har man valt motorvagnar.
Jag tror nog att man kan säga, att manövervagnståg är en utmärkt uppfinning som SJ dock inte haft tillräckligt stort behov av för att kosta på sig. För att kunna använda manövervagnar i större utsträckning än det blev, så hade man behövt utrusta ett stort antal lok för manövervagnsdriften, vilket man kanske tyckte hade kostat mer än det smakade. Rundgångarna tar visserligen tid, men det är inte säkert att man kan vinna så mycket på att få bort dem - det beror ju på hur tidtabellen på den aktuella banan ser ut.
De SMS-lok som finns idag används ju i rätt stor utsträckning i tåg med ett lok i varje ände, vilket på sätt och vis är det slag av regionala loktåg som jag tror att du vill se fler av! Sådana tåg får både "tvåriktningskörbarhet" och goda fartresurser. Att loktåg skulle vara långsamma har jag aldrig hört SJ säga annat än när de förklarar varför de satsar på motorvagnståg, men det räknas ju inte.
Det är inte jag som anser att våra Rc är slöa utan SJ!leifd skrev: Här måste jag nog säga att jag är helt inne på daniel_s linje, att det tyvärr är en del reflexmässigt skrivande om än kryddat med eget tyckande. Jag och Bussmicke, har ju åkt runt en hel de senaste åren och även vi sett många olika tåg, så visst blir man imponerad av hur väl det fungerar i många länder. Dock, om man ser på det med vana ögon så märker man ju att det inte alltid är så perfekt.
Att påstå att våra Rc-lok är slöa, det är ju dock mot bättre vetande och något som vi nog aldrig hört SJ eller SJ AB uttala, i vart fall inte som officiell åsikt.
Rc-loken som på sin tid var värdens första tyristorstyrda lok, har ju en del år på nacken, så de ska självklart inet jämföras med helt nya konstruktioner och framför allt inte med med många mycket motorstarkare konstruktioner som kommit fram på senare år.
Vad man också måste tänka på, är ju att vi i Sverige, under mycket större del av året (än tex Tyskland) kör tåg på spår med mycket sämre adhesion, främst pga vinterväglaget. Detta medför ju att det är mycket svårare att köra med allt för starka lok. Numera klarar ju manöversystem och hjälpsystem detta på ett bättre sätt dock, men Rc-lok är inte nya lok som sagt.
Sedan ska man ju tänka på att Sverige är ett bra mycket mindre järnvägsland, än många andra länder ute i Europa, främst beror ju det på att vi är så få svenskar. Många innevånare kräver ju mycket större fordonsparker. Har man många fordon, är det ofta lättare att binda fordon vid speciella uppgifter, som sker i hög utsträckning i bl.a. Tyskland och faktiskt även i Sverige numera.
Dessutom verkar tyskarna sedan länge utrusta alla sina dragfordon för multipelkörning via SMS, viklet ger otrolig flexiblitet. I princip kan vilket lok som helst multipelköras med vilket som helst annat, eller med vilken manövervagn som helst. Loken kan dessutom placeras var man önskar i tågen, det ända som krävs är att vagnarna däremellan har UIC-ledning.
Om Du blir så trött så skall Du kanske sova lite mer? Coola ner lite och låt Dina undersåtar komma fram.daniel_s skrev:Vad trött jag blir, finns det NÅGOT som du inte kan vända till att allt är bättre utomlands och att vi i Sverige är så allmänt slöa och efter? Om det vore grundat på sann kunskap hade det varit en sak, men du skiter ju i vilket, du skriver bara reflexmässigt så där om allting!Per Lind skrev:Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
I Sverige måste vi alltid uppfinna allt själva.
När SSS-S var i Schwarzwald i början av 2000-talet så åkte vi några sträckor med dessa tåg bestående av manövervagn, ett stort antal mellanvagnar, lok.
Snabba att accelerera, sköna att åka i och hyfsat med plats.
Argumentet som SJ brukar använda att loktåg är långsamma stämmer inte i Tyskland, men kanske är deras lok bättre än Rc?
-Per
Och nu till saken: Kan det inte ha att göra med, att Sverige länge hade ett system med väldigt utbredda lokomlopp där samma lok gick i både person- och godståg och ibland hamnade långt bort? I ett sådant system fungerar det kanske inte så bra att reservera lok för lokaltrafik, det blir lätt lite ineffektivt. Rc är starka lok, som gör god fart i persontrafiken så länge man är nöjd med den högsta hastigheten. Onödigt starka, kan man kanske till och med säga: I de fordonsomlopp som fanns i lokaltrafiken var tågstorlekarna i många fall lagom för ett kort motorvagnståg, och även i SL-trafiken gick man ju tidigt in för motorvagnar. I många fall har man nog inte heller kunnat avsätta lok för den lokaltrafik som byggts upp under senare år, utan det enda alternativet har varit nyinköp och då har man valt motorvagnar.
Jag tror nog att man kan säga, att manövervagnståg är en utmärkt uppfinning som SJ dock inte haft tillräckligt stort behov av för att kosta på sig. För att kunna använda manövervagnar i större utsträckning än det blev, så hade man behövt utrusta ett stort antal lok för manövervagnsdriften, vilket man kanske tyckte hade kostat mer än det smakade. Rundgångarna tar visserligen tid, men det är inte säkert att man kan vinna så mycket på att få bort dem - det beror ju på hur tidtabellen på den aktuella banan ser ut.
De SMS-lok som finns idag används ju i rätt stor utsträckning i tåg med ett lok i varje ände, vilket på sätt och vis är det slag av regionala loktåg som jag tror att du vill se fler av! Sådana tåg får både "tvåriktningskörbarhet" och goda fartresurser. Att loktåg skulle vara långsamma har jag aldrig hört SJ säga annat än när de förklarar varför de satsar på motorvagnståg, men det räknas ju inte.
Per Lind skrev:Det är inte jag som anser att våra Rc är slöa utan SJ!leifd skrev: Här måste jag nog säga att jag är helt inne på daniel_s linje, att det tyvärr är en del reflexmässigt skrivande om än kryddat med eget tyckande. Jag och Bussmicke, har ju åkt runt en hel de senaste åren och även vi sett många olika tåg, så visst blir man imponerad av hur väl det fungerar i många länder. Dock, om man ser på det med vana ögon så märker man ju att det inte alltid är så perfekt.
Att påstå att våra Rc-lok är slöa, det är ju dock mot bättre vetande och något som vi nog aldrig hört SJ eller SJ AB uttala, i vart fall inte som officiell åsikt.
Rc-loken som på sin tid var värdens första tyristorstyrda lok, har ju en del år på nacken, så de ska självklart inet jämföras med helt nya konstruktioner och framför allt inte med med många mycket motorstarkare konstruktioner som kommit fram på senare år.
Vad man också måste tänka på, är ju att vi i Sverige, under mycket större del av året (än tex Tyskland) kör tåg på spår med mycket sämre adhesion, främst pga vinterväglaget. Detta medför ju att det är mycket svårare att köra med allt för starka lok. Numera klarar ju manöversystem och hjälpsystem detta på ett bättre sätt dock, men Rc-lok är inte nya lok som sagt.
Sedan ska man ju tänka på att Sverige är ett bra mycket mindre järnvägsland, än många andra länder ute i Europa, främst beror ju det på att vi är så få svenskar. Många innevånare kräver ju mycket större fordonsparker. Har man många fordon, är det ofta lättare att binda fordon vid speciella uppgifter, som sker i hög utsträckning i bl.a. Tyskland och faktiskt även i Sverige numera.
Dessutom verkar tyskarna sedan länge utrusta alla sina dragfordon för multipelkörning via SMS, viklet ger otrolig flexiblitet. I princip kan vilket lok som helst multipelköras med vilket som helst annat, eller med vilken manövervagn som helst. Loken kan dessutom placeras var man önskar i tågen, det ända som krävs är att vagnarna däremellan har UIC-ledning.
Deras argument för att ersätta bra och bekväma loktåg med motorvagnståg är att loktåg är för slöa i accelerationen.
Har avhandlats kilometervis i postvagnen i samband med dubbeldäckarnas introduktion.
Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
-Per
Per Lind skrev:Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?Per Lind skrev:När SJ envist lägger ner en massa pengar på att konstruera en dubbeldäckare när det redan finns färdigt material att köpa förstår jag inte logiken. Särskilt inte som man får en vagn som tar obetydligt mer passagerare än en konventionell vagn.
Eftersom vi kör med samma system som både tyskar som Österrikare så finns nog en hel del. Vagnsbredden är också åt rätt håll så det borde också fungera.NerdBoy skrev:Per Lind skrev:Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?Per Lind skrev:När SJ envist lägger ner en massa pengar på att konstruera en dubbeldäckare när det redan finns färdigt material att köpa förstår jag inte logiken. Särskilt inte som man får en vagn som tar obetydligt mer passagerare än en konventionell vagn.
(Ovanstående är menat som en allvarlig fråga, är väl bäst att tillägga...)
Lastprofien är större än den kontinentala, så det passar ju, även om man "ger bort" några centimeter.NerdBoy skrev:
Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?
(Ovanstående är menat som en allvarlig fråga, är väl bäst att tillägga...)
Håller fullständigt med Dig att lok inte är slöa, refererade, som sagts, till SJ's uttalanden. Om dom var officiella eller inte vet jag inte men de har framförts vid ett flertal tillfällen av "kunnigt" folk som jobbar på SJ i samband med X40-lanseringen.leifd skrev:Per Lind skrev:Det är inte jag som anser att våra Rc är slöa utan SJ!leifd skrev: Här måste jag nog säga att jag är helt inne på daniel_s linje, att det tyvärr är en del reflexmässigt skrivande om än kryddat med eget tyckande. Jag och Bussmicke, har ju åkt runt en hel de senaste åren och även vi sett många olika tåg, så visst blir man imponerad av hur väl det fungerar i många länder. Dock, om man ser på det med vana ögon så märker man ju att det inte alltid är så perfekt.
Att påstå att våra Rc-lok är slöa, det är ju dock mot bättre vetande och något som vi nog aldrig hört SJ eller SJ AB uttala, i vart fall inte som officiell åsikt.
Rc-loken som på sin tid var värdens första tyristorstyrda lok, har ju en del år på nacken, så de ska självklart inet jämföras med helt nya konstruktioner och framför allt inte med med många mycket motorstarkare konstruktioner som kommit fram på senare år.
Vad man också måste tänka på, är ju att vi i Sverige, under mycket större del av året (än tex Tyskland) kör tåg på spår med mycket sämre adhesion, främst pga vinterväglaget. Detta medför ju att det är mycket svårare att köra med allt för starka lok. Numera klarar ju manöversystem och hjälpsystem detta på ett bättre sätt dock, men Rc-lok är inte nya lok som sagt.
Sedan ska man ju tänka på att Sverige är ett bra mycket mindre järnvägsland, än många andra länder ute i Europa, främst beror ju det på att vi är så få svenskar. Många innevånare kräver ju mycket större fordonsparker. Har man många fordon, är det ofta lättare att binda fordon vid speciella uppgifter, som sker i hög utsträckning i bl.a. Tyskland och faktiskt även i Sverige numera.
Dessutom verkar tyskarna sedan länge utrusta alla sina dragfordon för multipelkörning via SMS, viklet ger otrolig flexiblitet. I princip kan vilket lok som helst multipelköras med vilket som helst annat, eller med vilken manövervagn som helst. Loken kan dessutom placeras var man önskar i tågen, det ända som krävs är att vagnarna däremellan har UIC-ledning.
Deras argument för att ersätta bra och bekväma loktåg med motorvagnståg är att loktåg är för slöa i accelerationen.
Har avhandlats kilometervis i postvagnen i samband med dubbeldäckarnas introduktion.
Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
-Per
Först och främst då Per..... lok är inte så slöa alls.
Det är heller ingen officiell ståndpunkt från SJ AB, så där får du nog ge dej. Det sägs en massa i Postvagnen som inte stämmer, det vet säkert både Du och Jag.
Däremot är loktåg långsammare, främst om det är långa tåg och med främst 60-talsvagnar. Men sånna finns inte längre i trafik. Det som tar tid då är ju dörrstängning och avgångsprocedur.
Nu körs bara med 80-talsvagnar och dessa har central dörrstängning, något som funnits på utländska tåg i många många år innan det blev.
När det sedan gäller X40, så är SJ:s officiella inställning att det är ett tåg köpt från hyllan, inget annat. Att mindre ändringar sedan görs är en helt annan sak.
En annan officiell ståndpunkt från SJ AB, är att X40 är företagets mest väl fungerande fordons typ just nu. Faktiskt har man nog kommit dit ovanligt snabbt med dessa tåg, för problem det har det varirt med det mesta som gått på spår i detta land, det vet både Du och Jag (hoppas jag allafall).