Königstein

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Königstein

Inlägg av Bussmicke »

Två S-Bahntåg på linje S1 t/f Bad Schandau.

Bild

Bild

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Königstein

Inlägg av kildor »

Mycket fina bilder!
Dresden S-Bahn om jag förstått det rätt...

Lustig sammansättning på tåget. Det ser ut som motorvagnar, men tåget dras i ena riktningen av ett lok...??
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4679
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av leifd »

kildor skrev:Mycket fina bilder!
Dresden S-Bahn om jag förstått det rätt...

Lustig sammansättning på tåget. Det ser ut som motorvagnar, men tåget dras i ena riktningen av ett lok...??
Jo, ingår i Dresdens S-banesystem. Tåg av denna typ hittar man dock i hela Tyskland, möjligen med lite äldre varianter på vagnar ibland dock.
Detta är ju "manövervagnståg", något som under senare år kommit explosionsartat i bl.a. Tyskland, där det förutom S-banetåg finns i stor omfattning i såväl IC-tåg som RB-tåg (= RegionalBahn).
I vissa områden används även rena motorvagnståg i S-banetågen.

Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Bild
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4679
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av leifd »

[quote="Bussmicke"]Två S-Bahntåg på linje S1 t/f Bad Schandau.

Bild

Tycker du fick till färgen bra Micke, lika vass som den verkligen var, på dessa tämligen nya tågsätt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Königstein

Inlägg av LÅ1 »

leifd skrev: Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Kan man inte säga att varje X2-tågsätt har ett lok och en manövervagn? (samt fem mellanliggande vagnar) Vet att loket i X2-sätten inte får kallas lok, men ändå!

Alla X2000 kanske inte har fem mellanvagnar? Men de som används mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö/Köpenhamn har normalt det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4679
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av leifd »

LÅ1 skrev:
leifd skrev: Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Kan man inte säga att varje X2-tågsätt har ett lok och en manövervagn? (samt fem mellanliggande vagnar) Vet att loket i X2-sätten inte får kallas lok, men ändå!

Alla X2000 kanske inte har fem mellanvagnar? Men de som används mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö/Köpenhamn har normalt det.
Nej, det kan man inte, för X2 är fast kopplade med kortkoppel, men kan tas isär på någon timme.
Manövervagnståg har alltid normala "drag och stötinrättningar" dvs skruvkoppel och buffertar.
SJ kallar inte heller motorenheten för X2 för lok, utan man använder uttrycket "drivenhet" eller bara "driven".

Fn. ska 40 tågsätt vara i trafik, av dessa ska 8 vara X2K-6 för Köpenhamn, 10 ska vara X2-6 och 22 ska vara X2-5.
5:orna används i mindre belastade tåg på Malmö, Görteborg och som Multvagnar på samma linjer. De går också på Norrland, Västkusten, Karlstad, Falun, Jönköping och Uddevalla då dessa sträckor trafikeras.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Königstein

Inlägg av kildor »

leifd skrev:Detta är ju "manövervagnståg", något som under senare år kommit explosionsartat i bl.a. Tyskland, där det förutom S-banetåg finns i stor omfattning i såväl IC-tåg som RB-tåg (= RegionalBahn).
I vissa områden används även rena motorvagnståg i S-banetågen.

Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Tack! Jo, det borde jag ju kunnat lista ut genom att titta på bilden och se att bara loket har strömavtagare. SJ:s manövervagnar är inte speciellt vackra, men jag har faktiskt kört en sån när de var kvar i Skåne. Intressant att det verkar vara ett utbrett fenomen i Tyskland, men en undantagslösning i Sverige...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4679
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av leifd »

kildor skrev:
leifd skrev:Detta är ju "manövervagnståg", något som under senare år kommit explosionsartat i bl.a. Tyskland, där det förutom S-banetåg finns i stor omfattning i såväl IC-tåg som RB-tåg (= RegionalBahn).
I vissa områden används även rena motorvagnståg i S-banetågen.

Manövervagnståg finns även i Sverige, dock finns bara tre manövervagnar. Dessa går nu i trafik i Mälardalen, efter att en tid gått i Skåne.
Tack! Jo, det borde jag ju kunnat lista ut genom att titta på bilden och se att bara loket har strömavtagare. SJ:s manövervagnar är inte speciellt vackra, men jag har faktiskt kört en sån när de var kvar i Skåne. Intressant att det verkar vara ett utbrett fenomen i Tyskland, men en undantagslösning i Sverige...
Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
Mohlin
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 17 augusti 2006 16:29

Re: Königstein

Inlägg av Mohlin »

Som vanligt jättefina bilder Micke, men det grämer mig att nya Dostos tagit befälet i S-bahne trafiken i Dresden. Iofs var det väl väntat men för nostalgiker som jag är det ändå en motgång. Även om jag förstår att stationsmiljöerna är de samma. Så ytterligare en resa kan det vara värt.

Jag vill ändå tycka att det var bättre förrBild

Men va fan, jag kan i alla fall glädja mig med att ha varit med "förr"
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av Bussmicke »

Och jag får tacka för beröm och att jag fick se denna bild.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Königstein

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.
I Sverige måste vi alltid uppfinna allt själva.
När SSS-S var i Schwarzwald i början av 2000-talet så åkte vi några sträckor med dessa tåg bestående av manövervagn, ett stort antal mellanvagnar, lok.
Snabba att accelerera, sköna att åka i och hyfsat med plats.
Argumentet som SJ brukar använda att loktåg är långsamma stämmer inte i Tyskland, men kanske är deras lok bättre än Rc?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Königstein

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:
leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.
I Sverige måste vi alltid uppfinna allt själva.
När SSS-S var i Schwarzwald i början av 2000-talet så åkte vi några sträckor med dessa tåg bestående av manövervagn, ett stort antal mellanvagnar, lok.
Snabba att accelerera, sköna att åka i och hyfsat med plats.
Argumentet som SJ brukar använda att loktåg är långsamma stämmer inte i Tyskland, men kanske är deras lok bättre än Rc?
-Per
Vad trött jag blir, finns det NÅGOT som du inte kan vända till att allt är bättre utomlands och att vi i Sverige är så allmänt slöa och efter? Om det vore grundat på sann kunskap hade det varit en sak, men du skiter ju i vilket, du skriver bara reflexmässigt så där om allting!

Och nu till saken: Kan det inte ha att göra med, att Sverige länge hade ett system med väldigt utbredda lokomlopp där samma lok gick i både person- och godståg och ibland hamnade långt bort? I ett sådant system fungerar det kanske inte så bra att reservera lok för lokaltrafik, det blir lätt lite ineffektivt. Rc är starka lok, som gör god fart i persontrafiken så länge man är nöjd med den högsta hastigheten. Onödigt starka, kan man kanske till och med säga: I de fordonsomlopp som fanns i lokaltrafiken var tågstorlekarna i många fall lagom för ett kort motorvagnståg, och även i SL-trafiken gick man ju tidigt in för motorvagnar. I många fall har man nog inte heller kunnat avsätta lok för den lokaltrafik som byggts upp under senare år, utan det enda alternativet har varit nyinköp och då har man valt motorvagnar.

Jag tror nog att man kan säga, att manövervagnståg är en utmärkt uppfinning som SJ dock inte haft tillräckligt stort behov av för att kosta på sig. För att kunna använda manövervagnar i större utsträckning än det blev, så hade man behövt utrusta ett stort antal lok för manövervagnsdriften, vilket man kanske tyckte hade kostat mer än det smakade. Rundgångarna tar visserligen tid, men det är inte säkert att man kan vinna så mycket på att få bort dem - det beror ju på hur tidtabellen på den aktuella banan ser ut.

De SMS-lok som finns idag används ju i rätt stor utsträckning i tåg med ett lok i varje ände, vilket på sätt och vis är det slag av regionala loktåg som jag tror att du vill se fler av! Sådana tåg får både "tvåriktningskörbarhet" och goda fartresurser. Att loktåg skulle vara långsamma har jag aldrig hört SJ säga annat än när de förklarar varför de satsar på motorvagnståg, men det räknas ju inte.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4679
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Per Lind skrev:
leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.
I Sverige måste vi alltid uppfinna allt själva.
När SSS-S var i Schwarzwald i början av 2000-talet så åkte vi några sträckor med dessa tåg bestående av manövervagn, ett stort antal mellanvagnar, lok.
Snabba att accelerera, sköna att åka i och hyfsat med plats.
Argumentet som SJ brukar använda att loktåg är långsamma stämmer inte i Tyskland, men kanske är deras lok bättre än Rc?
-Per
Vad trött jag blir, finns det NÅGOT som du inte kan vända till att allt är bättre utomlands och att vi i Sverige är så allmänt slöa och efter? Om det vore grundat på sann kunskap hade det varit en sak, men du skiter ju i vilket, du skriver bara reflexmässigt så där om allting!

Och nu till saken: Kan det inte ha att göra med, att Sverige länge hade ett system med väldigt utbredda lokomlopp där samma lok gick i både person- och godståg och ibland hamnade långt bort? I ett sådant system fungerar det kanske inte så bra att reservera lok för lokaltrafik, det blir lätt lite ineffektivt. Rc är starka lok, som gör god fart i persontrafiken så länge man är nöjd med den högsta hastigheten. Onödigt starka, kan man kanske till och med säga: I de fordonsomlopp som fanns i lokaltrafiken var tågstorlekarna i många fall lagom för ett kort motorvagnståg, och även i SL-trafiken gick man ju tidigt in för motorvagnar. I många fall har man nog inte heller kunnat avsätta lok för den lokaltrafik som byggts upp under senare år, utan det enda alternativet har varit nyinköp och då har man valt motorvagnar.

Jag tror nog att man kan säga, att manövervagnståg är en utmärkt uppfinning som SJ dock inte haft tillräckligt stort behov av för att kosta på sig. För att kunna använda manövervagnar i större utsträckning än det blev, så hade man behövt utrusta ett stort antal lok för manövervagnsdriften, vilket man kanske tyckte hade kostat mer än det smakade. Rundgångarna tar visserligen tid, men det är inte säkert att man kan vinna så mycket på att få bort dem - det beror ju på hur tidtabellen på den aktuella banan ser ut.

De SMS-lok som finns idag används ju i rätt stor utsträckning i tåg med ett lok i varje ände, vilket på sätt och vis är det slag av regionala loktåg som jag tror att du vill se fler av! Sådana tåg får både "tvåriktningskörbarhet" och goda fartresurser. Att loktåg skulle vara långsamma har jag aldrig hört SJ säga annat än när de förklarar varför de satsar på motorvagnståg, men det räknas ju inte.

Här måste jag nog säga att jag är helt inne på daniel_s linje, att det tyvärr är en del reflexmässigt skrivande om än kryddat med eget tyckande. Jag och Bussmicke, har ju åkt runt en hel de senaste åren och även vi sett många olika tåg, så visst blir man imponerad av hur väl det fungerar i många länder. Dock, om man ser på det med vana ögon så märker man ju att det inte alltid är så perfekt.

Att påstå att våra Rc-lok är slöa, det är ju dock mot bättre vetande och något som vi nog aldrig hört SJ eller SJ AB uttala, i vart fall inte som officiell åsikt.
Rc-loken som på sin tid var värdens första tyristorstyrda lok, har ju en del år på nacken, så de ska självklart inet jämföras med helt nya konstruktioner och framför allt inte med med många mycket motorstarkare konstruktioner som kommit fram på senare år.
Vad man också måste tänka på, är ju att vi i Sverige, under mycket större del av året (än tex Tyskland) kör tåg på spår med mycket sämre adhesion, främst pga vinterväglaget. Detta medför ju att det är mycket svårare att köra med allt för starka lok. Numera klarar ju manöversystem och hjälpsystem detta på ett bättre sätt dock, men Rc-lok är inte nya lok som sagt.
Sedan ska man ju tänka på att Sverige är ett bra mycket mindre järnvägsland, än många andra länder ute i Europa, främst beror ju det på att vi är så få svenskar. Många innevånare kräver ju mycket större fordonsparker. Har man många fordon, är det ofta lättare att binda fordon vid speciella uppgifter, som sker i hög utsträckning i bl.a. Tyskland och faktiskt även i Sverige numera.
Dessutom verkar tyskarna sedan länge utrusta alla sina dragfordon för multipelkörning via SMS, viklet ger otrolig flexiblitet. I princip kan vilket lok som helst multipelköras med vilket som helst annat, eller med vilken manövervagn som helst. Loken kan dessutom placeras var man önskar i tågen, det ända som krävs är att vagnarna däremellan har UIC-ledning.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Königstein

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev: Här måste jag nog säga att jag är helt inne på daniel_s linje, att det tyvärr är en del reflexmässigt skrivande om än kryddat med eget tyckande. Jag och Bussmicke, har ju åkt runt en hel de senaste åren och även vi sett många olika tåg, så visst blir man imponerad av hur väl det fungerar i många länder. Dock, om man ser på det med vana ögon så märker man ju att det inte alltid är så perfekt.

Att påstå att våra Rc-lok är slöa, det är ju dock mot bättre vetande och något som vi nog aldrig hört SJ eller SJ AB uttala, i vart fall inte som officiell åsikt.
Rc-loken som på sin tid var värdens första tyristorstyrda lok, har ju en del år på nacken, så de ska självklart inet jämföras med helt nya konstruktioner och framför allt inte med med många mycket motorstarkare konstruktioner som kommit fram på senare år.
Vad man också måste tänka på, är ju att vi i Sverige, under mycket större del av året (än tex Tyskland) kör tåg på spår med mycket sämre adhesion, främst pga vinterväglaget. Detta medför ju att det är mycket svårare att köra med allt för starka lok. Numera klarar ju manöversystem och hjälpsystem detta på ett bättre sätt dock, men Rc-lok är inte nya lok som sagt.
Sedan ska man ju tänka på att Sverige är ett bra mycket mindre järnvägsland, än många andra länder ute i Europa, främst beror ju det på att vi är så få svenskar. Många innevånare kräver ju mycket större fordonsparker. Har man många fordon, är det ofta lättare att binda fordon vid speciella uppgifter, som sker i hög utsträckning i bl.a. Tyskland och faktiskt även i Sverige numera.
Dessutom verkar tyskarna sedan länge utrusta alla sina dragfordon för multipelkörning via SMS, viklet ger otrolig flexiblitet. I princip kan vilket lok som helst multipelköras med vilket som helst annat, eller med vilken manövervagn som helst. Loken kan dessutom placeras var man önskar i tågen, det ända som krävs är att vagnarna däremellan har UIC-ledning.
Det är inte jag som anser att våra Rc är slöa utan SJ!
Deras argument för att ersätta bra och bekväma loktåg med motorvagnståg är att loktåg är för slöa i accelerationen.
Har avhandlats kilometervis i postvagnen i samband med dubbeldäckarnas introduktion.
Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Königstein

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
Per Lind skrev:
leifd skrev: Precis, ställer mej faktiskt samma fråga...... alltså varför det är på undantag här.
Mer manövervagnståg i Sverige, kanske vore en perfekt lösning, främst när storleken på på tågen börjar bli stor.
Gissar att det beror på relativt dåliga erfarenheter av dessa tre.
Svaret är enkelt: SJ har inte konstruerat detta och eftersom de finns att köpa färdiga så duger de inte här.
I Sverige måste vi alltid uppfinna allt själva.
När SSS-S var i Schwarzwald i början av 2000-talet så åkte vi några sträckor med dessa tåg bestående av manövervagn, ett stort antal mellanvagnar, lok.
Snabba att accelerera, sköna att åka i och hyfsat med plats.
Argumentet som SJ brukar använda att loktåg är långsamma stämmer inte i Tyskland, men kanske är deras lok bättre än Rc?
-Per
Vad trött jag blir, finns det NÅGOT som du inte kan vända till att allt är bättre utomlands och att vi i Sverige är så allmänt slöa och efter? Om det vore grundat på sann kunskap hade det varit en sak, men du skiter ju i vilket, du skriver bara reflexmässigt så där om allting!

Och nu till saken: Kan det inte ha att göra med, att Sverige länge hade ett system med väldigt utbredda lokomlopp där samma lok gick i både person- och godståg och ibland hamnade långt bort? I ett sådant system fungerar det kanske inte så bra att reservera lok för lokaltrafik, det blir lätt lite ineffektivt. Rc är starka lok, som gör god fart i persontrafiken så länge man är nöjd med den högsta hastigheten. Onödigt starka, kan man kanske till och med säga: I de fordonsomlopp som fanns i lokaltrafiken var tågstorlekarna i många fall lagom för ett kort motorvagnståg, och även i SL-trafiken gick man ju tidigt in för motorvagnar. I många fall har man nog inte heller kunnat avsätta lok för den lokaltrafik som byggts upp under senare år, utan det enda alternativet har varit nyinköp och då har man valt motorvagnar.

Jag tror nog att man kan säga, att manövervagnståg är en utmärkt uppfinning som SJ dock inte haft tillräckligt stort behov av för att kosta på sig. För att kunna använda manövervagnar i större utsträckning än det blev, så hade man behövt utrusta ett stort antal lok för manövervagnsdriften, vilket man kanske tyckte hade kostat mer än det smakade. Rundgångarna tar visserligen tid, men det är inte säkert att man kan vinna så mycket på att få bort dem - det beror ju på hur tidtabellen på den aktuella banan ser ut.

De SMS-lok som finns idag används ju i rätt stor utsträckning i tåg med ett lok i varje ände, vilket på sätt och vis är det slag av regionala loktåg som jag tror att du vill se fler av! Sådana tåg får både "tvåriktningskörbarhet" och goda fartresurser. Att loktåg skulle vara långsamma har jag aldrig hört SJ säga annat än när de förklarar varför de satsar på motorvagnståg, men det räknas ju inte.
Om Du blir så trött så skall Du kanske sova lite mer? Coola ner lite och låt Dina undersåtar komma fram.
Konstigt förresten att så många blir så trötta nu för tiden. Är det för att det finns obstinata som har åsikter som går isär med Dina?
Vad säger att just Du sitter inne med all kunskap som är allenarådande bara för att Du arbetar på en liten bana?
Och är det Din kunskap som gör den sann? Då är det skrämmande.
Du dömmer i och med detta ut all sakkunskap i hela världen och bara den svenska är något värd.
Däremot säger jag inte att vi inte kan något i Sverige. Vi är väldigt duktiga på mycket och har fött fram många stora, världsledande företag. Vi har vidareutvecklat många stora uppfinningar men nu sitter vi där och slår oss för bröstet. Hurra vad vi är bra!
Vi är också världens samvete och skall vara duktigast i allt.
Vad är det för fel i att kombinera det bästa av världar?

När SJ själva säger att Rc är för slöa och har för dålig acceleration, då vet dom alltså inte vad dom pratar om?
Och varför räknas inte denna åsikt?

Jag bryr mig inte om ifall det är ett lokdraget tåg eller ett motorvagnståg. Jag och många med mig vill ha god komfort när vi reser - och ja, även om vi inte arbetar vid järnvägen så är vi deras kunder och utan kunder inga tåg så vår åsikt är viktig, fast Du inte tror det.
När SJ envist lägger ner en massa pengar på att konstruera en dubbeldäckare när det redan finns färdigt material att köpa förstår jag inte logiken. Särskilt inte som man får en vagn som tar obetydligt mer passagerare än en konventionell vagn.

När man haft förmånen att få resa en hel del jorden runt så tar man intryck. Alla intryck är inte bra men många lösningar är det och vad är det då för fel att anamma dom?
Skall vi komma framåt måste vi utvecklas och utveckling består av historiens erfarenheter kryddat med nytänkande.
Historien började när hjulet uppfanns ...

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4679
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Königstein

Inlägg av leifd »

Per Lind skrev:
leifd skrev: Här måste jag nog säga att jag är helt inne på daniel_s linje, att det tyvärr är en del reflexmässigt skrivande om än kryddat med eget tyckande. Jag och Bussmicke, har ju åkt runt en hel de senaste åren och även vi sett många olika tåg, så visst blir man imponerad av hur väl det fungerar i många länder. Dock, om man ser på det med vana ögon så märker man ju att det inte alltid är så perfekt.

Att påstå att våra Rc-lok är slöa, det är ju dock mot bättre vetande och något som vi nog aldrig hört SJ eller SJ AB uttala, i vart fall inte som officiell åsikt.
Rc-loken som på sin tid var värdens första tyristorstyrda lok, har ju en del år på nacken, så de ska självklart inet jämföras med helt nya konstruktioner och framför allt inte med med många mycket motorstarkare konstruktioner som kommit fram på senare år.
Vad man också måste tänka på, är ju att vi i Sverige, under mycket större del av året (än tex Tyskland) kör tåg på spår med mycket sämre adhesion, främst pga vinterväglaget. Detta medför ju att det är mycket svårare att köra med allt för starka lok. Numera klarar ju manöversystem och hjälpsystem detta på ett bättre sätt dock, men Rc-lok är inte nya lok som sagt.
Sedan ska man ju tänka på att Sverige är ett bra mycket mindre järnvägsland, än många andra länder ute i Europa, främst beror ju det på att vi är så få svenskar. Många innevånare kräver ju mycket större fordonsparker. Har man många fordon, är det ofta lättare att binda fordon vid speciella uppgifter, som sker i hög utsträckning i bl.a. Tyskland och faktiskt även i Sverige numera.
Dessutom verkar tyskarna sedan länge utrusta alla sina dragfordon för multipelkörning via SMS, viklet ger otrolig flexiblitet. I princip kan vilket lok som helst multipelköras med vilket som helst annat, eller med vilken manövervagn som helst. Loken kan dessutom placeras var man önskar i tågen, det ända som krävs är att vagnarna däremellan har UIC-ledning.
Det är inte jag som anser att våra Rc är slöa utan SJ!
Deras argument för att ersätta bra och bekväma loktåg med motorvagnståg är att loktåg är för slöa i accelerationen.
Har avhandlats kilometervis i postvagnen i samband med dubbeldäckarnas introduktion.
Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
-Per

Först och främst då Per..... lok är inte så slöa alls.
Det är heller ingen officiell ståndpunkt från SJ AB, så där får du nog ge dej. Det sägs en massa i Postvagnen som inte stämmer, det vet säkert både Du och Jag.
Däremot är loktåg långsammare, främst om det är långa tåg och med främst 60-talsvagnar. Men sånna finns inte längre i trafik. Det som tar tid då är ju dörrstängning och avgångsprocedur.
Nu körs bara med 80-talsvagnar och dessa har central dörrstängning, något som funnits på utländska tåg i många många år innan det blev.
När det sedan gäller X40, så är SJ:s officiella inställning att det är ett tåg köpt från hyllan, inget annat. Att mindre ändringar sedan görs är en helt annan sak.
En annan officiell ståndpunkt från SJ AB, är att X40 är företagets mest väl fungerande fordons typ just nu. Faktiskt har man nog kommit dit ovanligt snabbt med dessa tåg, för problem det har det varirt med det mesta som gått på spår i detta land, det vet både Du och Jag (hoppas jag allafall).
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: Königstein

Inlägg av NerdBoy »

Per Lind skrev:Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
Per Lind skrev:När SJ envist lägger ner en massa pengar på att konstruera en dubbeldäckare när det redan finns färdigt material att köpa förstår jag inte logiken. Särskilt inte som man får en vagn som tar obetydligt mer passagerare än en konventionell vagn.
Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?

(Ovanstående är menat som en allvarlig fråga, är väl bäst att tillägga...)
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Königstein

Inlägg av Per Lind »

NerdBoy skrev:
Per Lind skrev:Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
Per Lind skrev:När SJ envist lägger ner en massa pengar på att konstruera en dubbeldäckare när det redan finns färdigt material att köpa förstår jag inte logiken. Särskilt inte som man får en vagn som tar obetydligt mer passagerare än en konventionell vagn.
Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?

(Ovanstående är menat som en allvarlig fråga, är väl bäst att tillägga...)
Eftersom vi kör med samma system som både tyskar som Österrikare så finns nog en hel del. Vagnsbredden är också åt rätt håll så det borde också fungera.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Königstein

Inlägg av haba »

NerdBoy skrev:
Vilket färdigt material finns som passar den svenska lastprofilen och det svenska elsystemet?

(Ovanstående är menat som en allvarlig fråga, är väl bäst att tillägga...)
Lastprofien är större än den kontinentala, så det passar ju, även om man "ger bort" några centimeter.

Elsystemet är detsamma som Tyskland, Österrike och Schweiz (sistnämnda har smalare strömavtagare).

Hurvida det är ett argument för motorvagnar eller loktåg tänker jag inte ge mig i.

-----

Bussmicke: Fina bilder (som vanligt må jag säga)

"Det var bättre förr": Inte plumstoan med träsits, brrrr!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Königstein

Inlägg av Per Lind »

leifd skrev:
Per Lind skrev:
leifd skrev: Här måste jag nog säga att jag är helt inne på daniel_s linje, att det tyvärr är en del reflexmässigt skrivande om än kryddat med eget tyckande. Jag och Bussmicke, har ju åkt runt en hel de senaste åren och även vi sett många olika tåg, så visst blir man imponerad av hur väl det fungerar i många länder. Dock, om man ser på det med vana ögon så märker man ju att det inte alltid är så perfekt.

Att påstå att våra Rc-lok är slöa, det är ju dock mot bättre vetande och något som vi nog aldrig hört SJ eller SJ AB uttala, i vart fall inte som officiell åsikt.
Rc-loken som på sin tid var värdens första tyristorstyrda lok, har ju en del år på nacken, så de ska självklart inet jämföras med helt nya konstruktioner och framför allt inte med med många mycket motorstarkare konstruktioner som kommit fram på senare år.
Vad man också måste tänka på, är ju att vi i Sverige, under mycket större del av året (än tex Tyskland) kör tåg på spår med mycket sämre adhesion, främst pga vinterväglaget. Detta medför ju att det är mycket svårare att köra med allt för starka lok. Numera klarar ju manöversystem och hjälpsystem detta på ett bättre sätt dock, men Rc-lok är inte nya lok som sagt.
Sedan ska man ju tänka på att Sverige är ett bra mycket mindre järnvägsland, än många andra länder ute i Europa, främst beror ju det på att vi är så få svenskar. Många innevånare kräver ju mycket större fordonsparker. Har man många fordon, är det ofta lättare att binda fordon vid speciella uppgifter, som sker i hög utsträckning i bl.a. Tyskland och faktiskt även i Sverige numera.
Dessutom verkar tyskarna sedan länge utrusta alla sina dragfordon för multipelkörning via SMS, viklet ger otrolig flexiblitet. I princip kan vilket lok som helst multipelköras med vilket som helst annat, eller med vilken manövervagn som helst. Loken kan dessutom placeras var man önskar i tågen, det ända som krävs är att vagnarna däremellan har UIC-ledning.
Det är inte jag som anser att våra Rc är slöa utan SJ!
Deras argument för att ersätta bra och bekväma loktåg med motorvagnståg är att loktåg är för slöa i accelerationen.
Har avhandlats kilometervis i postvagnen i samband med dubbeldäckarnas introduktion.
Och varför väljer man inte en produkt från hyllan som har bättre passagerarkapacitet än den egenutvecklade dubbeldäckaren när man har en beprövad vagn som fungerar?
-Per

Först och främst då Per..... lok är inte så slöa alls.
Det är heller ingen officiell ståndpunkt från SJ AB, så där får du nog ge dej. Det sägs en massa i Postvagnen som inte stämmer, det vet säkert både Du och Jag.
Däremot är loktåg långsammare, främst om det är långa tåg och med främst 60-talsvagnar. Men sånna finns inte längre i trafik. Det som tar tid då är ju dörrstängning och avgångsprocedur.
Nu körs bara med 80-talsvagnar och dessa har central dörrstängning, något som funnits på utländska tåg i många många år innan det blev.
När det sedan gäller X40, så är SJ:s officiella inställning att det är ett tåg köpt från hyllan, inget annat. Att mindre ändringar sedan görs är en helt annan sak.
En annan officiell ståndpunkt från SJ AB, är att X40 är företagets mest väl fungerande fordons typ just nu. Faktiskt har man nog kommit dit ovanligt snabbt med dessa tåg, för problem det har det varirt med det mesta som gått på spår i detta land, det vet både Du och Jag (hoppas jag allafall).
Håller fullständigt med Dig att lok inte är slöa, refererade, som sagts, till SJ's uttalanden. Om dom var officiella eller inte vet jag inte men de har framförts vid ett flertal tillfällen av "kunnigt" folk som jobbar på SJ i samband med X40-lanseringen.
Vore intressant att veta vilka andra länder som har X40 då de inte liknar något.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar