Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
Götheborg gör ett snabbt besök på Stockholms ström, för att senare vända och stäva in mot Nybroviken, och närmare bestämt Vasamuseet .
Kan säga att det var ren tur för min del, hade ingen aning om att den skulle besöka strömmen idag
Götheborg är kvar i Stockholm tills 1 Juni, så passa på att ta en titt!
Fin bild på en fin båt och ett fint namn Ännu bättre blir det när hon går med fulla segel säger dom som har sett det i öppet vatten Det har inte jag lyckas med att få se i verkligheten.Jag såg när hon lämnade Göteborg för resan mot Kina och kom till Göteborg från Kina . Jag trodde aldrig dom skulle lyckas att åka med så mycke mot gångar innan hon blev klar.Jag var ombord och tittade under bygg tiden det är så som en båt eller heter det skepp skall lukta.
LÅ1 skrev: Hur gjorde man på originalets tid? Galärslavar i trånga vatten.
Man rodde ut ett ankare. Så släppte man det och spelade hem trossen. Under tiden rodde man ut det andra ankaret längre fram och när det första kommit upp spelade man hem nästa. Och så vidare. Det vill säga mycket roende och mycket jobb med manuella ankarspel. Metoden kallas att varpa fartyget. I Stockholms skärgård hade man en lång serie med fasta förtöjningar i stället. Det var ringar fastsatta i berghällar. Så rodde man ut en tross som fästes i ringen, varefter man spelade hem. Så nästa och nästa......
När ångbåtarna kom i början på 1800-talet blev en av de viktiga arbetsuppgifterna att bogsera segelfartyg ut till havs och in igen.