Götheborg gör ett snabbt besök på Stockholms ström, för att senare vända och stäva in mot Nybroviken, och närmare bestämt Vasamuseet .
Kan säga att det var ren tur för min del, hade ingen aning om att den skulle besöka strömmen idag
Götheborg är kvar i Stockholm tills 1 Juni, så passa på att ta en titt!
Dagens ostindiefarare...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tisdag 17 januari 2006 19:09
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 212
- Blev medlem: onsdag 01 februari 2006 11:35
Re: Dagens ostindiefarare...
Fin bild på en fin båt och ett fint namn Ännu bättre blir det när hon går med fulla segel säger dom som har sett det i öppet vatten Det har inte jag lyckas med att få se i verkligheten.Jag såg när hon lämnade Göteborg för resan mot Kina och kom till Göteborg från Kina . Jag trodde aldrig dom skulle lyckas att åka med så mycke mot gångar innan hon blev klar.Jag var ombord och tittade under bygg tiden det är så som en båt eller heter det skepp skall lukta.
Re: Dagens ostindiefarare...
Visst är det väl lit fusk att låta ett sådant skepp gå för motor!
Hur gjorde man på originalets tid? Galärslavar i trånga vatten?
Men läckert är det! All cred till alla som varit engagerade i alla faser av projektet!
Hur gjorde man på originalets tid? Galärslavar i trånga vatten?
Men läckert är det! All cred till alla som varit engagerade i alla faser av projektet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 752
- Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
- Ort: Tromsø
Re: Dagens ostindiefarare...
Man rodde ut ett ankare. Så släppte man det och spelade hem trossen. Under tiden rodde man ut det andra ankaret längre fram och när det första kommit upp spelade man hem nästa. Och så vidare. Det vill säga mycket roende och mycket jobb med manuella ankarspel. Metoden kallas att varpa fartyget. I Stockholms skärgård hade man en lång serie med fasta förtöjningar i stället. Det var ringar fastsatta i berghällar. Så rodde man ut en tross som fästes i ringen, varefter man spelade hem. Så nästa och nästa......LÅ1 skrev: Hur gjorde man på originalets tid? Galärslavar i trånga vatten.
När ångbåtarna kom i början på 1800-talet blev en av de viktiga arbetsuppgifterna att bogsera segelfartyg ut till havs och in igen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com