Dagens ostindiefarare...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Robert Härlin
Inlägg: 141
Blev medlem: tisdag 17 januari 2006 19:09
Ort: Stockholm

Dagens ostindiefarare...

Inlägg av Robert Härlin »

Götheborg gör ett snabbt besök på Stockholms ström, för att senare vända och stäva in mot Nybroviken, och närmare bestämt Vasamuseet .
Kan säga att det var ren tur för min del, hade ingen aning om att den skulle besöka strömmen idag

Götheborg är kvar i Stockholm tills 1 Juni, så passa på att ta en titt!

Bild
Bosse från Kärra
Inlägg: 212
Blev medlem: onsdag 01 februari 2006 11:35

Re: Dagens ostindiefarare...

Inlägg av Bosse från Kärra »

:D Fin bild på en fin båt och ett fint namn :) Ännu bättre blir det när hon går med fulla segel säger dom som har sett det i öppet vatten Det har inte jag lyckas med att få se i verkligheten.Jag såg när hon lämnade Göteborg för resan mot Kina och kom till Göteborg från Kina . Jag trodde aldrig dom skulle lyckas att åka med så mycke mot gångar innan hon blev klar.Jag var ombord och tittade under bygg tiden det är så som en båt eller heter det skepp skall lukta. 8)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Dagens ostindiefarare...

Inlägg av LÅ1 »

Visst är det väl lit fusk att låta ett sådant skepp gå för motor! :roll: :lol:

Hur gjorde man på originalets tid? Galärslavar i trånga vatten?

Men läckert är det! All cred till alla som varit engagerade i alla faser av projektet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Dagens ostindiefarare...

Inlägg av Claes Thure Moberg »

LÅ1 skrev: Hur gjorde man på originalets tid? Galärslavar i trånga vatten.
Man rodde ut ett ankare. Så släppte man det och spelade hem trossen. Under tiden rodde man ut det andra ankaret längre fram och när det första kommit upp spelade man hem nästa. Och så vidare. Det vill säga mycket roende och mycket jobb med manuella ankarspel. Metoden kallas att varpa fartyget. I Stockholms skärgård hade man en lång serie med fasta förtöjningar i stället. Det var ringar fastsatta i berghällar. Så rodde man ut en tross som fästes i ringen, varefter man spelade hem. Så nästa och nästa......

När ångbåtarna kom i början på 1800-talet blev en av de viktiga arbetsuppgifterna att bogsera segelfartyg ut till havs och in igen.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Skriv svar