Hallonbergen - en stor station!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hallonbergen - en stor station!
I helgen var jag för första gången i Hallonbergen och besåg dess tunnelbanestation. Den känns faktiskt aningen överdimensionerad... Jo, jag vet att det tidigare var grenstation, men ändå.
Finns det någon annan station med denna uppbyggnad (fyra spår, två mittperronger)? Jag kommer på Slussen och Gamla Stan.
Är det någon som har en skiss över hur spåren går före och efter stationen?
Finns det någon annan station med denna uppbyggnad (fyra spår, två mittperronger)? Jag kommer på Slussen och Gamla Stan.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Hallonbergen - en stor station!
Västra skogen, Gullmarsplan och Liljeholmen?bark skrev:Finns det någon annan station med denna uppbyggnad (fyra spår, två mittperronger)? Jag kommer på Slussen och Gamla Stan.
Fast i Liljeholmen har man två mittplattformar och en sidoplattform om jag minns rätt.
*edit*
Kanske bara tre spår i Västra skogen när jag tänker efter...
Det är inte fyra spår vid plattformarna i Hallonbergen, bara tre. Det mittre spåret är avsett för vändande tåg (i första hand från Akalla till Rissne och omvänt) men användes 1975-85 även för tåg mot Hjulsta. Liknande spårlösningar finns i Rinkeby, Högdalen och Vällingby. Det som möjligen kan förvirra något i Hallonbergen är att plattformen för norrgående tåg (plattformsdel 2) ligger till vänster om spåret.bark skrev:I helgen var jag för första gången i Hallonbergen och besåg dess tunnelbanestation. Den känns faktiskt aningen överdimensionerad... Jo, jag vet att det tidigare var grenstation, men ändå.
Kan återkomma med bilder lite senare, om inte annat!
- Kristofer
- Kontakt:
Nja, har jag fel om jag tror att det var så här:daniel_s skrev:Det är inte fyra spår vid plattformarna i Hallonbergen, bara tre. Det mittre spåret är avsett för vändande tåg (i första hand från Akalla till Rissne och omvänt) men användes 1975-85 även för tåg mot Hjulsta. Liknande spårlösningar finns i Rinkeby, Högdalen och Vällingby. Det som möjligen kan förvirra något i Hallonbergen är att plattformen för norrgående tåg (plattformsdel 2) ligger till vänster om spåret.
* 1975-1977 användes mittenspåret för vändande tåg på linje 20. (eller vände linje 20 norr om plattformarna och alla södergående tåg använde pfd 4?)
* 1977-1985 användes mittenspåret för tåg från Hjulsta.
För visst fungerade det på samma sätt som i Värsta Skogen idag, alltså med ett norrgående och två södergående spår?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Alltså... Var det planerat att spåret mellan Rinkeby och Hallonbergen skulle vara uppställnings- och depåspår redan vid byggandet av linje 10? Det verkar väl nästan så. Annars så måste det ha varit mycket arbete på plattformarna i Rinkeby och Värsta skogen - ja jag vet, det har inget med Värsta Allé att göra, men min far kallade det också för det, då han jobbade där - för att få dem att bli trespåriga.
Professionell tyckare
Skärmarbrink har också fyra spår och två plattformar.Lardman skrev:Västra skogen, Gullmarsplan och Liljeholmen?bark skrev:Finns det någon annan station med denna uppbyggnad (fyra spår, två mittperronger)? Jag kommer på Slussen och Gamla Stan.
Fast i Liljeholmen har man två mittplattformar och en sidoplattform om jag minns rätt.
*edit*
Kanske bara tre spår i Västra skogen när jag tänker efter...
Linje 20 vände norr om Hallonbergen. Använde det spår som sedan blev linje 11 s söderspår.Kristofer skrev:Nja, har jag fel om jag tror att det var så här:daniel_s skrev:Det är inte fyra spår vid plattformarna i Hallonbergen, bara tre. Det mittre spåret är avsett för vändande tåg (i första hand från Akalla till Rissne och omvänt) men användes 1975-85 även för tåg mot Hjulsta. Liknande spårlösningar finns i Rinkeby, Högdalen och Vällingby. Det som möjligen kan förvirra något i Hallonbergen är att plattformen för norrgående tåg (plattformsdel 2) ligger till vänster om spåret.
* 1975-1977 användes mittenspåret för vändande tåg på linje 20. (eller vände linje 20 norr om plattformarna och alla södergående tåg använde pfd 4?)
För visst fungerade det på samma sätt som i Värsta Skogen idag, alltså med ett norrgående och två södergående spår?
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Nej. Det går inte att köra till Hjulsta någon annan väg än via mittspåret. Från Hjulsta mot stan kan man köra såväl via mittspåret som det "ostligaste" spåret. Gissar att man mest använde det senare.Kristofer skrev: Nja, har jag fel om jag tror att det var så här:

Den här bilden får illustrera det hela. Tagen från mittspåret vid plattformen i riktning norrut. Längst t v går spåret mot Akalla. De två spåren i mitten går via Rissnedepån till Rinkeby. Det vänstra är avsett för norrgående tåg och det högra för södergående (till skillnad från övriga in-och utfartsspår till depåer på tunnelbanan är dessa spår inte dubbelriktat signalerade). Längst bort t h kommer spåret från Akalla (utanför bilden) in.
Såvitt jag vet sköt man helt enkelt upp byggandet av södra grenen (Västra skogen - Sundbybergs centrum - Rinkeby) på ett ganska tidigt stadium i projekteringsarbetet, varvid linjen i stället fick gå via Hallonbergen - på de spår som ändå skulle finnas till depån. Detta gjordes säkerligen av besparingsskäl; vid den här tiden (typ 1970) började väl snaran dras åt kring det tidigare ganska ohämmade startandet av stora infrastrukturprojekt?
-
Västra Skogen och Alby kan väl också läggas till listandaniel_s skrev:Det är inte fyra spår vid plattformarna i Hallonbergen, bara tre. Det mittre spåret är avsett för vändande tåg (i första hand från Akalla till Rissne och omvänt) men användes 1975-85 även för tåg mot Hjulsta. Liknande spårlösningar finns i Rinkeby, Högdalen och Vällingby. Det som möjligen kan förvirra något i Hallonbergen är att plattformen för norrgående tåg (plattformsdel 2) ligger till vänster om spåret.bark skrev:I helgen var jag för första gången i Hallonbergen och besåg dess tunnelbanestation. Den känns faktiskt aningen överdimensionerad... Jo, jag vet att det tidigare var grenstation, men ändå.
Kan återkomma med bilder lite senare, om inte annat!
- Karsten
Och en grön till, Åkeshov.Lars Ödlund skrev:
Västra Skogen och Alby kan väl också läggas till listan
Ja, om ni menar spårlösningen vid själva plattformarna så stämmer det. I så fall skall även Sätra vara med.Karsten skrev:Och en grön till, Åkeshov.Lars Ödlund skrev: Västra Skogen och Alby kan väl också läggas till listan
Men själv tänkte jag på "stationer med tre plattformsspår och utgående dubbelspår i tre riktningar" och då är det - som jag skrev - Hallonbergen, Rinkeby, Vällingby och Högdalen som är aktuella. Av dessa har Högdalen och Rinkeby de mest fullständiga lösningarna där man från alla spår kan köra överallt - i Vällingby och Hallonbergen fattas vardera en växelförbindelse för att få fullständig valfrihet. (I Hallonbergen är det som nämnts ovan förbindelsen från plattformsdel 2 till Rissne som fattas, och i Vällingby saknas förbindelse från Hässelby till mittspåret.)
- DrMerkwurdigliebe
Men man kan ju åka norrut till hässelby via mellanspåret?i Vällingby saknas förbindelse från Hässelby till mittspåret.)
Riktigt, jag kanske borde ha skrivit "på medspår".DrMerkwurdigliebe skrev:Men man kan ju åka norrut till hässelby via mellanspåret?
1977-1985 användes mittenspåret som idag. För att vända tåg mellan depån och Akalla och tvärtom. Trafiktåg från Hjulsta använde regelmässigt det ostligaste spåret. Gick att köra lite snabbare via det spåret också.daniel_s skrev:Nej. Det går inte att köra till Hjulsta någon annan väg än via mittspåret. Från Hjulsta mot stan kan man köra såväl via mittspåret som det "ostligaste" spåret. Gissar att man mest använde det senare.Kristofer skrev: Nja, har jag fel om jag tror att det var så här:
Mittenspåret var ursprungligen också tänkt för att vända extratåg från stan. Men det blev aldrig så. Inte ens under linje 20:s tid.
Re:
Vad jag läst var det så att SL ville ursprungligen inte bygga den grenen via Sundbybergs C då man ansåg att trafikförsörjningen var tryggad via pendeln redan då.daniel_s skrev:Såvitt jag vet sköt man helt enkelt upp byggandet av södra grenen (Västra skogen - Sundbybergs centrum - Rinkeby) på ett ganska tidigt stadium i projekteringsarbetet, varvid linjen i stället fick gå via Hallonbergen - på de spår som ändå skulle finnas till depån. Detta gjordes säkerligen av besparingsskäl; vid den här tiden (typ 1970) började väl snaran dras åt kring det tidigare ganska ohämmade startandet av stora infrastrukturprojekt?
Men att det var politekerna inom SLL som drev genom beslutet och banan öppnades sen 1985.
L'Amerique? C'est l'évolution de la barbarie à la décadence, sans toucher la culture.
om Rissne och punktlighet
Det kan väl också tilläggas att för att Sundbybergs stad skulle få sin tunnelbana genom sitt centrum, så lovade de landstinget att bebygga Rissne.antaeus skrev:Vad jag läst var det så att SL ville ursprungligen inte bygga den grenen via Sundbybergs C då man ansåg att trafikförsörjningen var tryggad via pendeln redan då.daniel_s skrev:Såvitt jag vet sköt man helt enkelt upp byggandet av södra grenen (Västra skogen - Sundbybergs centrum - Rinkeby) på ett ganska tidigt stadium i projekteringsarbetet, varvid linjen i stället fick gå via Hallonbergen - på de spår som ändå skulle finnas till depån. Detta gjordes säkerligen av besparingsskäl; vid den här tiden (typ 1970) började väl snaran dras åt kring det tidigare ganska ohämmade startandet av stora infrastrukturprojekt?
Men att det var politekerna inom SLL som drev genom beslutet och banan öppnades sen 1985.
Som jag skrev strax ovanför i den här tråden så planerade SL för förstärkningståg till Hallonbergen. Man trodde inte att så många faktiskt skulle resa med den här tunnelbanegrenen som det senare blev. Man tänkte nog inte på att de som har möjlighet att välja hellre väljer en tunnelbana som går punktligt än en pendel som i alla år haft punktlighetsproblem.