"Kiruna kan bli först med förarlösa tåg"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

"Kiruna kan bli först med förarlösa tåg"

Inlägg av aik_putte »

En artikel i NSD: http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=85 ... rkiv=False
En bra anledning att flytta till Kiruna om ett par år! :wink:
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det står at nye Niruna blir en avlang stad. Da vil det passe bra med sporvei.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4656
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Jag trodde ju man kört förarlösa tåg i gruvan i många år ??
Men de kanske är fel ?

Annars finns det säkert hur många andra anledningar som helst att flytta till Kiruna, utan nån sån här märklig historia.
Erik J
Inlägg: 57
Blev medlem: tisdag 20 december 2005 19:43
Kontakt:

Inlägg av Erik J »

leifd skrev:Jag trodde ju man kört förarlösa tåg i gruvan i många år ??
Men de kanske är fel ?
Dom kör förarlöst nere i gruvan på 1045 nivån, finns dock en plats i loket så man kan köra manuellt och systemet är från ATSS/Ansaldo.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Nils Carl Aspenberg skrev:Det står at nye Niruna blir en avlang stad. Da vil det passe bra med sporvei.
---------------------------------
Nja. Fast trådbuss är lika miljövänligt och kan fås till en tredjedel av investeringskostnaden för spårväg.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Vi vet at sporbuss er billigere. Men man får for det man betaler. Sporvei er et mer høyverdig transportmiddel, som på grunn av "skinnefaktoren" får flere passasjerer. Men selvfølgelig er Kiruna en rett liten stad og da kan man kanskje ikke investere så mye penger at man kan bygge en sporvei. Men her var forslaget å bygge en sportaxi, som sikkert vil koste milliarder og da er det kanskje bedre å bruke disse milliardene til en sporvei.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Nils Carl Aspenberg skrev:Vi vet at sporbuss er billigere. Men man får for det man betaler. Sporvei er et mer høyverdig transportmiddel, som på grunn av "skinnefaktoren" får flere passasjerer. Men selvfølgelig er Kiruna en rett liten stad og da kan man kanskje ikke investere så mye penger at man kan bygge en sporvei. Men her var forslaget å bygge en sportaxi, som sikkert vil koste milliarder og da er det kanskje bedre å bruke disse milliardene til en sporvei.
-------------------
Och ännu billigare vore det med trådbuss som också (se t.ex. erfarenheter från Landskrona) ger en resandeökning om än inte lika stor som för spårväg.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg er prinispielt en sterk tilhenger av trolleybuss, ikke som sporveiserstatning, men som supplement. Men problemet med trolleybuss i Vest-Europa er at bussene er alt for dyre i forhold til dieselbusser, fordi produksjonen av trolleybusser er så liten. Jeg skulle ønske vi kunne få flere systemer, slik at årsproduksjonen går opp og prisen ned. Russland som er det landet i verden med flest trolleybusser har så stor årsproduksjon at forskjellen mellom å kjøpe en trolleybuss og dieselbuss ikke blir så stor.
Skriv svar