Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vi vet at sporbuss er billigere. Men man får for det man betaler. Sporvei er et mer høyverdig transportmiddel, som på grunn av "skinnefaktoren" får flere passasjerer. Men selvfølgelig er Kiruna en rett liten stad og da kan man kanskje ikke investere så mye penger at man kan bygge en sporvei. Men her var forslaget å bygge en sportaxi, som sikkert vil koste milliarder og da er det kanskje bedre å bruke disse milliardene til en sporvei.
Nils Carl Aspenberg skrev:Vi vet at sporbuss er billigere. Men man får for det man betaler. Sporvei er et mer høyverdig transportmiddel, som på grunn av "skinnefaktoren" får flere passasjerer. Men selvfølgelig er Kiruna en rett liten stad og da kan man kanskje ikke investere så mye penger at man kan bygge en sporvei. Men her var forslaget å bygge en sportaxi, som sikkert vil koste milliarder og da er det kanskje bedre å bruke disse milliardene til en sporvei.
-------------------
Och ännu billigare vore det med trådbuss som också (se t.ex. erfarenheter från Landskrona) ger en resandeökning om än inte lika stor som för spårväg.
Jeg er prinispielt en sterk tilhenger av trolleybuss, ikke som sporveiserstatning, men som supplement. Men problemet med trolleybuss i Vest-Europa er at bussene er alt for dyre i forhold til dieselbusser, fordi produksjonen av trolleybusser er så liten. Jeg skulle ønske vi kunne få flere systemer, slik at årsproduksjonen går opp og prisen ned. Russland som er det landet i verden med flest trolleybusser har så stor årsproduksjon at forskjellen mellom å kjøpe en trolleybuss og dieselbuss ikke blir så stor.