Oslo får 99 t-bane vogner fra Siemens

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Oslo får 99 t-bane vogner fra Siemens

Inlägg av Andy »

Oslo sporveier har nå ingått kontrakt med Siemens om levering av 99 t-bane vogner til Oslo's t-bane nett, se http://www.sporveien.no/cgi-bin/wbch3.exe?ce=3777

Se også artikkel på Siemens sine nettsider: http://www2.siemens.no/presse/article.j ... eID=901469

Vognene er av samme type som vognene som går i Wien, se forøvrig: http://www.siemens.com/page/1,3771,2588 ... -0,00.html

Andreas
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bra att de valde vagn som ser ut som en tunnelbanevagn, det fanns ju andra alternativ som inte såg kloka ut.

Vilka försvinner först? T1-1-T4?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Bussmicke skrev:Bra att de valde vagn som ser ut som en tunnelbanevagn, det fanns ju andra alternativ som inte såg kloka ut.

Vilka försvinner först? T1-1-T4?
Jeg trur at de vognene som det er mest feil på forsvinner først, uavhengig hvilken type det er!

Andreas
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Följande krav ställs på vagnarna (citat):
a Vognene skal ha et høyt sikkerhetsnivå
a Vognene skal være miljøvennlige
a Vognene skal være bekvemme både for passasjerer og personell
a Vognene skal være tilpasset bevegelseshemmede
a Vognene skal være pålitelige og ha lang levetid
a Vognene skal være lette å vedlikeholde
a Vognene skal takle skiftende klimatiske forhold

När det gäller den sista punkten, att tackla skiftande klimatförhållanden, ska det bli MYCKET intressant att se om man väljer samma lösning som för C20 i Stockholm. Dvs ej öppningsbara fönster ihop med undermålig ventilation och avsaknad av AC. Klimatet bör rimligtvis vara jämförbart mellan Oslo och Stockholm.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Skriv svar