Sedan en dålig bild på den nya flygbusslinjen.

Dagens rött på blått...
(Även 5118 var med i rött på blått)

Mer på hemsidan.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Och jag säger alla tre (fast den tredje får man ta med nypa salt).Acela skrev:vissa säger Motorbyte vissa säger kamera instalation, vissa säger att dom är slitna och bara rasat ihop.Bussmicke skrev:Undrar vad det är för problem med HB:s Omnicity-led.
Nja, åkte ju med 5377 eller 76. var diesel iaf, då åkte höger front kudde i botten så i varje sväng eller gupp så slog den i marken. Dock är endå dessa mer slitvargar än dom nya Volvo biogasvagnarnayujin skrev:Och jag säger alla tre (fast den tredje får man ta med nypa salt).Acela skrev:vissa säger Motorbyte vissa säger kamera instalation, vissa säger att dom är slitna och bara rasat ihop.Bussmicke skrev:Undrar vad det är för problem med HB:s Omnicity-led.
det är mycket möjligt att du har rätt därM224 skrev:Kan det inte bara vara så enkelt att det är det sämsta skräp som någonsin rullat i SL-trafiken?Bussmicke skrev:Undrar vad det är för problem med HB:s Omnicity-led.
Japp, dom mekarna måste slita hårt för att få dessa bussar att hålla ihop. Jag tyckte att just 5301-5350 iaf kändes slitna och nerkörda redan i början av 2000.belay123 skrev:det är mycket möjligt att du har rätt därM224 skrev:Kan det inte bara vara så enkelt att det är det sämsta skräp som någonsin rullat i SL-trafiken?Bussmicke skrev:Undrar vad det är för problem med HB:s Omnicity-led.![]()
...samtidigt vill jag passa på att berömma mekanikerna på hornsbergs verkstäder, de gör ett otroligt bra jobb, och det är nu många veckor sedan jag senast fick en undermålig buss!
HAHA, dom är bättre än dagens nya Volvo biogas som bärgas flera gånger per dag. Dessa Scania bergas endast vid etanolstopp och när batteriet är slut. Dom kallas därför får SlitvargarM224 skrev:Kan det inte bara vara så enkelt att det är det sämsta skräp som någonsin rullat i SL-trafiken?Bussmicke skrev:Undrar vad det är för problem med HB:s Omnicity-led.
Dom gör inget spec med dom. Dom servar inte dessa oftare än vad maxci servas.M224 skrev:Japp, dom mekarna måste slita hårt för att få dessa bussar att hålla ihop. Jag tyckte att just 5301-5350 iaf kändes slitna och nerkörda redan i början av 2000.belay123 skrev:det är mycket möjligt att du har rätt därM224 skrev: Kan det inte bara vara så enkelt att det är det sämsta skräp som någonsin rullat i SL-trafiken?![]()
...samtidigt vill jag passa på att berömma mekanikerna på hornsbergs verkstäder, de gör ett otroligt bra jobb, och det är nu många veckor sedan jag senast fick en undermålig buss!
Jag kan hålla med om att Botkyrka/Huddinges B12MA är slitna. Men du vet inte vad du snackar om. B12MA i Huddinge/Botkyrka går på en mycket tuffare linje än vad Handens dito. Dessutom är Huddinge/Botkyrkas B12MA de första B12MA ledvagnar som byggdes (tillsammans med Tyresös 5660-5664).Acela skrev:Till M224:
Hur bra är igentligen Botkyrkas B12MA jämfört med Handens B12MA
Svar:
Botkyrkas är det sämskta skit som rullat någonsin rullat om man jämför med handens.
Så ang Omnicity led. Allt är relativt. Allt beror på vad man jämför med.
Så om du kan göra en bättre buss själv, på samma tid som Scania hade på sig att göra Omnicityn + etanolmotorn. Så kan jag hålla med om att desssa Omnicity är skit. Men eftersom jag kan satsa en 100 kr på att du inte kan göra en bättre buss så köper jag INTE att Scania är det västa skit, för det finns värre bussar.
Jag skulle vilja påstå att 1an och 4an (+94an) är lika tuffa (om inte tuffare) linjer och ändå känns det fortforande jätteskönt att åka 53xx vagnar på de linjer trots åldern (ooja, tro mig, 8 timmar på 53xx-vagnar, de e skönt det).M224 skrev:Jag kan hålla med om att Botkyrka/Huddinges B12MA är slitna. Men du vet inte vad du snackar om. B12MA i Huddinge/Botkyrka går på en mycket tuffare linje än vad Handens dito. Dessutom är Huddinge/Botkyrkas B12MA de första B12MA ledvagnar som byggdes (tillsammans med Tyresös 5660-5664).Acela skrev:Till M224:
Svar:
Botkyrkas är det sämskta skit som rullat någonsin rullat om man jämför med handens.
Så om du kan göra en bättre buss själv, på samma tid som Scania hade på sig att göra Omnicityn + etanolmotorn. Så kan jag hålla med om att desssa Omnicity är skit. Men eftersom jag kan satsa en 100 kr på att du inte kan göra en bättre buss så köper jag INTE att Scania är det västa skit, för det finns värre bussar.
Så snälla du, åk ut till Tyresö och åk 5660-5664, dom är hur fina som helst, allt beror på hur man sköter saker och ting. Trodde att du visste det.
Jag har dessutom aldrig klagat på de nyare Scaniorna, tex Huddinge/Botkyrkas etanolvagar så jag vet inte varför du verkar känna dig så träffad.
Jag har väl aldrig påstått att jag kan bygga bussar, eller?
Jag tänkte inte kommentera Jims inlägg men nu gör det ändå.yujin skrev:Jag skulle vilja påstå att 1an och 4an (+94an) är lika tuffa (om inte tuffare) linjer och ändå känns det fortforande jätteskönt att åka 53xx vagnar på de linjer trots åldern (ooja, tro mig, 8 timmar på 53xx-vagnar, de e skönt det).M224 skrev:Jag kan hålla med om att Botkyrka/Huddinges B12MA är slitna. Men du vet inte vad du snackar om. B12MA i Huddinge/Botkyrka går på en mycket tuffare linje än vad Handens dito. Dessutom är Huddinge/Botkyrkas B12MA de första B12MA ledvagnar som byggdes (tillsammans med Tyresös 5660-5664).Acela skrev:Till M224:
Svar:
Så snälla du, åk ut till Tyresö och åk 5660-5664, dom är hur fina som helst, allt beror på hur man sköter saker och ting. Trodde att du visste det.
Jag har dessutom aldrig klagat på de nyare Scaniorna, tex Huddinge/Botkyrkas etanolvagar så jag vet inte varför du verkar känna dig så träffad.
Jag har väl aldrig påstått att jag kan bygga bussar, eller?
Däremot när det gäller B12MA vill jag säga att Botkyrkas känns extra slitna för åldern (årsm 2003 väl?), medan, Tyresös går lika bra som Handens. Så för min del tycker jag att problemet ligger i själva garaget och verkstan.
Har garaget kompententa personal, då får vi bra vagnar (ur alla punktar: städning, prestanda, verkstad som inte river felanmälan m.fl.) medan om vi ska ha det som Södertälje har (som jag och Jim säga, de har ingen verkstad), ja, då kan jag bara säga att det är tur av dem att Hölöskroten ligger bara 25km från garaget.![]()
Hur kan de bli nerkörda efter bara 1½ år? Linje 4 startade aug-1998M224 skrev:Japp, dom mekarna måste slita hårt för att få dessa bussar att hålla ihop. Jag tyckte att just 5301-5350 iaf kändes slitna och nerkörda redan i början av 2000.