Dagens fotorunda: Stockholm-Upplands Väsby-Sollentuna-Kista

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Dagens fotorunda: Stockholm-Upplands Väsby-Sollentuna-Kista

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan en dålig bild på den nya flygbusslinjen.
Bild

Dagens rött på blått...
(Även 5118 var med i rött på blått)
Bild

Bild

Mer på hemsidan.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Acela

Inlägg av Acela »

Det är mycket blåvagns brist på hornsberg. såg 6 omlopp idag som var med röda vagnar på 1an och 4an
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Undrar vad det är för problem med HB:s Omnicity-led.
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Acela

Inlägg av Acela »

Bussmicke skrev:Undrar vad det är för problem med HB:s Omnicity-led.
vissa säger Motorbyte vissa säger kamera instalation, vissa säger att dom är slitna och bara rasat ihop.
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Acela skrev:
vissa säger Motorbyte vissa säger kamera instalation, vissa säger att dom är slitna och bara rasat ihop.
Och jag säger alla tre (fast den tredje får man ta med nypa salt). 8)
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Acela

Inlägg av Acela »

yujin skrev:
Acela skrev:
Och jag säger alla tre (fast den tredje får man ta med nypa salt). 8)
Nja, åkte ju med 5377 eller 76. var diesel iaf, då åkte höger front kudde i botten så i varje sväng eller gupp så slog den i marken. Dock är endå dessa mer slitvargar än dom nya Volvo biogasvagnarna
Acela

Inlägg av Acela »

Bild

En mycket väl bekant. Brukar åka med han ganska ofta. han är nog den roligare föraren i hela hornsberg.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Kan det inte bara vara så enkelt att det är det sämsta skräp som någonsin rullat i SL-trafiken? :lol:
belay123

Inlägg av belay123 »

M224 skrev:
Kan det inte bara vara så enkelt att det är det sämsta skräp som någonsin rullat i SL-trafiken? :lol:
det är mycket möjligt att du har rätt där :D

...samtidigt vill jag passa på att berömma mekanikerna på hornsbergs verkstäder, de gör ett otroligt bra jobb, och det är nu många veckor sedan jag senast fick en undermålig buss!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

belay123 skrev:
M224 skrev:

...samtidigt vill jag passa på att berömma mekanikerna på hornsbergs verkstäder, de gör ett otroligt bra jobb, och det är nu många veckor sedan jag senast fick en undermålig buss!
Japp, dom mekarna måste slita hårt för att få dessa bussar att hålla ihop. Jag tyckte att just 5301-5350 iaf kändes slitna och nerkörda redan i början av 2000.
Acela

Inlägg av Acela »

M224 skrev:
HAHA, dom är bättre än dagens nya Volvo biogas som bärgas flera gånger per dag. Dessa Scania bergas endast vid etanolstopp och när batteriet är slut. Dom kallas därför får Slitvargar
Senast redigerad av Acela den fredag 08 februari 2008 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Acela

Inlägg av Acela »

Nu ska jag berätta den största sanningen. Mekanikerna fixar endast dom stora felen. Småfel får flexarna fixa, eller förarena själva. Oftast rivs felrapporterna. Då bussarna ej har tid att vara inne på verkstaden. En buss rullade med turbolekage i ca 2 månader. Felrapport skrivdes på denna vagnen varje dag. Men inget hände. Förrn föraren ringde TL och sa att han inte tänker köra denna vagn, för den är så seg. Då kom vagnbyte. Då fixade dom till allt i motorn. Och därefter kunde den toppa 70 km/h upp för västerbrom från Hornstull till Västerbroplan
Acela

Inlägg av Acela »

Till M224:

Hur bra är igentligen Botkyrkas B12MA jämfört med Handens B12MA

Svar:
Botkyrkas är det sämskta skit som rullat någonsin rullat om man jämför med handens.

Så ang Omnicity led. Allt är relativt. Allt beror på vad man jämför med.

Så om du kan göra en bättre buss själv, på samma tid som Scania hade på sig att göra Omnicityn + etanolmotorn. Så kan jag hålla med om att desssa Omnicity är skit. Men eftersom jag kan satsa en 100 kr på att du inte kan göra en bättre buss så köper jag INTE att Scania är det västa skit, för det finns värre bussar.
Acela

Inlägg av Acela »

M224 skrev:
belay123 skrev:
M224 skrev: Kan det inte bara vara så enkelt att det är det sämsta skräp som någonsin rullat i SL-trafiken? :lol:

Japp, dom mekarna måste slita hårt för att få dessa bussar att hålla ihop. Jag tyckte att just 5301-5350 iaf kändes slitna och nerkörda redan i början av 2000.
Dom gör inget spec med dom. Dom servar inte dessa oftare än vad maxci servas.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Kul att se att du varit både på östra och västra buss-"terminalerna" i Lapplands Väsby. Den östra består som du såg enbart av en hållplats som betjänas av "en linje med två nummer", nämligen 562 och 579 (som bevisligen inte ännu bytt nummer till 561. En linje med två nummer? Vadå? Jag har för mig att bussen omväxlande går som 562 och som 579. 579 går i närheten av min broders hem. (Det gör 535 också, men efter en abbans mycket längre tid - sett från Väsby C...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Acela skrev:Till M224:

Svar:
Botkyrkas är det sämskta skit som rullat någonsin rullat om man jämför med handens.

Så om du kan göra en bättre buss själv, på samma tid som Scania hade på sig att göra Omnicityn + etanolmotorn. Så kan jag hålla med om att desssa Omnicity är skit. Men eftersom jag kan satsa en 100 kr på att du inte kan göra en bättre buss så köper jag INTE att Scania är det västa skit, för det finns värre bussar.
Jag kan hålla med om att Botkyrka/Huddinges B12MA är slitna. Men du vet inte vad du snackar om. B12MA i Huddinge/Botkyrka går på en mycket tuffare linje än vad Handens dito. Dessutom är Huddinge/Botkyrkas B12MA de första B12MA ledvagnar som byggdes (tillsammans med Tyresös 5660-5664).

Så snälla du, åk ut till Tyresö och åk 5660-5664, dom är hur fina som helst, allt beror på hur man sköter saker och ting. Trodde att du visste det.

Jag har dessutom aldrig klagat på de nyare Scaniorna, tex Huddinge/Botkyrkas etanolvagar så jag vet inte varför du verkar känna dig så träffad.

Jag har väl aldrig påstått att jag kan bygga bussar, eller?
yujin
Kontakt:

Inlägg av yujin »

M224 skrev:

Svar:

Jag kan hålla med om att Botkyrka/Huddinges B12MA är slitna. Men du vet inte vad du snackar om. B12MA i Huddinge/Botkyrka går på en mycket tuffare linje än vad Handens dito. Dessutom är Huddinge/Botkyrkas B12MA de första B12MA ledvagnar som byggdes (tillsammans med Tyresös 5660-5664).

Så snälla du, åk ut till Tyresö och åk 5660-5664, dom är hur fina som helst, allt beror på hur man sköter saker och ting. Trodde att du visste det.

Jag har dessutom aldrig klagat på de nyare Scaniorna, tex Huddinge/Botkyrkas etanolvagar så jag vet inte varför du verkar känna dig så träffad.

Jag skulle vilja påstå att 1an och 4an (+94an) är lika tuffa (om inte tuffare) linjer och ändå känns det fortforande jätteskönt att åka 53xx vagnar på de linjer trots åldern (ooja, tro mig, 8 timmar på 53xx-vagnar, de e skönt det).

Däremot när det gäller B12MA vill jag säga att Botkyrkas känns extra slitna för åldern (årsm 2003 väl?), medan, Tyresös går lika bra som Handens. Så för min del tycker jag att problemet ligger i själva garaget och verkstan.

Har garaget kompententa personal, då får vi bra vagnar (ur alla punktar: städning, prestanda, verkstad som inte river felanmälan m.fl.) medan om vi ska ha det som Södertälje har (som jag och Jim säga, de har ingen verkstad), ja, då kan jag bara säga att det är tur av dem att Hölöskroten ligger bara 25km från garaget. :lol: :wink:
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

yujin skrev:
M224 skrev:

Svar:

Jag skulle vilja påstå att 1an och 4an (+94an) är lika tuffa (om inte tuffare) linjer och ändå känns det fortforande jätteskönt att åka 53xx vagnar på de linjer trots åldern (ooja, tro mig, 8 timmar på 53xx-vagnar, de e skönt det).

Däremot när det gäller B12MA vill jag säga att Botkyrkas känns extra slitna för åldern (årsm 2003 väl?), medan, Tyresös går lika bra som Handens. Så för min del tycker jag att problemet ligger i själva garaget och verkstan.

Har garaget kompententa personal, då får vi bra vagnar (ur alla punktar: städning, prestanda, verkstad som inte river felanmälan m.fl.) medan om vi ska ha det som Södertälje har (som jag och Jim säga, de har ingen verkstad), ja, då kan jag bara säga att det är tur av dem att Hölöskroten ligger bara 25km från garaget. :lol: :wink:
Jag tänkte inte kommentera Jims inlägg men nu gör det ändå.

Det är lite kul att Jim påstår att Huddinge/Botkyrkas B12MA är skitvagnar han har ju så mycket erfarenhet av dom. Jag åker med dom varje dag, året runt och har verkligen sett hur man har kört ner dom!

Yujin har en poäng gällande Hu/Bo B12MA, men man ska heller inte glömma att de linjer som Tyresö och Handen kör deras B12MA på inte alls är lika tuffa som 172.

872/873/875 t.e.x går på motorväg och har få stopp med lite barnvagnar och på/avstigningar. Medans linje 172 liknar 179 med fler stopp och mycket barnvagnar.

Handens B12MA går på tex 865 som är en linje som är hur soft som helst, går inte att jämföra med 172.

Handen och Tyresö är några av dom bästa garagen i hela SL-land med mycket fina bussar och mycket bra underhåll. Tyvärr kan jag inte säga detsamma om mitt hemmagarage Huddinge/Botkyrka.

Jag är ingen Scania-hatare som du verkar tro, tex så tycker jag att Huddinge/Botkyrkas nya etanolscanior är jättefina och har hållt bra.

Sen har jag väl aldrig påstått att jag kan bygga bättre bussar själv eller? Både Volvo och Scania har eller har haft bussar med mer eller mindre bra kvalitet genom åren.

Tack för mig, lämnar denna debatten nu.
Snacke

Inlägg av Snacke »

Kantorn skrev:Lapplands Väsby
??? :?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

M224 skrev:Japp, dom mekarna måste slita hårt för att få dessa bussar att hålla ihop. Jag tyckte att just 5301-5350 iaf kändes slitna och nerkörda redan i början av 2000.
Hur kan de bli nerkörda efter bara 1½ år? Linje 4 startade aug-1998
//Bussmicke.

Stolt ägare av:
Skriv svar