Cederschiöld har samordnat färdigt.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Cederschiöld har samordnat färdigt.

Inlägg av TS »

http://www.regeringen.se/sb/d/8896/a/94770

De flesta spårutbyggnader som är med har väl varit uppe tidigare, men en sammanfattning:

Perioden 2008-2012
JÄRNVÄG
- Citybanan
- Ökad kapacitet Västerhaninge- Nynäshamn
- Kraftsamling Mälardalen
- Fyra spår Kallhäll- Barkarby
- Dubbelspår Södertälje hamn- Södertälje C
- Dubbelspår på Roslagsbanan (står ej exakt var, men det handlar väl om Roslags Näsby- Vallentuna o Österskärsgrenen t Åkersberga?), omdragning via Arninge o nya vagnar (?!?).

SPÅRVÄG
- Tvärspårväg Ost/Saltsjöbanan konverterad till spårväg
- Tvärspårväg Alvik- Solna
- Tvärspårväg till Häggvik

Perioden 2013-2019
JÄRNVÄG
- Fyra spår Tomteboda- Barkarby
- Dubbelspår på Nynäsbanan
- Pendeltågsstation Vega

SPÅRVÄG
- Tvärspårväg Solna- Universitetet
- Spårväg Syd

TUNNELBANA
- Odenplan- Karolinska

ANNAT
- Ny bussterminal vid Slussen

Efter 2020
JÄRNVÄG
- Roslagspilen Solna- Arninge, eventuellt vidare till Åkersberga/Norrtälje

SPÅRVÄG
- Spårväg på linje 4 Ropsten- Gullmarsplan
- T-bana eller spårväg Akalla- Barkarby

TUNNELBANA
- Kungsträdgården- Nacka.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Trodde spårvägfieringen av 4:an hade högsta prioritet.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Det är ju inte mycket som hänt sedan den senaste planen, RUFS 2001. Faktiskt hittar jag bara två saker i RUFS (vad gäller spårtrafik i Stockholmsregionen) som genomförts: Kapacitetshöjande åtgärder på Stockholm C och på sträckan Karlberg-Kallhäll. Så det här är ju egentligen bara en lång önskelista. Visserligen har man beslutat och kommit igång med mastodontprojektet Citybanan, men det skulle vara kul att se lite fler saker bli verklighet. Prioriteringen är jag väl hyffsat nöjd med.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Kan anledningen till att utbyggnaden utav spårvägsanläggningen "Djurgårdslinjen" inte finns med på denna lista vara:

1) Det är enbart en angelägenhet för Stockholms läns landsting och Stockholms kommun.

2) Kommunens företrädare vill inte binda sig till att genomföra förlängningen överhuvudtaget
Senast redigerad av RVR den söndag 13 juli 2008 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

bruse skrev:Trodde spårvägfieringen av 4:an hade högsta prioritet.
Vad har fått dig att tro det?
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Naturskyddsföreningen i Stockholms län har idag, av någon anledning (...), lanserat ett alternativ till de vägsatsningar som ingår i Cederschiöldspaketet: http://www.stockholm.snf.se/bibliotek/r ... lser07.pdf
Senast redigerad av RVR den onsdag 19 december 2007 22:29, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 05 maj 2011 20:02, redigerad totalt 1 gånger.
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Inlägg av TS »

Richard Jacobsson skrev:Naturskyddsföreningen i Stockholms län har idag, av någon anledning, lanserat ett alternativ till de vägsatsningar som ingår i Cederschiöldspaketet: http://www.stockholm.snf.se/bibliotek/r ... lser07.pdf
Förstår inte riktigt vad du menar med "av någon anledning". Det är väl alldeles utmärkt, eller? Alternativ är aldrig fel, särskilt inte för oss som gillar att drägla över linjekartor :) . Tyvärr är det strax dags att sova här, men jag ska läsa igenom det imorgon.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Inlägg av Thomas Lange »

Richard Jacobsson skrev:Naturskyddsföreningen i Stockholms län har idag, av någon anledning, lanserat ett alternativ till de vägsatsningar som ingår i Cederschiöldspaketet: http://www.stockholm.snf.se/bibliotek/r ... lser07.pdf
Anledningen är att lägga ett alternativ till Cederschiöldspaketet med större tonvikt på kollektivtrafikens behov och nytta. Hjärnan bakom förslaget är Björn Sylvén, aktiv Stockholmsdebattör och aktiv inom Spårvägssällskapet. Naturskyddsföreningen hoppas naturligtvis på extra uppmärksamhet när frågan nu kommer up på dagordningen.
Ju förr dess bättre.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 05 maj 2011 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
duga
Inlägg: 446
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Inlägg av duga »

kildor skrev:det här är ju egentligen bara en lång önskelista.
En önskelista som det "bara" återstår ett riksdagsbeslut på.


För övrigt ska det äntligen bli dubbelspår förbi Gamla Uppsala.
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Inlägg av TS »

Johan Eriksson skrev:-sid 15 = Ja, men vad är en "U-pendel"? Om detta är första steget av "Roslagspilen" så ja men här handlar det om mycket stora pengar om banan ska gå till Norrtälje.
Jag tror att U-pendeln tillsammans med upprustningen av Roslagsbanan, med bl a högre maxhastigheter och uträtning, är tänkt att göra Arningependeln/Roslagspilen överflödig eftersom man dels kortar ner restiderna på Roslagsbanan, dels skapar en förbindelse mellan den och pendeltågssystemet. Det vore ju i så fall bättre om man kunde ansluta en sån pendeltågsgren till Citybanan och inte till "gamla" genomfarten som det ser ut på kartan. Bygger man dessutom Norsborgspendeln så slipper man problemet med att ha olika många grenar norr och söder om stan (men hur stort det problemet egentligen är vet jag inte.)
Uffe Ö
Inlägg: 16
Blev medlem: tisdag 06 maj 2003 21:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Uffe Ö »

Det kanske är en bättre idé att lägga "U-pendelpengar" på att dra roslagsbanan i ny tunnel till den kommande knutpunkten vid Odenplan.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 05 maj 2011 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

En översiktlig genmomläsning tyder på att överenskommna objekt inte är finansierade, och det verkar som om ingen lovar att allt skall bli det heller.

"Även fortsättningsvis måste varje enskilt objekt prövas i särskild ordning. De ekonomiska förutsättningarna för kommuner och landsting den kommande planperioden (2010-2019) är osäkra. Det är inte säkert att kommun- och landstingsintäkterna räcker till för att klara framtidens efterfrågan på välfärdstjänster och ingen aktör kan därför utgå från att det på lokal eller regional nivå alltid finns utrymme för ekonomiska åtaganden som i normalfallet åligger den statliga nivån."

Men det kanske framgår tydligt någonstans som jag har missat?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 05 maj 2011 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Ekonomisk skrev:En översiktlig genmomläsning tyder på att överenskommna objekt inte är finansierade, och det verkar som om ingen lovar att allt skall bli det heller.

"Även fortsättningsvis måste varje enskilt objekt prövas i särskild ordning. De ekonomiska förutsättningarna för kommuner och landsting den kommande planperioden (2010-2019) är osäkra. Det är inte säkert att kommun- och landstingsintäkterna räcker till för att klara framtidens efterfrågan på välfärdstjänster och ingen aktör kan därför utgå från att det på lokal eller regional nivå alltid finns utrymme för ekonomiska åtaganden som i normalfallet åligger den statliga nivån."

Men det kanske framgår tydligt någonstans som jag har missat?
Man syftar säkerligen på att befolkningen blir allt äldre och därför i högre utsträckning utnyttjar allmänfinansierade välfärdstjänster, men det skulle även ur ett strikt vänsterperspektiv kunna tolkas som en politisk ovilja att bibehålla den offentliga finansieringen på en ekvivalent nivå.
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Johan Eriksson skrev:
Ekonomisk skrev:En översiktlig genmomläsning tyder på att överenskommna objekt inte är finansierade, och det verkar som om ingen lovar att allt skall bli det heller.
Det här är ett alternativt paket!
Är regeringens förslag som Cederskiöld har samordnat "alternativt"?!
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
daniel_s
Inlägg: 14422
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Ekonomisk skrev:
Johan Eriksson skrev:Det här är ett alternativt paket!
Är regeringens förslag som Cederskiöld har samordnat "alternativt"?!
Nej, det är Naturskyddsföreningens paket som är alternativt!
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

daniel_s skrev:
Ekonomisk skrev:
Johan Eriksson skrev:Det här är ett alternativt paket!
Är regeringens förslag som Cederskiöld har samordnat "alternativt"?!
Nej, det är Naturskyddsföreningens paket som är alternativt!
Jaså, Johan trodde mitt inlägg handlade om SNF:s alternativ. Sicken kille! :-) Då förstår jag att han inte begrep vad jag skrev.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Skriv svar