1. Hur är yrket? Stressigt? Tråkigt? Kul? Spännande? Svårt?
2. Hur blir man en busschaufför?
3. Om man ska köra buss, ska man köra lokaltrafik eller express?
Tack till alla som svarar.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Glöm inte att det också finns en betydande turist- och chartermarknad även för buss.Kexbandit skrev:Jo det är såhär att jag funderar faktiskt på att bli busschaufför efter gymnasiet, fast jag har bara några frågor som jag vill ställa till er som jobbar som busschaufförer.
1. Hur är yrket? Stressigt? Tråkigt? Kul? Spännande? Svårt?
2. Hur blir man en busschaufför?
3. Om man ska köra buss, ska man köra lokaltrafik eller express?
Tack till alla som svarar.
1. Visst finns det många tillfällen då det är stressigt. Så du bör vara en stresstålig person som gärna också har bra temprament och kan behålla lugnet. Tråkigt, det beror ju på individen. Det är klart att det finns lägen där det säkerligen blir långtråkigt ibland, men det kompenseras ju rejält av alla roliga stunder! Svårt, absolut!Kexbandit skrev:Jo det är såhär att jag funderar faktiskt på att bli busschaufför efter gymnasiet, fast jag har bara några frågor som jag vill ställa till er som jobbar som busschaufförer.
1. Hur är yrket? Stressigt? Tråkigt? Kul? Spännande? Svårt?
2. Hur blir man en busschaufför?
3. Om man ska köra buss, ska man köra lokaltrafik eller express?
Tack till alla som svarar.
Inom SL området ja, även i Göteborg (GS) och i Malmö (Arriva o Veolia)Kvarne skrev:Kexbandit skrev:Jo det är såhär att jag funderar faktiskt på att bli busschaufför efter gymnasiet, fast jag har bara några frågor som jag vill ställa till er som jobbar som busschaufförer.
1. Hur är yrket? Stressigt? Tråkigt? Kul? Spännande? Svårt?
2. Hur blir man en busschaufför?
3. Om man ska köra buss, ska man köra lokaltrafik eller express?
Tack till alla som svarar.
Om du väljer lokaltrafik så har "de tre stora", dvs Busslink, Swebus & Veolia, interna utbildningar. Då binder du dig också att jobba ett visst antal veckor för det företaget, men i gengäld så betalar de all övningskörning, teorilektioner etc. Det enda du betalar är tillverkning av körkort samt vägverkets avgifter.
Välkomen till ett yrke där du träffar mycket folk och hela tiden har fin utsikt från din arbetsplats!
Inte än, men snart så är det dags....Lars Ödlund skrev: Har du börjat som bussförare nu Kvarne? det sista stycket tolkar jag så, välkommen isåfall, är det Busslink Söderort som gäller?
//Lars
Genom att du skrev välkommen till yrket tolkade nog dem flesta på samma sätt som jag gjorde.Kvarne skrev:Inte än, men snart så är det dags....Lars Ödlund skrev: Har du börjat som bussförare nu Kvarne? det sista stycket tolkar jag så, välkommen isåfall, är det Busslink Söderort som gäller?
//Lars
1. Yrket är rätt trivsamt... stressigt i rusningen på eftermiddagen då jag kör i stjärntrafiken runt Frölunda Torg, Göteborg (Stjärntrafik innebär att alla bussar kommer och går samtidigt, vilket fungerar fint i teorin men lite sisådär i praktiken speciellt en fredagseftermiddag....) men efter 18 så blir det lugnt så då kan man bara glida runt i sin lilla plåtburk... kul att jaga taxibilar i Brunnsparken och på AvenynKexbandit skrev:Jo det är såhär att jag funderar faktiskt på att bli busschaufför efter gymnasiet, fast jag har bara några frågor som jag vill ställa till er som jobbar som busschaufförer.
1. Hur är yrket? Stressigt? Tråkigt? Kul? Spännande? Svårt?
2. Hur blir man en busschaufför?
3. Om man ska köra buss, ska man köra lokaltrafik eller express?
Tack till alla som svarar.
Vad är en X0:aLars Ödlund skrev:... gissar att det blir som X0:a i Nyboda.
Jag är antagen till Busslinks interna Bussförarskola och kursen börjar i mitten av november...Lars Ödlund skrev:Genom att du skrev välkommen till yrket tolkade nog dem flesta på samma sätt som jag gjorde.Kvarne skrev:Inte än, men snart så är det dags....Lars Ödlund skrev: Har du börjat som bussförare nu Kvarne? det sista stycket tolkar jag så, välkommen isåfall, är det Busslink Söderort som gäller?
//Lars
Det är ju svårt att hälsa någon välkommen annars tycker jag.
Men där har vi ju lite olika uppfattningar sedan tidigare.
Jag kan dock hälsa dig välkommen när det blir dags, gissar att det blir som X0:a i Nyboda.
//Lars
I och för sig så är det ju lätt fixat att "uppgradera" ett D Automat-körkort till att även gälla bussar utan automatlåda. Bara att ta någon eller några körlektioner och sedan köra upp. Körkortstillstånd krävs ej, inte heller något nytt teoriprov.Verspieder skrev:Visst kan ett D-kort från en stor arbetsgivare vara bättre än att betala ur egen ficka, men jag rekommenderar verkligen ett D-körkort utan växellådsbegränsningar samt ett yrkeskompentensbevis. Att bli låst till automtlådebussar och samtidigt tvingas arbeta max 5 mil från hemgaraget är inte alltid jättekul i längden.
Vad blir det sen? Söderort känns ganska givet va, men i övrigt? Sköna nattjobb eller Ekensbergstudsande på surdelat?Kvarne skrev: Jag är antagen till Busslinks interna Bussförarskola och kursen börjar i mitten av november...
Ja Nybohovslinjen är ju utlagd på annan operatör så den kommer ju inte ifråga.Karsten skrev:Vad blir det sen? Söderort känns ganska givet va, men i övrigt? Sköna nattjobb eller Ekensbergstudsande på surdelat?Kvarne skrev: Jag är antagen till Busslinks interna Bussförarskola och kursen börjar i mitten av november...
Jag fick ett kort utan automat begränsning och kompetensen kan man ju be arbetsgivaren skriva på efter ett år....Verspieder skrev:Visst kan ett D-kort från en stor arbetsgivare vara bättre än att betala ur egen ficka, men jag rekommenderar verkligen ett D-körkort utan växellådsbegränsningar samt ett yrkeskompentensbevis. Att bli låst till automtlådebussar och samtidigt tvingas arbeta max 5 mil från hemgaraget är inte alltid jättekul i längden.
Jag tog mitt busskort på Liljaskolan i Vännäs (Västerbotten), via komvux, och fick efter 10 veckors studerande ett komplett D-kort för manuell låda samt yrkeskompentensbevis, vilket var till en stor fördel när jag arbetade så nära som 5 mil från Stockholm.
Var i landet bor du någonstans, och hos vilken typ av trafik har du tänkt att börja köra?
Inte ens Plockoplanerna rullar ju längre..Lars Ödlund skrev:Ja Nybohovslinjen är ju utlagd på annan operatör så den kommer ju inte ifråga.Karsten skrev:Vad blir det sen? Söderort känns ganska givet va, men i övrigt? Sköna nattjobb eller Ekensbergstudsande på surdelat?Kvarne skrev: Jag är antagen till Busslinks interna Bussförarskola och kursen börjar i mitten av november...
Och Bussing:arna har ju tyvärr utgått.
Nattjobb annat än på helger kan ju bli svårt som grön förare.
//Lars
Det är inte möjligt i huvudstaden.Nupski skrev:Jag fick ett kort utan automat begränsning och kompetensen kan man ju be arbetsgivaren skriva på efter ett år....Verspieder skrev:Visst kan ett D-kort från en stor arbetsgivare vara bättre än att betala ur egen ficka, men jag rekommenderar verkligen ett D-körkort utan växellådsbegränsningar samt ett yrkeskompentensbevis. Att bli låst till automtlådebussar och samtidigt tvingas arbeta max 5 mil från hemgaraget är inte alltid jättekul i längden.
Jag tog mitt busskort på Liljaskolan i Vännäs (Västerbotten), via komvux, och fick efter 10 veckors studerande ett komplett D-kort för manuell låda samt yrkeskompentensbevis, vilket var till en stor fördel när jag arbetade så nära som 5 mil från Stockholm.
Var i landet bor du någonstans, och hos vilken typ av trafik har du tänkt att börja köra?
Åtminstonde en i allafall, tyvärr är väl ingen körklar s a s.Karsten skrev:Inte ens Plockoplanerna rullar ju längre..Lars Ödlund skrev:Ja Nybohovslinjen är ju utlagd på annan operatör så den kommer ju inte ifråga.Karsten skrev: Vad blir det sen? Söderort känns ganska givet va, men i övrigt? Sköna nattjobb eller Ekensbergstudsande på surdelat?
Och Bussing:arna har ju tyvärr utgått.
Nattjobb annat än på helger kan ju bli svårt som grön förare.
//Lars
Nåväl det finns ju trots allt ett par charmiga linjer kvar i Söderort. 161 och 163 är långa och går med kortvagn. Frågan är bara vad för vagnar som är kul i den södra orten, finns det några H16 kvar?
Annars har ju Kvarne en fördel, personlig vagn har han ju två stycken själv av. I vagnbristtider kan det bli riktigt skoj.