Att bli busschaufför

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Kexbandit

Att bli busschaufför

Inlägg av Kexbandit »

Jo det är såhär att jag funderar faktiskt på att bli busschaufför efter gymnasiet, fast jag har bara några frågor som jag vill ställa till er som jobbar som busschaufförer.

1. Hur är yrket? Stressigt? Tråkigt? Kul? Spännande? Svårt?
2. Hur blir man en busschaufför?
3. Om man ska köra buss, ska man köra lokaltrafik eller express?

Tack till alla som svarar. :)
-Mr. Kexbandit.
Acela

Inlägg av Acela »

1. Kan vara stressigt, vissa tycker det är roligt, kul kan det vara om kan gillar att träffa folk, spännande är det inte om man sitter i en omnicity en hel dag, svårt är det nog inte

2. Man går utbildning. Busslink har egen, om man sen ska köra för dom. Swebus vet jag inte hur det är.

3. Lokaltrafik är roligare, Men Express är mindre stressigt kanske
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
76

Inlägg av 76 »

Jahapps, eftersom jag då råkar vara just bussförare så kan jag väl svara.

Det kan vara rejält stressigt ja, värst är det när bussen börjar krångla, då blir man lätt stressad.
Det är dock sällan direkt tråkigt, man träffar alltid nya människor och man vet aldrig vad som kommer hända bakom nästa gatuhörn.
Kul? Självklart, annars skulle jag inte kliva upp 02.45 på morgonen för att frakta morgontrötta människor runt stan :D.
Spännande vill jag dock inte kalla det.
Svårt? Det beror på hur du menar. Om du bara ska frakta folk från punkt A till B så är det inte särskilt svårt. Men ska du dessutom göra det på ett bra sätt, samtidigt som du är trevlig och hjälpsam mot passagerarna. Och göra det i 8 timmar varje dag, då krävs det iaf att du anstränger dig lite (och gillar ditt jobb...)

Det finns väl tre vägar jag kan tänka mig på rak arm.
  1. Gå nån utbildning på komvux
  2. Bor du i nån av storstäderna så finns det ofta kortare utbildningar antingen anordnade av bussföretagen eller via ams.
  3. Plocka fram stora plånboken och betala kortet själv, runt 20kkr kan det nog kosta beroende på hur stor erfarenhet du har av tunga fordon tidigare.
Det är ju en smakfråga, och eftersom jag enbart kört stadstrafik så är jag inte rätt person att svara.
RVR

Re: Att bli busschaufför

Inlägg av RVR »

Kexbandit skrev:Jo det är såhär att jag funderar faktiskt på att bli busschaufför efter gymnasiet, fast jag har bara några frågor som jag vill ställa till er som jobbar som busschaufförer.

Glöm inte att det också finns en betydande turist- och chartermarknad även för buss.
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Kexbandit skrev:Jo det är såhär att jag funderar faktiskt på att bli busschaufför efter gymnasiet, fast jag har bara några frågor som jag vill ställa till er som jobbar som busschaufförer.

1. Visst finns det många tillfällen då det är stressigt. Så du bör vara en stresstålig person som gärna också har bra temprament och kan behålla lugnet. Tråkigt, det beror ju på individen. Det är klart att det finns lägen där det säkerligen blir långtråkigt ibland, men det kompenseras ju rejält av alla roliga stunder! Svårt, absolut!
Det är yrkesförare vi talar om. Du skall kunna köra komfortabelt i trafiken, kunna samspela med trafiken och behärska ett stort tungt fordon.

Så visst är det svårt, men ju mer du kör, desstu mer lär du dig att köra lugnt och fint, behärska fordonet i trafiken etc..

2. Svår fråga. Det krävs mycket av en. Lugn, inte vara hetsig, social med mera. Jag ser det som så att en bra förare är en förare som inte tar chansningar, tar säkerheten i första hand. Är trevlig mot resenärerna och hjälper dem så gott det går. För att kunna allt detta krävs det mycket träning och detta får du ju genom att jobba. Så ju mer du jobbar, desstu bättre blir du på yrket. Förutsatt att du har viljan att hela tiden sträva efter att bli bättre!

3. Den här frågan är personlig. Upp till var och en vad man gillar.
Lokaltrafik innebär mycket start-stopp och efter ett tag samma områden och linjer. Kan uppfattas som tjatigt i slutändan. Rutiner.
Express innebär mycket miljöombyte och långa körningar till skillnad från lokaltrafik. I det här fallet är det långväga resenärer du har hand om samt deras bagage. I många fall innebär detta allternativ att du får sova över på olika ställen. Vill man se mycket utav Sverige är det här det du ska välja!

Om du väljer lokaltrafik så har "de tre stora", dvs Busslink, Swebus & Veolia, interna utbildningar. Då binder du dig också att jobba ett visst antal veckor för det företaget, men i gengäld så betalar de all övningskörning, teorilektioner etc. Det enda du betalar är tillverkning av körkort samt vägverkets avgifter.

Välkomen till ett yrke där du träffar mycket folk och hela tiden har fin utsikt från din arbetsplats! :D
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Darkwand

Inlägg av Darkwand »

1. Det är stressigt ibland, dock ska man sluta om man jagar upp sig för mycket av stress. Själv stressas jag mest av att ha fotfolk i miljön runt bussen. Svårt är det inte när man vant sig med storleken så är det lättare än att köra bil eftersom man ser så bra i trafiken.
2. Ha ett B körkort så utbildar dom större bussbolagen dig till D-Automat
3. Beror på vad du känner för, inom SL området så städar vi inte bussarna i alla fall vilket sker i bland annat charter.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Kvarne skrev:

Om du väljer lokaltrafik så har "de tre stora", dvs Busslink, Swebus & Veolia, interna utbildningar. Då binder du dig också att jobba ett visst antal veckor för det företaget, men i gengäld så betalar de all övningskörning, teorilektioner etc. Det enda du betalar är tillverkning av körkort samt vägverkets avgifter.

Välkomen till ett yrke där du träffar mycket folk och hela tiden har fin utsikt från din arbetsplats! :D
Inom SL området ja, även i Göteborg (GS) och i Malmö (Arriva o Veolia)
annars i princip nej, körkort krävs eller kan möjligen betalas av arbetsförmedlingen.

Har du börjat som bussförare nu Kvarne? det sista stycket tolkar jag så, välkommen isåfall, är det Busslink Söderort som gäller?

//Lars
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Lars Ödlund skrev: Har du börjat som bussförare nu Kvarne? det sista stycket tolkar jag så, välkommen isåfall, är det Busslink Söderort som gäller?

//Lars
Inte än, men snart så är det dags....
Äger fd SL H22 6431.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Kvarne skrev:
Lars Ödlund skrev: Har du börjat som bussförare nu Kvarne? det sista stycket tolkar jag så, välkommen isåfall, är det Busslink Söderort som gäller?

//Lars
Genom att du skrev välkommen till yrket tolkade nog dem flesta på samma sätt som jag gjorde.
Det är ju svårt att hälsa någon välkommen annars tycker jag.

Men där har vi ju lite olika uppfattningar sedan tidigare.

Jag kan dock hälsa dig välkommen när det blir dags, gissar att det blir som X0:a i Nyboda.

//Lars
Nupski

Inlägg av Nupski »

1. Yrket är rätt trivsamt... stressigt i rusningen på eftermiddagen då jag kör i stjärntrafiken runt Frölunda Torg, Göteborg (Stjärntrafik innebär att alla bussar kommer och går samtidigt, vilket fungerar fint i teorin men lite sisådär i praktiken speciellt en fredagseftermiddag....) men efter 18 så blir det lugnt så då kan man bara glida runt i sin lilla plåtburk... kul att jaga taxibilar i Brunnsparken och på Avenyn :twisted: , spännade jovars du vet inte hur det ser ut när du svänger in på en väg, helt plötsligt så kan de ha grävt ett hål eller nåt så du inte kommer fram kan bli riktigt spännade om man kör ledbuss (en sån där 18meters låda med dragspel på mitten)... det är lättare att manövrera ett stort fordon än ett litet så det är ganska lätt...

2. Jag tog värvning på ett stort åkeri i Göteborg så då fixade de körkortet...

3. Beställningskörningar är lugnare än att jaga tidtabell, men blanda är nog bäst lite beställning och lite stadstrafik....
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Visst kan ett D-kort från en stor arbetsgivare vara bättre än att betala ur egen ficka, men jag rekommenderar verkligen ett D-körkort utan växellådsbegränsningar samt ett yrkeskompentensbevis. Att bli låst till automtlådebussar och samtidigt tvingas arbeta max 5 mil från hemgaraget är inte alltid jättekul i längden.

Jag tog mitt busskort på Liljaskolan i Vännäs (Västerbotten), via komvux, och fick efter 10 veckors studerande ett komplett D-kort för manuell låda samt yrkeskompentensbevis, vilket var till en stor fördel när jag arbetade så nära som 5 mil från Stockholm.

Var i landet bor du någonstans, och hos vilken typ av trafik har du tänkt att börja köra?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lars Ödlund skrev:... gissar att det blir som X0:a i Nyboda.
Vad är en X0:a :?:
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Lars Ödlund skrev:
Kvarne skrev:

//Lars
Genom att du skrev välkommen till yrket tolkade nog dem flesta på samma sätt som jag gjorde.
Det är ju svårt att hälsa någon välkommen annars tycker jag.

Men där har vi ju lite olika uppfattningar sedan tidigare.

Jag kan dock hälsa dig välkommen när det blir dags, gissar att det blir som X0:a i Nyboda.

//Lars
Jag är antagen till Busslinks interna Bussförarskola och kursen börjar i mitten av november... :)
Äger fd SL H22 6431.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Visst kan ett D-kort från en stor arbetsgivare vara bättre än att betala ur egen ficka, men jag rekommenderar verkligen ett D-körkort utan växellådsbegränsningar samt ett yrkeskompentensbevis. Att bli låst till automtlådebussar och samtidigt tvingas arbeta max 5 mil från hemgaraget är inte alltid jättekul i längden.
I och för sig så är det ju lätt fixat att "uppgradera" ett D Automat-körkort till att även gälla bussar utan automatlåda. Bara att ta någon eller några körlektioner och sedan köra upp. Körkortstillstånd krävs ej, inte heller något nytt teoriprov.

Å andra sidan kan "privat" utbildning vara bättre för den som har ett annat jobb som heltidssysselsättning. Du får ju inte köra upp förrän du fyller 21 och vid det laget har du kanske hunnit skaffa dig ett jobb som betalar sig bättre än att köra buss - i det läget kan det faktiskt löna sig att gå på privat trafikskola.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Kvarne skrev: Jag är antagen till Busslinks interna Bussförarskola och kursen börjar i mitten av november... :)
Vad blir det sen? Söderort känns ganska givet va, men i övrigt? Sköna nattjobb eller Ekensbergstudsande på surdelat? :?
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Karsten skrev:
Kvarne skrev: Jag är antagen till Busslinks interna Bussförarskola och kursen börjar i mitten av november... :)
Vad blir det sen? Söderort känns ganska givet va, men i övrigt? Sköna nattjobb eller Ekensbergstudsande på surdelat? :?
Ja Nybohovslinjen är ju utlagd på annan operatör så den kommer ju inte ifråga.

Och Bussing:arna har ju tyvärr utgått.

Nattjobb annat än på helger kan ju bli svårt som grön förare.

//Lars
Nupski

Inlägg av Nupski »

Verspieder skrev:Visst kan ett D-kort från en stor arbetsgivare vara bättre än att betala ur egen ficka, men jag rekommenderar verkligen ett D-körkort utan växellådsbegränsningar samt ett yrkeskompentensbevis. Att bli låst till automtlådebussar och samtidigt tvingas arbeta max 5 mil från hemgaraget är inte alltid jättekul i längden.

Jag tog mitt busskort på Liljaskolan i Vännäs (Västerbotten), via komvux, och fick efter 10 veckors studerande ett komplett D-kort för manuell låda samt yrkeskompentensbevis, vilket var till en stor fördel när jag arbetade så nära som 5 mil från Stockholm.

Var i landet bor du någonstans, och hos vilken typ av trafik har du tänkt att börja köra?
Jag fick ett kort utan automat begränsning och kompetensen kan man ju be arbetsgivaren skriva på efter ett år....
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Lars Ödlund skrev:
Karsten skrev:

//Lars
Inte ens Plockoplanerna rullar ju längre..

Nåväl det finns ju trots allt ett par charmiga linjer kvar i Söderort. 161 och 163 är långa och går med kortvagn. Frågan är bara vad för vagnar som är kul i den södra orten, finns det några H16 kvar?
Annars har ju Kvarne en fördel, personlig vagn har han ju två stycken själv av. I vagnbristtider kan det bli riktigt skoj.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Nupski skrev:

Jag fick ett kort utan automat begränsning och kompetensen kan man ju be arbetsgivaren skriva på efter ett år....
Det är inte möjligt i huvudstaden.

//Lars
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Karsten skrev:
Lars Ödlund skrev:
Karsten skrev: Vad blir det sen? Söderort känns ganska givet va, men i övrigt? Sköna nattjobb eller Ekensbergstudsande på surdelat? :?

//Lars
Inte ens Plockoplanerna rullar ju längre..

Nåväl det finns ju trots allt ett par charmiga linjer kvar i Söderort. 161 och 163 är långa och går med kortvagn. Frågan är bara vad för vagnar som är kul i den södra orten, finns det några H16 kvar?
Annars har ju Kvarne en fördel, personlig vagn har han ju två stycken själv av. I vagnbristtider kan det bli riktigt skoj.
Åtminstonde en i allafall, tyvärr är väl ingen körklar s a s.

//Lars
Skriv svar