x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 24 maj 2011 2:30, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 24 maj 2011 2:31, redigerad totalt 1 gånger.
TS
Inlägg: 629
Blev medlem: måndag 02 maj 2005 20:56

Inlägg av TS »

Ja, det är nog risk för att påstigningen kommer att gå långsammare med SL Acess. Den där kortläsaren till höger alldeles innanför dörren kommer nog inte heller att snabba upp saker och ting så mycket om någon framför vill använda biljettmaskinen (jmf vissa bussar i Uppsala). Det blir så att säga stopp ändå. Kortläsaren borde sitta längre in i bussen istället, så att de som vill använda biljettmaskinen kan göra det utan att automatiskt stoppa upp för alla andra.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Vi får ha överseende med SL, de är ju nya på det här med lokaltrafik. De har ju bara hållit på i 130 år. De lär sig tids nog.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

bruse skrev:Vi får ha överseende med SL, de är ju nya på det här med lokaltrafik. De har ju bara hållit på i 130 år. De lär sig tids nog.
Företaget som går under namnet Aktiebolaget Storstockholms Lokaltrafik, med organisationsnummer 556013-0683, har endast bedrivit kollektivtrafik i drygt 40 år - såvida vi inte räknar med den period 1916-66 då dess namn var Aktiebolaget Stockholms Spårvägar.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Richard Jacobsson skrev:
bruse skrev:Vi får ha överseende med SL, de är ju nya på det här med lokaltrafik. De har ju bara hållit på i 130 år. De lär sig tids nog.
Företaget som går under namnet Aktiebolaget Storstockholms Lokaltrafik, med organisationsnummer 556013-0683, har endast bedrivit kollektivtrafik i drygt 40 år - såvida vi inte räknar med den period 1916-66 då dess namn var Aktiebolaget Stockholms Spårvägar.
Så tråkigt korrekt du är. Se ironin i det hela istället! :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7513
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Bruse, vet du inte det: Ironi skall med petimätri bekämpas! ;)
(OBS: menat som skämt...)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Det är väl som vanligt när det gäller SL
Att göra som andra gör på andra håll i Sverige eller Världen, det går ju inte.....

För SL vet ju ALLTID bäst.......


Eller har ja missuppfattat ?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Bruse, vet du inte det: Ironi skall med petimätri bekämpas! ;)
(OBS: menat som skämt...)
Nu lyckades du nyskapa ett ord! Petimätri ger noll träffar i Google!
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 24 maj 2011 2:32, redigerad totalt 1 gånger.
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

leifd skrev:Det är väl som vanligt när det gäller SL
Att göra som andra gör på andra håll i Sverige eller Världen, det går ju inte.....

För SL vet ju ALLTID bäst.......


Eller har ja missuppfattat ?
Helt riktigt! Här i Stockholm har vi en fabless att ständigt försöka återuppfinna de mest enkla procedurer och system!
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

Nu är väl acess samma system som i Göteborg om jag fattade informationen rätt. Fast SL har valt att bara ha check in.

Ja, man måsts stävja fusket. Hur skall de göra tycker ni?
fler kontrollanter är fel svar för de är ju fascistiska förtryckare med förkärlek för våld enligt folkopinionen.
Bantekniker
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7513
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Bruse, vet du inte det: Ironi skall med petimätri bekämpas! ;)
(OBS: menat som skämt...)
Nu lyckades du nyskapa ett ord! Petimätri ger noll träffar i Google!
Se där! :D
Men vad heter det då :?:
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Bruse, vet du inte det: Ironi skall med petimätri bekämpas! ;)
(OBS: menat som skämt...)
Nu lyckades du nyskapa ett ord! Petimätri ger noll träffar i Google!
Se där! :D
Men vad heter det då :?:
Det finns nog ingen verbform av petimäter. Eller vänta lite... petimätri är väl ett substantv av en tänkt verbform,... eller nått!?

Nu finns i alla fall EN träff på Google för petimätri! Gissa vilken! :wink:
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 24 maj 2011 2:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7513
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Ja! Jag finns! Jag existerar på Google! Ett bevis på att jag är bekräftad!
:D :D :D
Förlåt Johan, jag ville bara dra det till sin spets... En urspårad tråd som inte spårar ur totalt är inte rolig...

För att återgå till ordningen: är någon förvånad? SL är inte ett under av smarthet direkt. Borde vara självklart att man kan gå in och ut genom alla dörrar. Och kan det lösas utan en massa personal så borde det väl gå. Men men... nä vi sätter upp i främre delen bara, så har det ju alltid varit, så det ska nog gå ett tag till... *suck*
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kronobergarn
Inlägg: 478
Blev medlem: måndag 19 juni 2006 16:54
Ort: Alvesta/Mölndal
Kontakt:

Inlägg av Kronobergarn »

Nät VT tillät passage genom alla dörrar på stomlinjerna så spred det sig alla andra övriga linjer där det idag kommer stora klungor in genom bakdörrarna... och nej dom stämpla inte...

SL kanske inte vill skapa det problemet på stadens bussar... bara en tanke... :wink:
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Det finns väl inga bevis för att trafikutbytet skulle gå fortare om man tillät påstigning genom alla dörrar? På spårvägen införde man ju en gång i tiden fast konduktör och trafikantcirkulation för att ÖKA kapaciteten, för ni tror väl inte att det var för konduktörernas skull? De var utbytbara redan då...

Poängen med att kliva på genom bakdörrarna på enmansbetjänade spårvagnar eller bussar är ju att man kan kliva på medan föraren säljer biljetter, varvid trafikutbytet går snabbare. Men när föraren inte längre säljer biljetter så spelar detta ingen roll, förutsatt att apparaterna inte är så långsamma att det blir kö utanför fordonet förstås!
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

daniel_s skrev:Det finns väl inga bevis för att trafikutbytet skulle gå fortare om man tillät påstigning genom alla dörrar?
Nej, men tester och erfarenhet. Det är därför som Västtrafik har det på stombussarna och spårvagnarna.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4651
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:Det finns väl inga bevis för att trafikutbytet skulle gå fortare om man tillät påstigning genom alla dörrar? På spårvägen införde man ju en gång i tiden fast konduktör och trafikantcirkulation för att ÖKA kapaciteten, för ni tror väl inte att det var för konduktörernas skull? De var utbytbara redan då...

Poängen med att kliva på genom bakdörrarna på enmansbetjänade spårvagnar eller bussar är ju att man kan kliva på medan föraren säljer biljetter, varvid trafikutbytet går snabbare. Men när föraren inte längre säljer biljetter så spelar detta ingen roll, förutsatt att apparaterna inte är så långsamma att det blir kö utanför fordonet förstås!
Det ultimata systemet är ju alltså, då man för att över huvud taget ska få kliva på, ska ha gällande biljett, av något slag.
Alltså köps den på hållplatsen före påstigning eller förköps på annat vis.
Till detta krävs förstås någon form av ambulerade stickprovskontoll, värd namnet.
All form av kontroll vid påstigning, tar alltid för lång tid i högtrafikerade system.
Skriv svar