x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Ja, det är nog risk för att påstigningen kommer att gå långsammare med SL Acess. Den där kortläsaren till höger alldeles innanför dörren kommer nog inte heller att snabba upp saker och ting så mycket om någon framför vill använda biljettmaskinen (jmf vissa bussar i Uppsala). Det blir så att säga stopp ändå. Kortläsaren borde sitta längre in i bussen istället, så att de som vill använda biljettmaskinen kan göra det utan att automatiskt stoppa upp för alla andra.
Företaget som går under namnet Aktiebolaget Storstockholms Lokaltrafik, med organisationsnummer 556013-0683, har endast bedrivit kollektivtrafik i drygt 40 år - såvida vi inte räknar med den period 1916-66 då dess namn var Aktiebolaget Stockholms Spårvägar.bruse skrev:Vi får ha överseende med SL, de är ju nya på det här med lokaltrafik. De har ju bara hållit på i 130 år. De lär sig tids nog.
Så tråkigt korrekt du är. Se ironin i det hela istället!Richard Jacobsson skrev:Företaget som går under namnet Aktiebolaget Storstockholms Lokaltrafik, med organisationsnummer 556013-0683, har endast bedrivit kollektivtrafik i drygt 40 år - såvida vi inte räknar med den period 1916-66 då dess namn var Aktiebolaget Stockholms Spårvägar.bruse skrev:Vi får ha överseende med SL, de är ju nya på det här med lokaltrafik. De har ju bara hållit på i 130 år. De lär sig tids nog.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Helt riktigt! Här i Stockholm har vi en fabless att ständigt försöka återuppfinna de mest enkla procedurer och system!leifd skrev:Det är väl som vanligt när det gäller SL
Att göra som andra gör på andra håll i Sverige eller Världen, det går ju inte.....
För SL vet ju ALLTID bäst.......
Eller har ja missuppfattat ?
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Nu är väl acess samma system som i Göteborg om jag fattade informationen rätt. Fast SL har valt att bara ha check in.
Ja, man måsts stävja fusket. Hur skall de göra tycker ni?
fler kontrollanter är fel svar för de är ju fascistiska förtryckare med förkärlek för våld enligt folkopinionen.
Ja, man måsts stävja fusket. Hur skall de göra tycker ni?
fler kontrollanter är fel svar för de är ju fascistiska förtryckare med förkärlek för våld enligt folkopinionen.
Bantekniker
Det finns nog ingen verbform av petimäter. Eller vänta lite... petimätri är väl ett substantv av en tänkt verbform,... eller nått!?Kantorn skrev:Se där!LÅ1 skrev:Nu lyckades du nyskapa ett ord! Petimätri ger noll träffar i Google!Kantorn skrev:Bruse, vet du inte det: Ironi skall med petimätri bekämpas!![]()
(OBS: menat som skämt...)![]()
Men vad heter det då
Nu finns i alla fall EN träff på Google för petimätri! Gissa vilken!

-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Ja! Jag finns! Jag existerar på Google! Ett bevis på att jag är bekräftad!

Förlåt Johan, jag ville bara dra det till sin spets... En urspårad tråd som inte spårar ur totalt är inte rolig...
För att återgå till ordningen: är någon förvånad? SL är inte ett under av smarthet direkt. Borde vara självklart att man kan gå in och ut genom alla dörrar. Och kan det lösas utan en massa personal så borde det väl gå. Men men... nä vi sätter upp i främre delen bara, så har det ju alltid varit, så det ska nog gå ett tag till... *suck*



Förlåt Johan, jag ville bara dra det till sin spets... En urspårad tråd som inte spårar ur totalt är inte rolig...
För att återgå till ordningen: är någon förvånad? SL är inte ett under av smarthet direkt. Borde vara självklart att man kan gå in och ut genom alla dörrar. Och kan det lösas utan en massa personal så borde det väl gå. Men men... nä vi sätter upp i främre delen bara, så har det ju alltid varit, så det ska nog gå ett tag till... *suck*
Professionell tyckare
- Kronobergarn
- Inlägg: 478
- Blev medlem: måndag 19 juni 2006 16:54
- Ort: Alvesta/Mölndal
- Kontakt:
Det finns väl inga bevis för att trafikutbytet skulle gå fortare om man tillät påstigning genom alla dörrar? På spårvägen införde man ju en gång i tiden fast konduktör och trafikantcirkulation för att ÖKA kapaciteten, för ni tror väl inte att det var för konduktörernas skull? De var utbytbara redan då...
Poängen med att kliva på genom bakdörrarna på enmansbetjänade spårvagnar eller bussar är ju att man kan kliva på medan föraren säljer biljetter, varvid trafikutbytet går snabbare. Men när föraren inte längre säljer biljetter så spelar detta ingen roll, förutsatt att apparaterna inte är så långsamma att det blir kö utanför fordonet förstås!
Poängen med att kliva på genom bakdörrarna på enmansbetjänade spårvagnar eller bussar är ju att man kan kliva på medan föraren säljer biljetter, varvid trafikutbytet går snabbare. Men när föraren inte längre säljer biljetter så spelar detta ingen roll, förutsatt att apparaterna inte är så långsamma att det blir kö utanför fordonet förstås!
Det ultimata systemet är ju alltså, då man för att över huvud taget ska få kliva på, ska ha gällande biljett, av något slag.daniel_s skrev:Det finns väl inga bevis för att trafikutbytet skulle gå fortare om man tillät påstigning genom alla dörrar? På spårvägen införde man ju en gång i tiden fast konduktör och trafikantcirkulation för att ÖKA kapaciteten, för ni tror väl inte att det var för konduktörernas skull? De var utbytbara redan då...
Poängen med att kliva på genom bakdörrarna på enmansbetjänade spårvagnar eller bussar är ju att man kan kliva på medan föraren säljer biljetter, varvid trafikutbytet går snabbare. Men när föraren inte längre säljer biljetter så spelar detta ingen roll, förutsatt att apparaterna inte är så långsamma att det blir kö utanför fordonet förstås!
Alltså köps den på hållplatsen före påstigning eller förköps på annat vis.
Till detta krävs förstås någon form av ambulerade stickprovskontoll, värd namnet.
All form av kontroll vid påstigning, tar alltid för lång tid i högtrafikerade system.