Det tysta skriket
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det tysta skriket
För ett par veckor sedan släpptes en ny Beck-film på DVD. Den heter "Det tysta skriket". Filmen inleds med att ett tåg kör på två unga tonårsflickor som ligger på rälsen i Flemingsberg. Det var på en enkelspårsträcka. Mig veterligt är det bara dubbelspår vid Flemingsberg. Filmer har ju ibland en förmåga att spela in på helt andra platser, än vad som uppges att det är. Är det någon som vet, eller känner igen var scenerna är inspelade, som man i filmen uppger vara Flemingsberg.
Hälsningar Maria i Göteborg
Enligt den här tråden på Postvagnen kan det inspelat på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk.
Re: Det tysta skriket
Film.... är film, enkellspår eller ejMaria skrev:För ett par veckor sedan släpptes en ny Beck-film på DVD. Den heter "Det tysta skriket". Filmen inleds med att ett tåg kör på två unga tonårsflickor som ligger på rälsen i Flemingsberg. Det var på en enkelspårsträcka. Mig veterligt är det bara dubbelspår vid Flemingsberg. Filmer har ju ibland en förmåga att spela in på helt andra platser, än vad som uppges att det är. Är det någon som vet, eller känner igen var scenerna är inspelade, som man i filmen uppger vara Flemingsberg.

Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Trafikdriften GS
Ja, men det förhindrar ju inte att man blir nyfiken på vad platsen heter i verkligheten.Nautica skrev:Film.... är film, enkellspår eller ejMaria skrev:För ett par veckor sedan släpptes en ny Beck-film på DVD. Den heter "Det tysta skriket". Filmen inleds med att ett tåg kör på två unga tonårsflickor som ligger på rälsen i Flemingsberg. Det var på en enkelspårsträcka. Mig veterligt är det bara dubbelspår vid Flemingsberg. Filmer har ju ibland en förmåga att spela in på helt andra platser, än vad som uppges att det är. Är det någon som vet, eller känner igen var scenerna är inspelade, som man i filmen uppger vara Flemingsberg.Så är det ju
Nä, det är sant... Det kan ju vara spännande.NerdBoy skrev:Ja, men det förhindrar ju inte att man blir nyfiken på vad platsen heter i verkligheten.Nautica skrev:Film.... är film, enkellspår eller ejMaria skrev:För ett par veckor sedan släpptes en ny Beck-film på DVD. Den heter "Det tysta skriket". Filmen inleds med att ett tåg kör på två unga tonårsflickor som ligger på rälsen i Flemingsberg. Det var på en enkelspårsträcka. Mig veterligt är det bara dubbelspår vid Flemingsberg. Filmer har ju ibland en förmåga att spela in på helt andra platser, än vad som uppges att det är. Är det någon som vet, eller känner igen var scenerna är inspelade, som man i filmen uppger vara Flemingsberg.Så är det ju
Har du kommit fram till nått svar på frågan? Kan ju vara precis var som helst i Sverige.
Liknar faktiskt en sträcka i Mölnlycke, i höjd med Pixbo. Sträckan mellan GBG och Borås, om det nu var till nån hjälp.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Trafikdriften GS
Om du kollar länken jag skickade med så verkar de rätt säkra på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk.Nautica skrev:Nä, det är sant... Det kan ju vara spännande.NerdBoy skrev:Ja, men det förhindrar ju inte att man blir nyfiken på vad platsen heter i verkligheten.Nautica skrev: Film.... är film, enkellspår eller ejSå är det ju
Har du kommit fram till nått svar på frågan? Kan ju vara precis var som helst i Sverige.
Liknar faktiskt en sträcka i Mölnlycke, i höjd med Pixbo. Sträckan mellan GBG och Borås, om det nu var till nån hjälp.
Jag håller nog på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk, för mellan Göteborg och Borås är det övervägande skog längs banan, och där det är öppet är det mer backigt än vad det är på filmen. Sedan tror jag inte att hela inspelningsteamet skulle dra iväg all utrustning ända till Göteborg för att spela in den scenen, som kunde tas på mycket närmare håll.NerdBoy skrev:Om du kollar länken jag skickade med så verkar de rätt säkra på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk.Nautica skrev:Nä, det är sant... Det kan ju vara spännande.NerdBoy skrev: Ja, men det förhindrar ju inte att man blir nyfiken på vad platsen heter i verkligheten.
Jag vet att Polisen och Pyromanen, som ju handlade om Strömstadspolisen, till stora delar var inspelad i skogarna i Lerum och i Ale, för att teamet i Göteborg tyckte det var långt till Strömstad, och tog mest bara stadsscener och scener längs E6:an där uppe. Bland annat såg man Engelins affär i Ryd öster om Nödinge, som skulle verka som den låg nära Nordby norr om Strömstad.
Filmteamen har ju samma problem som spårvägen att man måste låta pengarna styra.
Hälsningar Maria i Göteborg