Det tysta skriket

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Maria

Det tysta skriket

Inlägg av Maria »

För ett par veckor sedan släpptes en ny Beck-film på DVD. Den heter "Det tysta skriket". Filmen inleds med att ett tåg kör på två unga tonårsflickor som ligger på rälsen i Flemingsberg. Det var på en enkelspårsträcka. Mig veterligt är det bara dubbelspår vid Flemingsberg. Filmer har ju ibland en förmåga att spela in på helt andra platser, än vad som uppges att det är. Är det någon som vet, eller känner igen var scenerna är inspelade, som man i filmen uppger vara Flemingsberg.
Hälsningar Maria i Göteborg
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Enligt den här tråden på Postvagnen kan det inspelat på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk.
Nautica

Re: Det tysta skriket

Inlägg av Nautica »

Maria skrev:För ett par veckor sedan släpptes en ny Beck-film på DVD. Den heter "Det tysta skriket". Filmen inleds med att ett tåg kör på två unga tonårsflickor som ligger på rälsen i Flemingsberg. Det var på en enkelspårsträcka. Mig veterligt är det bara dubbelspår vid Flemingsberg. Filmer har ju ibland en förmåga att spela in på helt andra platser, än vad som uppges att det är. Är det någon som vet, eller känner igen var scenerna är inspelade, som man i filmen uppger vara Flemingsberg.
Film.... är film, enkellspår eller ej :shock: Så är det ju
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Nautica skrev:
Maria skrev:För ett par veckor sedan släpptes en ny Beck-film på DVD. Den heter "Det tysta skriket". Filmen inleds med att ett tåg kör på två unga tonårsflickor som ligger på rälsen i Flemingsberg. Det var på en enkelspårsträcka. Mig veterligt är det bara dubbelspår vid Flemingsberg. Filmer har ju ibland en förmåga att spela in på helt andra platser, än vad som uppges att det är. Är det någon som vet, eller känner igen var scenerna är inspelade, som man i filmen uppger vara Flemingsberg.
Ja, men det förhindrar ju inte att man blir nyfiken på vad platsen heter i verkligheten.
Nautica

Inlägg av Nautica »

NerdBoy skrev:
Nautica skrev:
Ja, men det förhindrar ju inte att man blir nyfiken på vad platsen heter i verkligheten.
Nä, det är sant... Det kan ju vara spännande.
Har du kommit fram till nått svar på frågan? Kan ju vara precis var som helst i Sverige.
Liknar faktiskt en sträcka i Mölnlycke, i höjd med Pixbo. Sträckan mellan GBG och Borås, om det nu var till nån hjälp.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Nautica skrev:
NerdBoy skrev:
Nautica skrev: Film.... är film, enkellspår eller ej :shock: Så är det ju
Har du kommit fram till nått svar på frågan? Kan ju vara precis var som helst i Sverige.
Liknar faktiskt en sträcka i Mölnlycke, i höjd med Pixbo. Sträckan mellan GBG och Borås, om det nu var till nån hjälp.
Om du kollar länken jag skickade med så verkar de rätt säkra på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk.
Användarens profilbild
Maria

Inlägg av Maria »

NerdBoy skrev:
Nautica skrev:
NerdBoy skrev: Ja, men det förhindrar ju inte att man blir nyfiken på vad platsen heter i verkligheten.
Om du kollar länken jag skickade med så verkar de rätt säkra på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk.
Jag håller nog på sträckan Grundbro-Åkers Styckebruk, för mellan Göteborg och Borås är det övervägande skog längs banan, och där det är öppet är det mer backigt än vad det är på filmen. Sedan tror jag inte att hela inspelningsteamet skulle dra iväg all utrustning ända till Göteborg för att spela in den scenen, som kunde tas på mycket närmare håll.

Jag vet att Polisen och Pyromanen, som ju handlade om Strömstadspolisen, till stora delar var inspelad i skogarna i Lerum och i Ale, för att teamet i Göteborg tyckte det var långt till Strömstad, och tog mest bara stadsscener och scener längs E6:an där uppe. Bland annat såg man Engelins affär i Ryd öster om Nödinge, som skulle verka som den låg nära Nordby norr om Strömstad.

Filmteamen har ju samma problem som spårvägen att man måste låta pengarna styra.
Hälsningar Maria i Göteborg
Nautica

Inlägg av Nautica »

Ni har nog helt rätt!
Nä, inte drar dom ned till GBG för en sådan sak.
Men, jag påkekade att "det ser ut som" en viss sträcka utanför Mölnlycke. Inte att jag gissade att Det var platsen.
En totalt ointressant iaktagelse, men än då... Självfallet hjälpte det ingen.
Magnus Ericsson
Trafikdriften GS
Skriv svar