Årets gästvagn på Djurgårdslinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Årets gästvagn på Djurgårdslinjen

Inlägg av Thomas Lange »

Efter sedvanligt intensiva förhandlingar närmar vi oss tidpunkten då årets gästvagn på Djurgårdslinjen kommer till stan. Exakt tidpunkt kan inte sägas då transporten är synnerligen komplicerad genom större delen av Europa från söder till norr.

Årets gästvagn kommer nämligen från Madrid!

Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.

http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/

Med reservation för eventuella störningar i sista stund räknar vi med att sätta vagnen i trafik på linje 7 från och med 14 juli till och med 31 augusti 2007. Under perioden 9-13 juli kommer vagnen att användas för godkännandeprocessen, utbildningsinsatser samt pressvisning m.m.

Det pågår diskussioner om att visa upp vagnen även på andra spår i Sverige, men dessa kan jag tyvärr inte kommentera närmare nu och här. Om dessa initiativ är framgångsrika kommer ny information att ges omgående.
Ju förr dess bättre.
37368

Inlägg av 37368 »

Jag misstänker att transporten kan se ut på det här viset!

http://i28.photobucket.com/albums/c209/ ... olig02.jpg
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

37368 skrev:Jag misstänker att transporten kan se ut på det här viset!

http://i28.photobucket.com/albums/c209/ ... olig02.jpg
Hmmm...

Byt ut de vita fälten mot gula så blir vagnen mycket passande på Djurgården 8)
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Trevligt, den ska jag åka med samt fota :D
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

M224 skrev:Trevligt, den ska jag åka med samt fota :D
Vem ska inte det.. :D
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bussmicke skrev:
M224 skrev:Trevligt, den ska jag åka med samt fota :D
Vem ska inte det.. :D
Jag ska inte det.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Traesk

Inlägg av Traesk »

Hohoho, kasta in vagnen på Lidingöbanan, please! :)
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 15 juni 2011 14:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Vi bør prøve å få den til Oslo, for vi trenger nye vogner til vår vedtatte forlengelse. Når er den ledig?
Acela

Inlägg av Acela »

missade den förra gästvagnen, men denna vagn ska jag inte missa, därför tänkte jag mig åka med

men jag har kameran på lagning/byte, i 2-4 veckor till, så jag kan nog inte fota den, f-n

men åka ska jag göra.. men skräms inte utav det :D
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Hur bred är vagnen?

2+2 el. 2+1 säten?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Johan Eriksson skrev:
TonyM skrev:Jag ska inte det.
Du slipper! Räcker kanske med att se den på bild eller i Mfss eller så blir det (bättre?) M32 istället hela sommaren lång...........? :wink:
Jag kan nog tänka mig att åka lite A32 och Gästvagn också, men vill jag ha foto på den så finns det i överflöd på nätet. Jag behöver inte fota just den vagnen.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Tågbäver skrev:Hur bred är vagnen?

2+2 el. 2+1 säten?
Återigen:
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.

Ju förr dess bättre.
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Jag kan inte nog berömma SSS och Thomas Lange, som återigen lyckas få hit en modern vagn. Förhoppningsvis är klimatet för denna typ av demonstration bättre än förra året (då en Flexity Outlook ju var i Stockholm, vilket SL då försökte ignorera nästan fullständigt) , sedan SL:s tidigare, odugliga ledning fått sparken. Med tanke på de inriktningsbeslut som nyligen tagits, bl.a. om Djurgårdslinjens förlängning borde SL ta emot detta med öppna armar, bl.a, eftersom denna vagntyp borde vara en av kandidaterna i den upphandling SL nu ska genomföra. Alstom offererar säkert Citadis i en eller annan form, Bombardier Flexity Outlook och/eller Flexity Classic. Om AnsaldoBreda är en kandidat är väl mera tveksamt, efter motgångarna i Göteborg och Siemens Combinovagnar spricker ju! Jokern i leken är väl möjligen Leoliner, som jag inte vet som mycket om.

Hoppas verkligen att det går att göra en demokörning på Lidingöbanan också. I och för sig är inte Citadis (som alltså inte är samma vagntyp som Regio Citadis) någon lämplig vagntyp för LB, bl.a. eftersom den bara är 2,4 m. bred, men det är ändå värt att visa upp för Lidingöborna hur vagntekniken utvecklats sedan 40-talet. Hoppas, hoppas inte SL eller Veolia sätter sig på tvären. Personalen på LB kommer att stå i kö för att få medverka, i så fall!

Mvh.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

Björn Ehnberg skrev:Jag kan inte nog berömma SSS och Thomas Lange, som återigen lyckas få hit en modern vagn. Förhoppningsvis är klimatet för denna typ av demonstration bättre än förra året (då en Flexity Outlook ju var i Stockholm, vilket SL då försökte ignorera nästan fullständigt)

Mvh.

Björn
Kan bar hålla med till fullo.
Björn Ehnberg skrev:Klipp

och Siemens Combinovagnar spricker ju!

Klipp
Mvh.

Björn
Men Björn har du inte läst vad jag sagt i ett tidigare inlägg i en annan debattslinga!

Combino (minus) är DÖD RIP.

Jag måste säga att Siemens gör det många företag borde göra oftare - erkänna misstag och vidtaga kraftfulla åtgärder för att dessa misstag inte skall återupprepas. När sprickorna upptäcktes så tog man resolut tag i problemen, undersökte och reparerade alla vagnar. Därefter stoppade man produktionen och samlade alla sina spårvagnstekniker så att de efter 14 månader kom ut med en helt ny produkt - Combino Plus. Den är inte byggd som gamla Combino (minus) eller Alstoms Citadis eller Bombardiers Flexity Outlook som alla går lika illa som ett gammalt Bugg-tåg (slänger och kränger i ingång och utgång av kurvorna). Den är byggd enligt Wegemanprincipen - som i Bremen, München, Nürnberg och Berlin (av AEG-ADtranz). Skillnaden är egentligen att man behållit drivprincipen av utanpåliggande motorer en på var sida anslutande till hjulet framför och bakom motorn i stället för AEG:s lösning med en motor (som dessutom snedbelastade trucken).

Denna Combino Plus är levererad till Budapest och Lissabon - Metro do sul do Tejo. Kolla in de länkar jag lagt in här.

Så det kan mycket väl bli möjligt att utropa Combino är död, länge leve Combino.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Melbourne er eneste stad med både Citadis og Combino. Der har man fått nok av franske vogner og tenker å kjøpe et hundretall nye Combino-varianter. Combino hadde et problem og det har Siemens løst
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Thomas Lange skrev:

2+2 el. 2+1 säten?
Återigen:

Jag hade redan kollat där och fann att bredden var 2400mm.
Men det besvarar inte frågan: får det plats 2+2 el har dom 2+1 i vagnen.
Hade bredden varit 2650mm så hade det garanterat varit 2+2.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Björn Ehnberg skrev:Med tanke på de inriktningsbeslut som nyligen tagits, bl.a. om Djurgårdslinjens förlängning borde SL ta emot detta med öppna armar, bl.a, eftersom denna vagntyp borde vara en av kandidaterna i den upphandling SL nu ska genomföra.
Det är väl inte orimligt att tänka sig att just detta faktum gjort det lättare för Lange & co att få hit vagnen? Det borde ju ligga i Alstoms intresse att visa upp den.

Jag vill för övrigt instämma i jubelkören, det är alldeles utmärkt att man lyckats få hit en så modern vagn!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Det skulle ikke være noe problem å få en vogn så bred man vil, 2,4 eller 2,65. Dette er standard bredder som alle produsenter kan levere. 2,4 gir 2+1 seter og 2,65 2+2 seter. Selv om A24 var 2,4 og hadde 2+2, så blir dette for trangt for 2+2
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Tågbäver skrev:
Thomas Lange skrev:

2+2 el. 2+1 säten?
Återigen:

Jag hade redan kollat där och fann att bredden var 2400mm.
Men det besvarar inte frågan: får det plats 2+2 el har dom 2+1 i vagnen.
Hade bredden varit 2650mm så hade det garanterat varit 2+2.
2+2 gäller för Madrid-vagnen enligt produktspec.
Ju förr dess bättre.
Skriv svar