Årets gästvagn på Djurgårdslinjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Årets gästvagn på Djurgårdslinjen
Efter sedvanligt intensiva förhandlingar närmar vi oss tidpunkten då årets gästvagn på Djurgårdslinjen kommer till stan. Exakt tidpunkt kan inte sägas då transporten är synnerligen komplicerad genom större delen av Europa från söder till norr.
Årets gästvagn kommer nämligen från Madrid!
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Med reservation för eventuella störningar i sista stund räknar vi med att sätta vagnen i trafik på linje 7 från och med 14 juli till och med 31 augusti 2007. Under perioden 9-13 juli kommer vagnen att användas för godkännandeprocessen, utbildningsinsatser samt pressvisning m.m.
Det pågår diskussioner om att visa upp vagnen även på andra spår i Sverige, men dessa kan jag tyvärr inte kommentera närmare nu och här. Om dessa initiativ är framgångsrika kommer ny information att ges omgående.
Årets gästvagn kommer nämligen från Madrid!
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Med reservation för eventuella störningar i sista stund räknar vi med att sätta vagnen i trafik på linje 7 från och med 14 juli till och med 31 augusti 2007. Under perioden 9-13 juli kommer vagnen att användas för godkännandeprocessen, utbildningsinsatser samt pressvisning m.m.
Det pågår diskussioner om att visa upp vagnen även på andra spår i Sverige, men dessa kan jag tyvärr inte kommentera närmare nu och här. Om dessa initiativ är framgångsrika kommer ny information att ges omgående.
Ju förr dess bättre.
Jag misstänker att transporten kan se ut på det här viset!
http://i28.photobucket.com/albums/c209/ ... olig02.jpg
http://i28.photobucket.com/albums/c209/ ... olig02.jpg
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Hmmm...37368 skrev:Jag misstänker att transporten kan se ut på det här viset!
http://i28.photobucket.com/albums/c209/ ... olig02.jpg
Byt ut de vita fälten mot gula så blir vagnen mycket passande på Djurgården

/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Vem ska inte det..M224 skrev:Trevligt, den ska jag åka med samt fota

//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
missade den förra gästvagnen, men denna vagn ska jag inte missa, därför tänkte jag mig åka med
men jag har kameran på lagning/byte, i 2-4 veckor till, så jag kan nog inte fota den, f-n
men åka ska jag göra.. men skräms inte utav det
men jag har kameran på lagning/byte, i 2-4 veckor till, så jag kan nog inte fota den, f-n
men åka ska jag göra.. men skräms inte utav det

Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Jag kan nog tänka mig att åka lite A32 och Gästvagn också, men vill jag ha foto på den så finns det i överflöd på nätet. Jag behöver inte fota just den vagnen.Johan Eriksson skrev:Du slipper! Räcker kanske med att se den på bild eller i Mfss eller så blir det (bättre?) M32 istället hela sommaren lång...........?TonyM skrev:Jag ska inte det.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Återigen:Tågbäver skrev:Hur bred är vagnen?
2+2 el. 2+1 säten?
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Jag kan inte nog berömma SSS och Thomas Lange, som återigen lyckas få hit en modern vagn. Förhoppningsvis är klimatet för denna typ av demonstration bättre än förra året (då en Flexity Outlook ju var i Stockholm, vilket SL då försökte ignorera nästan fullständigt) , sedan SL:s tidigare, odugliga ledning fått sparken. Med tanke på de inriktningsbeslut som nyligen tagits, bl.a. om Djurgårdslinjens förlängning borde SL ta emot detta med öppna armar, bl.a, eftersom denna vagntyp borde vara en av kandidaterna i den upphandling SL nu ska genomföra. Alstom offererar säkert Citadis i en eller annan form, Bombardier Flexity Outlook och/eller Flexity Classic. Om AnsaldoBreda är en kandidat är väl mera tveksamt, efter motgångarna i Göteborg och Siemens Combinovagnar spricker ju! Jokern i leken är väl möjligen Leoliner, som jag inte vet som mycket om.
Hoppas verkligen att det går att göra en demokörning på Lidingöbanan också. I och för sig är inte Citadis (som alltså inte är samma vagntyp som Regio Citadis) någon lämplig vagntyp för LB, bl.a. eftersom den bara är 2,4 m. bred, men det är ändå värt att visa upp för Lidingöborna hur vagntekniken utvecklats sedan 40-talet. Hoppas, hoppas inte SL eller Veolia sätter sig på tvären. Personalen på LB kommer att stå i kö för att få medverka, i så fall!
Mvh.
Björn
Hoppas verkligen att det går att göra en demokörning på Lidingöbanan också. I och för sig är inte Citadis (som alltså inte är samma vagntyp som Regio Citadis) någon lämplig vagntyp för LB, bl.a. eftersom den bara är 2,4 m. bred, men det är ändå värt att visa upp för Lidingöborna hur vagntekniken utvecklats sedan 40-talet. Hoppas, hoppas inte SL eller Veolia sätter sig på tvären. Personalen på LB kommer att stå i kö för att få medverka, i så fall!
Mvh.
Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Kan bar hålla med till fullo.Björn Ehnberg skrev:Jag kan inte nog berömma SSS och Thomas Lange, som återigen lyckas få hit en modern vagn. Förhoppningsvis är klimatet för denna typ av demonstration bättre än förra året (då en Flexity Outlook ju var i Stockholm, vilket SL då försökte ignorera nästan fullständigt)
Mvh.
Björn
Men Björn har du inte läst vad jag sagt i ett tidigare inlägg i en annan debattslinga!Björn Ehnberg skrev:Klipp
och Siemens Combinovagnar spricker ju!
Klipp
Mvh.
Björn
Combino (minus) är DÖD RIP.
Jag måste säga att Siemens gör det många företag borde göra oftare - erkänna misstag och vidtaga kraftfulla åtgärder för att dessa misstag inte skall återupprepas. När sprickorna upptäcktes så tog man resolut tag i problemen, undersökte och reparerade alla vagnar. Därefter stoppade man produktionen och samlade alla sina spårvagnstekniker så att de efter 14 månader kom ut med en helt ny produkt - Combino Plus. Den är inte byggd som gamla Combino (minus) eller Alstoms Citadis eller Bombardiers Flexity Outlook som alla går lika illa som ett gammalt Bugg-tåg (slänger och kränger i ingång och utgång av kurvorna). Den är byggd enligt Wegemanprincipen - som i Bremen, München, Nürnberg och Berlin (av AEG-ADtranz). Skillnaden är egentligen att man behållit drivprincipen av utanpåliggande motorer en på var sida anslutande till hjulet framför och bakom motorn i stället för AEG:s lösning med en motor (som dessutom snedbelastade trucken).
Denna Combino Plus är levererad till Budapest och Lissabon - Metro do sul do Tejo. Kolla in de länkar jag lagt in här.
Så det kan mycket väl bli möjligt att utropa Combino är död, länge leve Combino.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Jag hade redan kollat där och fann att bredden var 2400mm.Thomas Lange skrev:Återigen:Tågbäver skrev:Hur bred är vagnen?
2+2 el. 2+1 säten?
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Men det besvarar inte frågan: får det plats 2+2 el har dom 2+1 i vagnen.
Hade bredden varit 2650mm så hade det garanterat varit 2+2.
- Kristofer
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Det är väl inte orimligt att tänka sig att just detta faktum gjort det lättare för Lange & co att få hit vagnen? Det borde ju ligga i Alstoms intresse att visa upp den.Björn Ehnberg skrev:Med tanke på de inriktningsbeslut som nyligen tagits, bl.a. om Djurgårdslinjens förlängning borde SL ta emot detta med öppna armar, bl.a, eftersom denna vagntyp borde vara en av kandidaterna i den upphandling SL nu ska genomföra.
Jag vill för övrigt instämma i jubelkören, det är alldeles utmärkt att man lyckats få hit en så modern vagn!
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
2+2 gäller för Madrid-vagnen enligt produktspec.Tågbäver skrev:Jag hade redan kollat där och fann att bredden var 2400mm.Thomas Lange skrev:Återigen:Tågbäver skrev:Hur bred är vagnen?
2+2 el. 2+1 säten?
Det är en Citadis från Alstom och den intresserade av specifikationerna kan använda länken som leder till en plats där man kan klicka upp Madrid-vagnen.
http://www.transport.alstom.com/home/Pr ... LES/trams/
Men det besvarar inte frågan: får det plats 2+2 el har dom 2+1 i vagnen.
Hade bredden varit 2650mm så hade det garanterat varit 2+2.
Ju förr dess bättre.