Strul i Tunnelbanan lördagmorse

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Bör utryckning från Hammarbyhallen återiupptas?

Omröstningen slutade måndag 12 maj 2003 23:10

Ja
11
92%
Nej
1
8%
 
Antal röster: 12

Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Strul i Tunnelbanan lördagmorse

Inlägg av Patrick »

På morgonen Lördag den 12:e var hela Högdalshallen strömlös vilket gjorde att alla tunneltåg som utgår därifrån föll i från - endast Vällingbyhallens tåg fick rädda situationen under ca 1.5 - 2 timmar :wink:

Bl a gick inga tåg till Skarpnäck fören runt 06.30-tiden då man omdirigerade ett tåg på linje 19 så den gick till Skarpnäck. :cry:

Är detta inte ett bevis på den ologiska beslutet att lägga ner utryckning från Hammarbyhallen - hade den varit som tidigare hade åtminstone ett par tåg kommit igång på linjen Gullemarsplan - Skarpnäck. :(

En sådan händelse som den som hände i Högdalshallen visar att det inte räcker med en hall söder om Slussen där det ju finns tre olika sträckor att trafikera.

Det har ju varit strömlöst ett par gånger i vinter på Högdalen med vad det innebär med strul och indragna turer under ett par timmar.

Nej - återför utryckningen från Hammarbyhallen igen - gång på gång visar det sig att saknaden av denna service gör att trafikanterna får vänta länge på sina turer. En kommentar från en trafikant var: "...är det strejk på tunnelbanan?..." :oops:
Gunnar Eriksson

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Är detta inte ett bevis på den ologiska beslutet att lägga ner utryckning från Hammarbyhallen - hade den varit som tidigare hade åtminstone ett par tåg kommit igång på linjen Gullemarsplan - Skarpnäck.
Nej - återför utryckningen från Hammarbyhallen igen - gång på gång visar det sig att saknaden av denna service gör att trafikanterna får vänta länge på sina turer.
Det här är intressant. Eftersom spåren finns, så vore det fullt möjligt att låta något eller några tåg stå i Hammarbyhallen över natten, utan att man utför rangering eller något underhåll. Man skulle kunna tänka sig att ett utgående tåg från Högdalen på eftermiddagen går kvar i trafik till trafiktidens slut, står i Hammarbyhallen några timmar, för att därefter gå ut tidigt morgonen därefter och gå kvar tills högtrafiktoppen på morgonen är slut. Då skulle tåget inte gå alltför många timmar utan service. På helger skulle man kunna genomföra ett tågbyte i samband med omställningen från 10-minuterstrafik på kvällen (föraren kör in i depån och hämtar ut ett nytt tåg). Då skulle det finnas en beredskap för händelser liknande den här. Om det går att komma överens med facket om att föraren under den trafikfria tiden går igenom vagnarna och plockar bort skräp och med lättare åtgärder fixar annan nedsmutsning, så skulle det heller inte behövas någon särskild städning på natten.

Proceduren existerar redan hos många bussbolag, där föraren "tar hem" bussen under natten, för att sedan köra ut den på morgonen igen. Den har också tillämpats på röda linjen där tåg stått i Alby på natten, i väntan på trafikens start.

Fullt genomförbart, knappast någon stor kostnad (även om den naturligtvis finns), men en betydligt bättre beredskap för besvärliga incidenter som den här. Men kostnaden för denna lilla åtgärd är bara bråkdelen av vad det skulle kosta att ta Hammarbydepån i full drift igen. Det kan ju finnas andra orsaker än strömlöshet som kan orsaka blockering av trafiken ut från Högdalsdepån. Spårledningsfel, fordonsfel, växelfel, snöoväder o s v.

Gunnar Eriksson
Skriv svar