Skönt, säger jag men när tror man att alla (40 eller 65??) ska vara levereade.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kommer det fler och oftare nu än tidigare?Anti skrev:Ja, nu börjar det bli lite fart på levernserna av M32.
Skönt, säger jag men när tror man att alla (40 eller 65??) ska vara levereade.
Stefan_Brännström skrev:På din fråga om när alla 40 vagnar anlänt (fler är det väl inte?) så kan man räkna på nuvarande takt och få fram svaret "c:a 24 oktober 2008" (om 90 veckor) om takten bibehålls över hela leveransperioden.
Inte alltid jag håller med dig men denna fråga ställer jag mig in i ledet och tycker det är fult, tur att det är bara vänstersidan än sålänge.Erik Sandblom skrev:Synd att de får reklam bara. Att se Sirio med reklam är som att se en ballettdansös snubbla mitt i en manöver.
Nej, läser man artikeln noga så ser man att det är ett godkännande för finansieringen, några ytterligare vagnar är ännu inte beställda.Erik Sandblom skrev:Nej, i december beställdes 25 ytterligare vagnar. Totalt 65.
JAgr skrev:Nej, läser man artikeln noga så ser man att det är ett godkännande för finansieringen, några ytterligare vagnar är ännu inte beställda.Erik Sandblom skrev:Nej, i december beställdes 25 ytterligare vagnar. Totalt 65.
Läser man vad JAgr skriver så är det inte bara mycket troligt att några ytterligare vagnar inte är beställda, det är så. (Fast det förutsätter förstås att man vet vad JAgr jobbar med)Erik Sandblom skrev:Eftersom inget vidare har rapporterats, så är den mest troliga utgången att vagnarna beställdes innan 29 december.JAgr skrev:Nej, läser man artikeln noga så ser man att det är ett godkännande för finansieringen, några ytterligare vagnar är ännu inte beställda.Erik Sandblom skrev:Nej, i december beställdes 25 ytterligare vagnar. Totalt 65.
Tycker mig kunna utläsa att det fortfarande är relativt stora problem för M32 vagnarna. Dörrarna?Slagpåse skrev:Nu har du fel Stefan![]()
409 rullar inte i trafik
410 rullar i trafik (kört denna tre ggr sedan den sattes i ordinarie trafik)
411 och 412 finns på Rantorget
401 och 402 är inga provkörningsvagnar, dessa har körts på utbildning och det är så fortfarande, dessa skall tillbaka till Italien
401 gick väl med "Övningsvagn Ej i trafik" och då är det nya förare som övningskör med instruktör.
403 till 408 skall byggas om lite och trimmas in, görs på plats i Gbg.
403 och uppåt är "fullgoda" trafikvagnar
Orsakerna till det lite sega leveranstempot är lite olika saker som jag inte vill gå in på här.
Planen är att det skall komme en var 14:e dag när allt fungerar.
Jag vet att det kommenterats tidigare på forumet, det var därför jag uttryckte mig lite frågande om det fortfarande var problem. Dörrarna har krånglat tidigare. Det var därför jag frågade, undrar lite vad som förbättrats på vagnarna och varför de nu funkar bättre (slagpåse nämner att man får mindre vagnfel på stan nu).Stefan_Brännström skrev:Patrik S: Det har väl kommenterats flera gånger på olika trådar.
Vet att det var någon förare som var förbaskad för att han fick ont i ryggen av förarsätet.
För övrigt så fick väl M28 flest sympatier när förarna i forumet fick peka ut sin favoritvagn att köra. Sirio hamnade om jag inte minns fel i "mitten". Typ, okej men inte mer.
Jag, och säkert ni också, förundras över att det kan bli så krångligt med dörrarna. SJs X40 har ju också problem. Utöver den främsta dörren så är de väl samma dörrar som på andra Siriovagnar, där de verkar fungera..?Fungerar dörrarna bättre om man kör dem med automatöppning, som man gör på de andra vagnarna?Slagpåse skrev:Dörrfel har varit ett stort problem, dessa fungerar bättre idag men lämnar fortfarande en del att önska, både som passagerare och som förare.
OM dörr börjar gå igen och passagerare vill öppna dessa så måste man vänta tills dörren är stängd sedan trycka igen.
Vill jag som förare tvångstänga en dör så tar detta ett ½-år, detta är en kännsla men det tar för för lång tid.
Sedan har det varit en del annat men dörrarna är den stora orsaken till vagnsfel på M32, Vi skall inte behöva stänga av vagnen och starta om den för att nollställa systemet, en omstart tar i runda slängar ca 1 - 1½ minut och under tiden man gör det kan man inte släppa av eller på folk eftersom dörrarna måste vara stängda och vad sker när man fått igång vagnen då?? jo minst en ½-minut till innan man kommer ifrån hållplats eftersom ytterligare passagerare vill ombord.
Detta medför förseningar och missade anslutningar till fordon som inte är försenade.
Och vem är det som får sitta med hundhuvudet?? Jo föraren för det är ju förarens fel att vagnen är sen, inte tekninken rundt omkring eller passagerare som håller dörrar, M32-dörrar tål inte att hållas eller lekas med.
411 var ute och rullade på L4 idag.Slagpåse skrev:Nu har du fel Stefan![]()
409 rullar inte i trafik
410 rullar i trafik (kört denna tre ggr sedan den sattes i ordinarie trafik)
411 och 412 finns på Rantorget
401 och 402 är inga provkörningsvagnar, dessa har körts på utbildning och det är så fortfarande, dessa skall tillbaka till Italien
401 gick väl med "Övningsvagn Ej i trafik" och då är det nya förare som övningskör med instruktör.
403 till 408 skall byggas om lite och trimmas in, görs på plats i Gbg.
403 och uppåt är "fullgoda" trafikvagnar
Orsakerna till det lite sega leveranstempot är lite olika saker som jag inte vill gå in på här.
Planen är att det skall komme en var 14:e dag när allt fungerar.
Rätt skall vara rätt "förare" är rätt benämning men inget att bråka ommats skrev:Ojoj, tur att det här inte är postvagnen för då hade en svår debatt brutit ut om "chaufför" är rätt eller fel ordPatrik S skrev:Hur tycker ni chaufförer att de är att köra, nu när ni blivit lite varma i kläder.(jo, jag har sett en sån debatt på PV)
![]()