Nu börjar det bli fart på M32-leveranserna!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Anti

Nu börjar det bli fart på M32-leveranserna!

Inlägg av Anti »

Ja, nu börjar det bli lite fart på levernserna av M32.
Skönt, säger jag men när tror man att alla (40 eller 65??) ska vara levereade. :wink:
:wink:
Patrik S

Re: Nu börjar det bli fart på M32-leveranserna!

Inlägg av Patrik S »

Anti skrev:Ja, nu börjar det bli lite fart på levernserna av M32.
Skönt, säger jag men när tror man att alla (40 eller 65??) ska vara levereade. :wink:
Kommer det fler och oftare nu än tidigare?
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Tycker det känns som om det fortsatt kommer en var tredje vecka.

Har för mig att den takten inleddes med vagn 405 i oktober.

Det har gått c:a 18 veckor sedan 1 oktober. Stämmer rätt bra överrens med 6 vagnar (18 delat i 3), vilket också är exakt vad som kommit (405-410).

Vagn 401-404 är väl några slags förserievagnar som skall byggas om i efterhand. Såg 401:an provköras så sent som idag.

Väntar på att få se 410:an i trafik, har sett alla andra som anlänt rulla.

På din fråga om när alla 40 vagnar anlänt (fler är det väl inte?) så kan man räkna på nuvarande takt och få fram svaret "c:a 24 oktober 2008" (om 90 veckor) om takten bibehålls över hela leveransperioden.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Nu har du fel Stefan :wink:
409 rullar inte i trafik
410 rullar i trafik (kört denna tre ggr sedan den sattes i ordinarie trafik)
411 och 412 finns på Rantorget
401 och 402 är inga provkörningsvagnar, dessa har körts på utbildning och det är så fortfarande, dessa skall tillbaka till Italien
401 gick väl med "Övningsvagn Ej i trafik" och då är det nya förare som övningskör med instruktör.
403 till 408 skall byggas om lite och trimmas in, görs på plats i Gbg.
403 och uppåt är "fullgoda" trafikvagnar

Orsakerna till det lite sega leveranstempot är lite olika saker som jag inte vill gå in på här.
Planen är att det skall komme en var 14:e dag när allt fungerar.
Senast redigerad av Slagpåse den måndag 29 januari 2007 19:49, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: .

Inlägg av Erik Sandblom »

Stefan_Brännström skrev:På din fråga om när alla 40 vagnar anlänt (fler är det väl inte?) så kan man räkna på nuvarande takt och få fram svaret "c:a 24 oktober 2008" (om 90 veckor) om takten bibehålls över hela leveransperioden.

Nej, i december beställdes 25 ytterligare vagnar. Totalt 65.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=312486

Jag håller med om att det känns som att det lossnat med antal Sirio på gatorna. Även om leveranstakten inte ökat sen oktober, så upplever man att det är fler Sirio som rullar på gatorna tycker jag.

Synd att de får reklam bara. Att se Sirio med reklam är som att se en ballettdansös snubbla mitt i en manöver.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Erik Sandblom skrev:Synd att de får reklam bara. Att se Sirio med reklam är som att se en ballettdansös snubbla mitt i en manöver.
Inte alltid jag håller med dig men denna fråga ställer jag mig in i ledet och tycker det är fult, tur att det är bara vänstersidan än sålänge.

Att man ser M32 allt mer ofta nu är att man får mindre å mindre vagnsfel ute på stan.
Stefan_Brännström

.

När kommer Sirio till L2 och L10?

Hade inte varit fel med en bild på en frostig Sirio, L10 på Wavrinskys Plats skyltad "Guldheden".

:D

En sak till förresten... Har någon Sirio gått på L14 i somras?

Det blir kul när man kan åka äkta med Sirio. D.v.s. att det kommer en på den linje och tur man faktiskt tänkt ta från början 8)
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Hjortron

Inlägg av Hjortron »

Först vill jag då säga det Stefan att 405an kom inte i Oktober, den kom i trafik i samband med Friidrotts-EM, det är förresten den ända m32a jag har åkt...

Sirion kom i trafik efter att L14 hade lagts ner..

Vadå?!? :P Åker du m32a bara för att det är en m32a? :P Hmm där känner jag igen mig lite faktiskt :oops: :lol: :wink:
Användarens profilbild
JAgr

Re: Tja

Inlägg av JAgr »

Erik Sandblom skrev:Nej, i december beställdes 25 ytterligare vagnar. Totalt 65.
Nej, läser man artikeln noga så ser man att det är ett godkännande för finansieringen, några ytterligare vagnar är ännu inte beställda.

/JAgr
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

JAgr skrev:
Erik Sandblom skrev:Nej, i december beställdes 25 ytterligare vagnar. Totalt 65.
Nej, läser man artikeln noga så ser man att det är ett godkännande för finansieringen, några ytterligare vagnar är ännu inte beställda.

Artikeln säger inte uttryckligen att vagnarna har beställts. Men den säger att optionen gick ut 29 december, och att kommunstyrelsen godkände trafiknämndens begäran om att leasa ytterligare 25 spårvagnar av typen M32.

Eftersom inget vidare har rapporterats, så är den mest troliga utgången att vagnarna beställdes innan 29 december.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev:
JAgr skrev:
Eftersom inget vidare har rapporterats, så är den mest troliga utgången att vagnarna beställdes innan 29 december.
Läser man vad JAgr skriver så är det inte bara mycket troligt att några ytterligare vagnar inte är beställda, det är så. (Fast det förutsätter förstås att man vet vad JAgr jobbar med)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Slagpåse skrev:Nu har du fel Stefan :wink:
409 rullar inte i trafik
401 och 402 är inga provkörningsvagnar, dessa har körts på utbildning och det är så fortfarande, dessa skall tillbaka till Italien
401 gick väl med "Övningsvagn Ej i trafik" och då är det nya förare som övningskör med instruktör.

Orsakerna till det lite sega leveranstempot är lite olika saker som jag inte vill gå in på här.
Tycker mig kunna utläsa att det fortfarande är relativt stora problem för M32 vagnarna. Dörrarna?

Hur tycker ni chaufförer att de är att köra, nu när ni blivit lite varma i kläder.
Stefan_Brännström

.

Patrik S: Det har väl kommenterats flera gånger på olika trådar.

Vet att det var någon förare som var förbaskad för att han fick ont i ryggen av förarsätet.

För övrigt så fick väl M28 flest sympatier när förarna i forumet fick peka ut sin favoritvagn att köra. Sirio hamnade om jag inte minns fel i "mitten". Typ, okej men inte mer.
Satsa på Spårvägarna
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Stefan_Brännström skrev:Patrik S: Det har väl kommenterats flera gånger på olika trådar.

Vet att det var någon förare som var förbaskad för att han fick ont i ryggen av förarsätet.

För övrigt så fick väl M28 flest sympatier när förarna i forumet fick peka ut sin favoritvagn att köra. Sirio hamnade om jag inte minns fel i "mitten". Typ, okej men inte mer.
Jag vet att det kommenterats tidigare på forumet, det var därför jag uttryckte mig lite frågande om det fortfarande var problem. Dörrarna har krånglat tidigare. Det var därför jag frågade, undrar lite vad som förbättrats på vagnarna och varför de nu funkar bättre (slagpåse nämner att man får mindre vagnfel på stan nu).

Gällande vad förarna tycker har du helt rätt, vi vet att förarna på forumet föredrar ett par funktionella M28or.
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Dörrfel har varit ett stort problem, dessa fungerar bättre idag men lämnar fortfarande en del att önska, både som passagerare och som förare.
OM dörr börjar gå igen och passagerare vill öppna dessa så måste man vänta tills dörren är stängd sedan trycka igen.
Vill jag som förare tvångstänga en dör så tar detta ett ½-år, detta är en kännsla men det tar för för lång tid.

Sedan har det varit en del annat men dörrarna är den stora orsaken till vagnsfel på M32, Vi skall inte behöva stänga av vagnen och starta om den för att nollställa systemet, en omstart tar i runda slängar ca 1 - 1½ minut och under tiden man gör det kan man inte släppa av eller på folk eftersom dörrarna måste vara stängda och vad sker när man fått igång vagnen då?? jo minst en ½-minut till innan man kommer ifrån hållplats eftersom ytterligare passagerare vill ombord.
Detta medför förseningar och missade anslutningar till fordon som inte är försenade.

Och vem är det som får sitta med hundhuvudet?? Jo föraren för det är ju förarens fel att vagnen är sen, inte tekninken rundt omkring eller passagerare som håller dörrar, M32-dörrar tål inte att hållas eller lekas med.
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Slagpåse skrev:Dörrfel har varit ett stort problem, dessa fungerar bättre idag men lämnar fortfarande en del att önska, både som passagerare och som förare.
OM dörr börjar gå igen och passagerare vill öppna dessa så måste man vänta tills dörren är stängd sedan trycka igen.
Vill jag som förare tvångstänga en dör så tar detta ett ½-år, detta är en kännsla men det tar för för lång tid.

Sedan har det varit en del annat men dörrarna är den stora orsaken till vagnsfel på M32, Vi skall inte behöva stänga av vagnen och starta om den för att nollställa systemet, en omstart tar i runda slängar ca 1 - 1½ minut och under tiden man gör det kan man inte släppa av eller på folk eftersom dörrarna måste vara stängda och vad sker när man fått igång vagnen då?? jo minst en ½-minut till innan man kommer ifrån hållplats eftersom ytterligare passagerare vill ombord.
Detta medför förseningar och missade anslutningar till fordon som inte är försenade.

Och vem är det som får sitta med hundhuvudet?? Jo föraren för det är ju förarens fel att vagnen är sen, inte tekninken rundt omkring eller passagerare som håller dörrar, M32-dörrar tål inte att hållas eller lekas med.
Jag, och säkert ni också, förundras över att det kan bli så krångligt med dörrarna. SJs X40 har ju också problem. Utöver den främsta dörren så är de väl samma dörrar som på andra Siriovagnar, där de verkar fungera..?Fungerar dörrarna bättre om man kör dem med automatöppning, som man gör på de andra vagnarna?

Jag tycker synd om er förare, det är alltid "budbäraren" som får skiten. Det påminner mig om en kompis som jobbade i Lisebergs biljettkassa, de får alltid all skit när någon attraktion krånglar...
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Finns inget som kallas automatöppning, alltid någon som öppnar dörrarna. :wink:
Och nej det fungerar inte bättre om föraren öppnar ala dörrar från förarplats på M32, det tar hellre längre tid och risken för dörrfel ökar då alla dörrar öppnas på alla hållplatser vagnen stannar.

Vitsen med AC/värme försvinner om alla dörrar öppnas också.

Främre dörren på M32 är inte samma som på andra Sirio heller, Gbg-versionen har 2bladsdörr och dom andra har enkelbladsdörr, dörrlösningen på M32 finns bara på Gbg-varianten.

Varken facket eller leverantören ville ha en Sirio med dubbelbladsdörr som främre dörr då detta ökar överhänget med ca 1 meter, lite därför förarna inte gillar vagnen också.
För att få en "liten" känsla över hur Vi har det kan man sitta i "soffan" längst bak, det är inte lika illa där men det ger en liten hint om hur kasten upplevs.

Jag gillar dock M32 som vagn då den är sjukt effektiv när allt fungerar, dessutom har jag kört fordon med mycket sämre förarkomfort :wink:
Johan

Inlägg av Johan »

Slagpåse skrev:Nu har du fel Stefan :wink:
409 rullar inte i trafik

411 var ute och rullade på L4 idag.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Patrik S skrev:Hur tycker ni chaufförer att de är att köra, nu när ni blivit lite varma i kläder.
Ojoj, tur att det här inte är postvagnen för då hade en svår debatt brutit ut om "chaufför" är rätt eller fel ord :) (jo, jag har sett en sån debatt på PV) :) :)
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

mats skrev:
Patrik S skrev:Hur tycker ni chaufförer att de är att köra, nu när ni blivit lite varma i kläder.
Ojoj, tur att det här inte är postvagnen för då hade en svår debatt brutit ut om "chaufför" är rätt eller fel ord :) (jo, jag har sett en sån debatt på PV) :) :)
Rätt skall vara rätt "förare" är rätt benämning men inget att bråka om :D

Jag gillar M32 som vagn dock lämnar den en del smågrejer iövrigt att önska.
Skriv svar