Jag vet med mej att bara Karlskrona har haft enkelspårig spårväg i Sverige, men fanns det fler? I så fall (vet någon) Vilka?!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja just det ja... men inte var den väl enkelspårig hela vägen?Erland skrev:Var inte Angeredsbanan enkelspårig de första åren?
Även i Norrköping var linjenätet enkelspårigt vid starten 1904.Fredrik H skrev: Jag vet med mej att bara Karlskrona har haft enkelspårig spårväg i Sverige, men fanns det fler? I så fall (vet någon) Vilka?!![]()
A-banan har alltid (?) varit dubbelspårig från Alelyckan till Hjällbo. När banan förlängdes till Storås och AC byggdes den väl dubbelspårig från början.Björn J. skrev:Ja just det ja... men inte var den väl enkelspårig hela vägen?Erland skrev:Var inte Angeredsbanan enkelspårig de första åren?
Det jag minns är biten mellan Storås och Ac.
Samt någon bit vid Gamlestaden.
Att A-banan hade tvåriktningståg berodde ju också på att det inte fanns några vändslingor den första tiden.
Jag hade sällan någon anledning att åka på denna för mig "utsocknes" spårväg.
Vi låter väl frågan gå vidare till experterna på A-banan.
Bj.
Göteborg är idag i sin helhet dubbelspårigt med enriktningsspår.Ulf skrev:VIlka spårvägar är enkelspåriga idag? Hur fungerar det praktiskt?
Det nät som byggdes i Göteborg 1902 byggdes i sin helhet med dubbelspår. De tillbyggnader som sedermera gjordes till "förorter" som Kviberg, Mölndal, Saltholmen och sedermera även Angered byggdes helt eller delvis som enkelspår.Stefan Isaksson skrev: Beträffande Sverige byggdes samtliga system enkelspåriga. Vissa städer började tidigt bygga dubbelspår, i första hand Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping.
Intressant. Två liknande punkter finns på Angeredssträckan men det är inte enkelspår. Det första är VGJ:s gamla bro över vägen vid Slakthuset där det är Tvillingspår. Det andra är spårkorset i Hjällbo där man övergår till Vänstertrafik och mittplf.Ulrik Berggren skrev:Nja, det finns faktiskt en punkt på banan där den är enkelspårig; mellan ALV och ALL där man skiftar mellan höger- och vänsterkörning...Erland skrev:Nockebybanan är dubbelspårig på hela sträckan.
Det förstnämndaTonyM skrev:Intressant. Två liknande punkter finns på Angeredssträckan men det är inte enkelspår. Det första är VGJ:s gamla bro över vägen vid Slakthuset där det är Tvillingspår. Det andra är spårkorset i Hjällbo där man övergår till Vänstertrafik och mittplf.Ulrik Berggren skrev:Nja, det finns faktiskt en punkt på banan där den är enkelspårig; mellan ALV och ALL där man skiftar mellan höger- och vänsterkörning...Erland skrev:Nockebybanan är dubbelspårig på hela sträckan.
Eftersom Ulrik pratar om en Punkt låter det mer som om det är ett spårkors, men om det rör sig om en kortare sträcka så är det ju ingen punkt. Hur är det?
/T
´TonyM skrev:Antar att Norrköping är dubbelspårigt i sin helhet.Ulf skrev:VIlka spårvägar är enkelspåriga idag? Hur fungerar det praktiskt?
/T